סיפור על חברות וערכים חברתיים שונים
היו היה גור אריה חביב ויפה למראה ושמו גורון. גורון אהב לטייל ברחבי היער הקסום בו גדל. הוא אהב לגלות מקומות חדשים, חיות מעניינות ולחזות בפלאי הבריאה. באחד הימים טייל בסמוך לאגם הרחב ביותר ביער. היה זה אגם מיוחד, המים בו זכים וצלולים. בעלי כנף מסוגים שונים אהבו להתעופף מעליו, חלקם שחו בו להנאתם כמו הברבורים והאווזים, וחיות היער הרבות נהנו לשתות בליקוקים, ממימיו המתוקים.
באותו בוקר, פגש גורון בחבר נחמד. היה זה בעל כנף ששחה במים. הוא היה קטנטן יפה, חמוד ומיוחד. גורון התכופף מעט וקרא לעבר בעל הכנף: " הי אתה, יצור עם כנפיים קטנות, אתה יכול להתקרב אלי? אתה נראה לי יצור מיוחד כל כך אשמח להכיר אותך!" אמר גורון. היצור עם הכנפיים הקטנות, שהיה בעצם ברווזון קטן ונחמד, התקרב לשפת האגם וכך החלה ההיכרות בין גורון לברווזון.
יומיום נפגשו השניים בשפת האגם ושוחחו על נושאים שונים שהעסיקו אותם. הם השתובבו יחדיו כשהברווז יצא מהאגם כמובן. בשעות הצהריים, היה ברווזון מכניס ראשו לתוך האגם, דג דגים מסוגים שונים ומשליך אותם לעבר גורון שאכל אותם בתיאבון גדול והודה לחברו בחום.
וכך, עם הזמן, ידידותם הלכה והתחזקה. הם הפכו לידידי נפש, שתפו אחד את השני בחוויות, סוגיות, קשיים, נתנו עצות אחד לשני ונהנו זה מחברתו של זה.
גורון מזמין את ברווזון
בוקר אחד ביקש גורון להזמין אליו הביתה – למאורתו, את ברווזון חברו ידיד נפשו. הברווזון שמח מאוד על ההזמנה ונתן את הסכמתו המלאה חיש מהר ובעונג רב. השניים צעדו זה לצד זה כשהאריה מנסה לחקות את הליכתו המשונה של חברו בעל רגלי הברווז המשונות.
כמובן שלא כל כך הצליח לו, והחיות שעברו בדרך גיחכו לעבר הזוג המוזר הזה – אריה שמנסה ללכת כמו ברווז… לאחר מספר ניסיונות כושלים, זנח גורון את רעיונו זה וחזר לרוץ כגור משוחרר ושמח. ברווזון שראה את חברו רץ מהר, מאושר ומקפץ ניסה הפעם הוא לחקות את חברו- גורון. אך, הברווז לא הצליח לעמוד בקצב הוא הסתרבל עם רגלי הברווז שלו ונפל. הוא קם חיש מהר וניסה שוב וגם הפעם נפל. די כאב לו. האדמה הייתה קשה, סלעית והוא נחבל בחלקי גופו הקט. כשגופו כואב ודואב סוף סוף הבין שלא יצליח ללכת על האדמה כמו גורון ולכן החליט לעופף נמוך מעליו. בחלק מהפעמים כשהאדמה נראתה לו נוחה ורכה, צעד לצד גורון בדרך הליכתו הברווזית. כך שניהם הרגישו טוב יותר – כשכל אחד הולך צועד בקצב ובדרכו הטבעית שלו.
השניים הגיעו למאורתו של גורון שמחים ועייפים. אמא לביאה הכינה מעדני מלכים אך, הברווזון לא יכל ליהנות מסעודתם. לא, הוא לא רגיל למזון כזה.. גורון נזכר שחברו ניזון בעיקר מדגיגים, חרקים וגם מצמחים קטנים. הוא הצטער מאוד שלא היה לו במה לכבד את ברווזון ידיד נפשו. גורון הרגיש מאוד לא נעים לאכול ליד חברו בעוד הוא אינו יכול לטעום מאומה, ומצד שני, הרגיש לא נעים שלא לאכול מהאוכל שכה טרחה עליו אימו… הוא היה ממש בדילמה מה עליו לעשות? בסופו של דבר החליט גורון לאכול חיש מהר מהמזון שנתנה לו אמא הרי הוא היה רעב מאוד, והחליט בליבו שמיד בתום הסעודה הוא יפצה את חברו הברווז.
