רעיונות להפעלות ויצירות לפי ימי הבריאה
יום כ"ה באלול, יום בריאת העולם יום מיוחד וחגיגי. יום של חזרה לטבע. לפניכן מס' רעיונות, ליצירות והפעלות, כולל הדגשים ומידעים בנושא בריאת העולם. התכנים מתאימים לילדים בגילאים שונים (אפשר להתאים רמות) לבית או לכיתה.
נחמד מאוד לקחת שבוע במהלך החופש הגדול ולעשות בכל יום הפעלה/יצירה לכל יום. למשל ביום ראשון, לעשות עם הילדים את הפעילות של יום ראשון. ביום שני של יום שני וכן הלאה. כך יש לכן שבוע מרוכז העוסק בבריאת העולם (זה גם יוצא יחסית סמוך לחגים, לזמן שמתחילים את חומש בראשית). אפשר בסיום כל יום לספר סיפור המתקשר ליום בבריאת העולם. אני עשיתי את זה לילדים שלי שממש נהנו וחיכו לשעת הערב לסיפור היומי בעזרת צלליות וביום השישי שחקנו באמא ואבא של שבת.
בהצלחה וחוויית לימוד מהנה!
יום ראשון לבריאה: בריאת האור
ביום זה, ברא הקב"ה את האור שלו קרא יום, ולחושך (שכבר היה קיים לפני האור) הוא קרא לילה. בבריאת האור, הקב"ה הפריד, הגביל ותיחם את העולם. זה היה הסדר הראשון שעשה ה' בתוהו ובוהו והחושך ששרר. שמנה לב, לנקודה מעניינת העולה מן הפסוק שציינתי לעיל, האור לא היה הדבר הראשון שנברא מאחר שהמים כבר קדמו לו. שנאמר: "ורוח … מרחפת על פני המים" (בראשית א, ב). ויש על כך פירושים רבים בנושא זה.
הצעה לפעולה להבנת המושג תוהו ובוהו ומשמעות האור
- פזרו ברצפת החדר משחקים, בובות, כריות, נעליים, מזרנים וכד'
- החשיכו את החדר ככל שתוכלו כך שלא ייכנס אור כלל.
- בקשו מהילדים להסתובב בחדר בלי ליפול ולהיתקל בשום חפץ. כל הנוגע בחפץ קופא במקום ואסור לו להמשיך לזוז.
- לאחר כמה רגעים או כשכולם קפואים במקום, הדליקו מנורות לילה קטנות או פנסים קטנים לכל ילד. האורות הקטנים הם להעצמת החוויה והריגושים וכן להרגיל את העיניים לאור לאחר החושך. אפשר גם שרק ההורה או מנחה הפעילות יפעילו פנס אחד.
- בקשו שוב מהילדים ללכת בחדר בלי לגעת בדוממים. הילדים ילכו מהר יותר ובביטחון רב יותר ורובם יצליחו לעמוד במשימה ולא לגעת בשום דבר.
- לאחר מכן, כבו שוב את האורות ובקשו מהילדים ללכת שוב בחושך בלי לגעת במשחקים. להעלאת רמת הקושי, אפשר שהמנחה יזיז את הצעצועים ישנה את מיקומם (כי הילדים ראו אותם מקודם). את השלב הזה אפשר לשחק גם לפני הדלקת הפנסים. כלומר, סבב ראשון מיד כשהחדר נעשה חשוך, סבב שני מיד לאחר שמסתיים הסבב. סבב שלישי באור פנסים.
- העלאת הקושי: בקשו מהילדים לסדר צעצועים בסדר שעליו תחליטו למשל: את כל הצעצועים הגדולים בצבע כחול בפינה מסוימת, את כל הירוקים בפינה אחרת וכן הלאה בהתאם לצעצועים שלכם. את זה בצעו בחושך. לאחר מכן, הדליקו את האור ובקשו מהם לסדר מחדש את הצעצועים בסדר הנכון.
- לאחר שסיימתן את השלבים, סיימו את ההפעלה וסכמו: העולם היה שומם, חשוך, תוהו ובוהו. (מבולבל) כך בתחילה היה בחדר הכל מפוזר, מבולגן, חשוך ולכם היה אסור לגעת בחפצים הפזורים. לאחר שהודלק האור היה לכם קל יותר להבחין בחפצים ולהימנע מלגעת בהם. הסבב הראשון היה קשה מהסבב השני. שכן בסבב השני גם בלי אור, העיניים התרגלו לחושך והצליחו לזהות ולזכור את מיקומי הצעצועים. והסבב האחרון עם הפנסים היה הקל ביותר. כך לגבי סדר הצעצועים על פי הסדר המבוקש. עם האור היה קל יותר ומן הסתם שהצליחו לסדר בהתאם לנדרש. אפשר לשאול במה נעזרו בחושך לסידור הצעצועים? והאם אכן עזר להם?