השניים יצאו מהמאורה וטיילו ביער בנחת. גורון נעצר בצד הדרך נשכב על הדשא הרך ונתן לברווזון למצא לעצמו אוכל לשובע. ואכן, ברווזון מצא מזון ערב לחיכו. לאחר שגם הוא שבע החלו השניים לשחק ולהשתעשע יחדיו. עם רדת הליל, חזר הברווזון לאגם וגורון למאורה. למחרת, עם שחר, התעורר גורון בשמחה ואץ רץ לאגם כהרגלו לפגוש את חברו.
ההזמנה המסוכנת
ברווזון שמח מאוד לפגוש שוב את גורון ולאחר משחקים מרנינים יחדיו, החליט ברווזון להזמין אליו את גורון. "גורון חברי היקר, ידיד נפשי משכבר הימים. אתמול שמחתי להתארח בביתך, היום יש לי העונג להזמינך בצל קורתי… התאות לסעוד עימי?"
"היכן ביתך ממוקם ברווזון?" שאל גורון.
"הנה שם במרכז האגם. היכן שקנה הסוף גדלים לגובה. שם אתה רואה? הם נותנים לנו צל ומחסה. כולנו מתקבצים שם למנוחה ולארוחה." השיב ברווזון.
גורון שמח מאוד על ההזמנה ומאוד רצה להשיב בחיוב, אך הייתה לו בעיה קטנה. הוא סלד מהמים… הוא לא היה מסוגל לקפוץ לאגם… הוא בכלל גם אינו יודע לשחות ורגליו אינן כמו של הברווז… מה יעשה גורון? היסכים לבוא לביתו של ברווזון הממוקם במרכז האגם?
דילמה חברתית?
גורון התלבט: אם יסרב, ברווזון יעלב. ואם יסכים הוא יהיה במצוקה. הדילמה מורכבת. הוא אינו יודע מה להחליט. ברווזון שראה כי חברו משתהה ולא משיב בחיוב על ההזמנה החל להיפגע: "מדוע אינך שמח בהזמנתי? ולמה לא תרצה לסעוד עימי? האין ביתי נאה ויאה מספיק לכבודך והוד גדולתך?"
גורון הצטער לשמע דבריו של ברווזון והרגיש שהוא מוכרח להשיב בחיוב: "מה פתאום עלה בדעתך דבר שכזה! בטח כמובן אשמח לבוא ולאכול עימך"
"יופי!" שמח ברווזון, "אז קדימה בוא קפוץ למים נשחק במשחקי מים שונים לפני הארוחה!" הציע בשמחה הברווז המאושר.
גורון לא חשב פעמיים. הוא פחד שאם יתעכב לא יהיה לו האומץ לקפוץ, ואם לא יקפוץ שוב יפגע ברווזון ולכן אחת שתיים קפץ למים.
אך אויה מה אירע לגורון המסכן?! באותו רגע שקפץ לאגם, גופו החל שוקע, מרוב לחץ וחרדה הוא התבלבל ונבהל עד עמקי נפשו. גורון היה על סף טביעה. הברווז שראה את חברו במצב מסוכן שכזה הזדרז להזעיק עזרה וזו לא איחרה להגיע. להקה ענקית של ברבורים, שקנאים ואף חסידות התגייסו כולם והוציאו את גורון מהאגם.
הודאה באשמה, חרטה ובקשת סליחה
גורון נשם בכבדות, הוא בלע הרבה מים ונבהל עד מאוד. ברווזון נעמד לידו, מודאג ועצוב. בכנפו ליטף את ראשו של חברו. השקנאים, הברבורים והחסידות התרחקו מעט לתת אוויר לגור המסכן. אך גם הם היו מודאגים מאוד ממצבו. אחד מהם עף להזעיק את הלביאה – אימו של גורון.
לאט לאט גורון חזר לעצמו. ומולו, במבט מטושטש, ראה את אימו המודאגת וכל בעלי הכנף שסייעו לו לצאת מהאגם. כשסוף סוף הצליח לפקוח עיניים ולהביט ברורות מולו, נעמד על ארבעת רגליו והרגיש נבוך ומבויש מאוד. "מה קרה לך גורון? מה פתאום חשבת לקפוץ לאגם? אתה אריה, לא ברווז, שכחת?? פנתה אליו אמא לביאה בקול מלא אהבה ותוכחה גם יחד.
גורון, נבוך, החל לגמגם. הוא לא רצה להפליל את חברו הטוב. הוא היה בטוח שחברו הוא חבר אמת. הוא חבר אוהב באמת, ולא התכוון להרע לו. עובדה שהזעיק עזרה וניצב לידו מודאג ועצוב. לכן, גורון עמד שם ולא ידע מה לומר. כולם חיכו למוצא פיו. כיצד יתכן שאריה יקפוץ לאגם?!
הברווזון השיב ראשון: "כל זה בגללי קרה. אני רציתי לארח את חברי הטוב גורון. רציתי לארח אותו בביתי! גורון התלבט אבל אני נעלבתי והוא הרגיש לא נעים ולכן מיד קפץ למים".
שני החברים לומדים לקח חשוב לחיי החברות שלהם
אמא לביאה הקשיבה, התבוננה בעיני שני החברים גורון וברווזון שהשפילו מבט, ואמרה להם:
"גורון וברווזון, אתם יכולים להיות חברים נפלאים ונהדרים, אבל אסור לכם לשכוח שכל אחד מכם בנוי אחרת יש לכל אחד מכם מגבלות ושונויות. ראה בני היקר" פנתה הלביאה לגורון, "ראית היום כמה שונה ברווזון ממך. יש לו כנפיים, הוא אוהב מים, ואוכל דגים ועשבים. ואילו אתה חזק ושרירי ואוהב לרוץ ולאכול בשר. זה בסדר להיות שונים, זה אפילו מה שהופך את החיים שלכם מעניינים. אבל חשוב לזכור, חברות אמיתית אין פירושה שכולם צריכים להיות בדיוק כמוך או שאתה תהיה בדיוק כמו החבר שלך – מה שהוא עושה יאלץ אותך לעשות ולהיפך… ממש לא! חבר אמיתי הוא זה שמקבל אותך כפי שאתה, ומקבל גם את השוני שקיים אצלך יחסית אליו. ברווזון הוא חבר טוב מאוד אך שונה ממך בצורת חייו. הבנת?"
"סליחה אמא, אבל מה יכולתי לעשות? לא היה לי נעים לסרב לחבר הטוב שלי. לא רציתי שייפגע". אמר גורון.
"סליחה אמא לביאה, לא חשבתי על מה שבקשתי מגורון. למעשה כנראה חשבתי על עצמי. רציתי שגורון יהיה כמוני. יהנה ממה שמהנה אותי… אני מבקש סליחה אני נורא מצטער על מה שקרה." אמר ברווזון בטון מלא צער.
"אענה לך גורון בני יקירי, יכולת פשוט להסביר לברווזון את הבעיה שלך, את המורכבות שלך. אני בטוחה שלו היית מסביר לו שאריה כמוך נרתע מהמים. הרי לא למדת מעולם לשחות ואיך זה פתאום היית מצליח פשוט לקפוץ ולשחות? אני בטוחה שהוא בוודאי היה מבין אותך ולא היה נפגע. דעו לכם חמודים, הדרך הכי טובה לפתור דילמות חברתיות היא באמירת האמת הפשוטה. הכרה וקבלת השוני ביניכם ומציאת נקודות החיבור. כשאוהבים את האחר מכל הלב, לא נפגע אם הוא לא יהיה ולא יעשה כמונו. נכבד אותו בדרך החיים שלו. נאמין שבדברים האפשריים הוא יתחבר אלינו ויבוא לקראתנו. וכך אנחנו ננהג כלפיו. אך בשום פנים ואופן אין זה אומר שעליך לאהוב ולעשות בדיוק מה שהחבר שלך אוהב ועושה. אתה צריך לעשות מה שעושה לך טוב. אתם מבינים?"
גורון וברווזון הבינו בהחלט את הלקח והמסרים החשובים.. ואתן?