- דיון: שוחחו עם הילדים איך היה להם ללכת בחושך? ואיך היה ללכת באור? אתן יכולות לפתח דיון בנושא כדי שהילדים יבינו את משמעות הכנסת האור לסילוק החושך, אור בלב לסילוק הרגשות החשוכים… וכן עניין הגבולות כאשר גבול ברור וידוע לנו קל לנו לעמוד בו לעומת גבולות מעורפלים…
הערה חשובה מאוד: חובה לוודא שאין שום דבר מסוכן בהיתקלות/ נפילה לילדים. אין להניח דברים חדים ו/או מסוכנים שעלולים לפגוע בילדים. מומלץ לתחם את האזור לא סמוך לקירות. בבית עשיתי את זה עם הבנות על מזרני פעילות.
היכנסו לפוסט שחור ולבן לקבלת מידע ורעיונות בנושא ואפשר ומומלץ ביותר לשחק משחק צלליות…הקריאו סיפור מעניין בצלליות!
בנוסף, אפשר לשחק במשחק "1,2,3 דג מלוח" אך עם אור וחושך. עושים חושך בבית, מדליקים פנס כל עוד הפנס דלוק אפשר ללכת, ברגע שהפנס כבוי צריך לעצור. מי שזזה, מרעישה/ממשיכה ללכת, הולכת אחורה.
לקריאה נוספת:
יום שני לבריאה: בריאת הרקיע
ביום זה, נוצרה המחלוקת-ההפרדה הראשונה ביסוד העולם: הפרדה בין המים העליונים למים התחתונים וכך נוצרו השמים – הרקיע – והמים שעל פני הארץ.
שמים מלשון שם מים, או שא מים (שהרקיע נושא את המים) וכן אש ומים (שמש=האש והמים יחדיו שונים ברקיע). שני יסודות עולם המנוגדים זה לזה, אך "מתקיימים בשלום" יחד במקום אחד. להראות שהכל אפשרי… וכל זה במאמרו של בורא עולם.
הצעה לפעולה בנושא מים
- תנו לכל ילד גיגית/בקבוק/כוס מים ובקשו מכל אחד להפריד בין המים כך שיהיו מים בחלק העליון של הכלי ובחלק התחתון.
- ברור לי שזה רעיון בלתי אפשרי לביצוע כך וזו בדיוק המטרה. להבין את הפלא העצום שרק באמצעות הדיבור שדיבר הקב"ה וציווה על המים להיפרד ולהתחלק הם התחלקו לרקיע ולים.
- תרגיל נוסף בשינוי מצב צבירה: בבית: מלאו סיר במים והרתיחו. לאחר הרתיחה, הניחו מכסה לכמה רגעים והרימו אותו. אפשר גם להרתיח מים למלא כוס מים רתוחים.
בכיתה: קחו כוס מלאו אותה במים רותחים (זהירות כמובן!!) והניחו כלי נוסף מעל ככיסוי. האדים (שהם בעצם חלק מהמים שהיו בסיר), נגעו במכסה והפכו לטיפות מים. הם נשארות למעלה ולא יורדות חזרה לכלי התחתון כל עוד הסיר סגור. אבל כשתפתחו את המכסה, הטמפרטורה תרד והמים יתקררו ולכן יהפכו לטיפות מים שירדו חזרה לתוך הכלי התחתון. זה בעצם מה שקורה בגשם.
כלומר, הצלחנו להפריד איכשהו ומעט מהמים שהיו בסיר למים במכסה אך עם זאת המים לא יעמדו ולא יישארו בו בניגוד לשמים שברא בורא עולם המחזיקים את המים. - שדרוג להפעלה: שוחחו על מהות המים, על כך שאין מים ביחיד רק ברבים…על מהלך המים והגשם אפשר באמצעות סיפור חוויתי בצלליות למשל. שוחחו על כך שהמים הולכים ממקום גבוה לנמוך וכל הזמן מחפשים דרך לחלחל פנימה, שוחחו איתם מי זקוק למים? למה? ואם מים יעמדו במקום זמן רב הם יתאדו או יתעפשו… כל זה נכון למים של הארץ ולא המים בשמים השומרים על הגבול שציווה עליהם ה'. כך תעבירו מסר ומידע חשוב לחיים: שאנחנו כמו המים, כל הזמן נחפש להעמיק, ללמוד ולהתקדם וחשוב שנזרום ולא נעמוד במקום ועלינו לשמור על הגבולות.
- חידה: היכן ומתי נמצאו אש ומים יחדיו בשלום, ולא בשמים? (2 מקרים אירעו: בפעם הראשונה: מכת ברד במצרים לפני יציאת מצרים, והפעם השנייה הייתה עם יהושוע בן נון בעת כניסת עם ישראל לארץ ישראל).
- למשחק נוסף היכנסו ל- איך לשחק עם כף ומים
- מי"ם: מחשבה יוצרת מציאות
לקריאה נוספת:
יום שלישי לבריאה: גבול למים שבארץ, יצירת האדמה ובריאת הצומח
יום השלישי, הוא היום בו אמר הקב"ה פעמיים כי טוב: ה' פקד על המים להיקוות למקום אחד כדי שתראה היבשה. כך נוצרו הימים, האוקיינוסים וכל מקוואות המים שבארץ ונראתה היבשה שהיא הגבול למים הללו. הים למשל נעצר בקו החוף (אני לא מדברת על מצבים קיצוניים וחריגים בטבע כגון צונאמי שאגב, גם מצבים אלו מתרחשים כמובן על פי מאמרו של בורא עולם וברצונו).