סיכום, מוסר השכל ורעיונות ליצירות פעילויות ודיון עם ילדים
הסיפור מספר על חברות יוצאת דופן בין גור אריה לבין ברווזון. כל אחד מהם מזמין את חברו לביתו, אך מגלה שהסביבה של חברו שונה מאוד משלו ומאתגרת. האריה מזמין את הברווז למאורה, הברווז מתקשה לרוץ ולדרוך על האדמה הסלעית ולאכול את מעדני המלכים המוגשים. הברווז מזמין את האריה לאגם שנענה בלית ברירה להצעת חברו, הוא קופץ למים וכמעט טובע אך הודות לבעלי כנף, הוא ניצל ומוצא מהמים אל האדמה היציבה. אימו של האריה מסבירה לו ולברווזון לקח חשוב בחיי חברות.
להלן הצעות לשאלות לפיתוח דיון עם ילדים וכן רעיונות ליצירות ופעילויות שיוכלו לעזורו לילדים להבין טוב יותר את המסר של הסיפור ולפתח את הדמיון, היצירתיות, מיומנויות חברתיות, רגישות חברתית וחשיבה ביקורתית.
הצעות לדיון ושאלות עם ילדים
- בתוך הסיפור משולבים מסרים שונים, תנו לילדים לגלות אותם. (חשיבות ההבנה והכבוד ההדדי ולשוני, הודאה באשמה, שמירה על כבוד החבר, בקשת סליחה, קבלת תוכחה, הכנסת אורחים ועוד). נסו לפתח שיח סביב כל מסר שעלה למשל בעניין הכנסת אורחים – איך הרגיש ברווזון במאורתו של גורון? האם יצא לכם להרגיש כך? איך אצלכם מארחים אורחים? ואיך הייתם רוצים שיארחו אתכם? האם יצא לכם לטעות ? איך הרגשתם? כיצד פעלתם? וכן הלאה.
- מה הכוונה "חבר טוב" מה למדתם בקשר לחברות? האם אפשר להיות חברים עם אחרים ששונים מאיתנו? איך? למה? אילו סוגי חברים יש לכם?
- קיימו דיון סביב נושאים כמו קבלת השונה והשונות התרבותית, השפעה חברתית וסביבתית, חשיבות השיתוף והעזרה ההדדית, סובלנות, חמלה, כבוד הדדי, שיתוף פעולה
- האם קרה לכם שהכריחו אתכם לעשות דבר המנוגד לערכים, ליכולות למציאות החיים שלכם? איך הרגשתם? מה עשיתם?
רעיונות לפעילויות וליצירות
- בקשו מהילדים לצייר את הסצנות השונות שבסיפור או את הדמויות השונות אפשר להיעזר בפטנט הזה: ציור אובייקט בעזרת אור וצל כדי לצייר את האריה, הברווז וכו'.
- הציעו לילדים ליצור אגמוגרף בטכניקת "אקורדיון" ולצייר למשל 2 סצנות שונות (לדוג' המאורה של גורון והבית של ברווזון באגם)
- נסו להכין יחד עם הילדים את בתיהם של גורון ושל ברווזון.
- צרו תיאטרון בובות מקופסת נעליים או הצגה של הילדים אפשר להכין גם מסכות
- המציאו סוף אחר לסיפור או המשיכו אותו כרצונכם. למשל ענו על השאלות הבאות: מה קרה לאחר שגורון וברווזון חזרו כל אחד הביתה? איך התפתחה החברות ביניהם?
- אפשר ללמוד עוד על החיות המוזכרות בסיפור ולחקור את צורת החיים שלהם, סביבתם הטבעית, סכנות האורבות להם, שרשרת המזון וללמוד מהם על חיינו שלנו.
- השוו בין חיות שונות ומצאו את הדמיון והשוני ביניהן.
- בקשו מהילדים ליצור קולאז' המייצג את הסיפור, באמצעות תמונות ממקורות שונים, חומרים מהטבע וכד'.
קריאה נוספת
- יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך
- השועלה שנשארה לבד
- הקו השחור שהתאחד עם כולם
- לילה טוב בגן הילדים
- המלכת מלך חדש ביער הקסום
- משל השועל והחסידה
- לאפי הארנבונת וחברותיה מהיער הקסום
- שלוות היער הקסום
- סני הסנאי ושקי השקנאי ביער הקסום
- ביער הקסום: לאפי הארנבת עולה לכיתה א'
- לילה טוב ליער הקסום
- סיפור – השריפה שפרצה ביער הקסום
- הדובה, הארנבת והפיסה הקטנה ביער הקסום
- איילה במערה העתיקה
- המסיבות השכונתיות שאירגן המלך
- סיפור האהבה שבלב