לאחר שנוצרה האדמה – היבשה – פקד ה' עליה "תדשא הארץ דשא עשב… עץ פרי עשה פרי למינו" וכך היה (אומנם האדמה שנתה מעט והצמיחה עץ עושה פרי ולא עץ פרי עושה פרי).
הצעה לפעולה להבנת גבולות והיכרות עם עולם הצומח
- שחקו במשחק ים יבשה ובקשו לאחר מכן מהילדים שנמצאים ביבשה לתת בכל פעם שם של צומח שהם מכירים. וכשהם בים לתת שם של צמח ימי.
- תוכלו לשדרג ולבקש מהילדים לתת שם של צומח לפי אות/צליל מסוים.
- שדרוג נוסף יהיה במתן הסבר קצר על סוג הצמח: כגון: מתי צומח? האם זה צמח רב/חד שנתי? איזה צבע העלים/פרחים שלו? למה משמש? וכד'.
- להנביט קטניות ולהסביר איך גדלים הצמחים.
- אפשר להעמיק עוד על עניין הגבולות: איפה יש לנו גבולות בחיים? למה משמשים? למה חשובים הגבולות בחיים?
- גבול זה גם מסגרת, תחום. לבקש מהילדים לחפש מסגרות שיש בעולמם למשל למשקפיים, למשל בית ספר, חוג, קירות לבתים, שעות שנקבעו לדברים מסוימים וכו'.
- אפשר גם להכין פרחים מגלילי נייר טואלט
- סיפור עם משל- לכל עץ יש תפקיד
- פעילות יצירת פרח זיכרונות וחוויות
- יצירות מעלי שלכת
יום רביעי לבריאה: בריאת המאורות הגדולים
לפי פירוש רש"י, המאורות הגדולים (השמש והירח) נבראו ביום ראשון בגודל שווה. ביום רביעי ציווה הקב"ה עליהם להיתלות בשמים.
המדרש מספר כי הלבנה (הירח) פנתה לבורא עולם ואמרה לו: "רבונו של עולם אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד, אמר לה הואיל [שכן], לכי ומעטי את עצמך" ומאחר שהצטערה הלבנה על אמירתה ובקשה את סליחת הבורא "הרבה צבאה, שנאמר ואת הכוכבים, ומפני כבודה הרבה צבאה כמו השלטון שהולך ועשירי המדינה הולכין עמו" (מדרש אגדה בראשית א, ט"ז). כך נוצרה השמש לממשלת היום והירח והכוכבים לממשלת הלילה.
חשוב לדעת כי לירח בפני עצמו אין אור משלו אלא מקבל את אורו מהשמש. יתכן שזו הסיבה שהירח נקרא גם לבנה. כמו הצבע הלבן שאיננו צבע אלא שילוב של כל הצבעים כולם. כך הירח אין לו אור משלו אלא מקבל את אורו מהשמש. ויתכן שהשמש נקראת שמש משום שם אש…
הצעה לפעולה
- קחו מחזירי אור שיש לכם בבית כגון מדבקות, צבעים, מוצצים, או אפילו החליפה שנמצאת ברכב.
- הניחו את החפצים שהבאתם מול אור השמש והמתינו כמה דקות שהשמש תאיר ישירות על החפץ שהנחתם.
- לאחר מס' רגעים, החשיכו את החדר וראו את החפץ זוהר ומאיר את סביבתו. ככל שספג וקלט יותר אור שמש כך יחזיר אור זמן רב יותר. כך תסבירו לילדים את אור הירח הקולט את אורו ישירות מהשמש.
- תוכלנה לעיין במדרש המלא ולדבר עליו ועל מושגי שלטון ומלכים וכד'. וכן לדבר על כך שהירח זכתה בברכה מיוחדת אחת לחודש ואילו השמש אחת ל-28 שנים.
- כתבו את המילה מאורות ושאלו מה המילים המסתתרות שם ולמה לדעתם זה כך?
התשובה היא כמובן: מאורות ו – מאורות: כי אם נסיר את האור, בעצם יהיה מות (או מת אם נכתוב כלשון המקרא מאורת) בלי האור אין קיום לעולם. הרי האור היה הדבר הראשון שנברא בעולם כשהיה חשוך ותוהו ובוהו (מלבד המים כאמור לעיל).
הצמחים לא יכולים להתקיים בלי האור. בלעדיו לא יוכלו לקיים פוטוסינתזה, תהליך חיוני לצמחים. השמש מרפאה וחשובה מאוד לבריאות הפיזית והנפשית שלנו. וזו נקודה חשובה לחיים אם חשוך לכן, הדליקו אור!
בהזדמנות זו, הסבירו לילדים על תהליך זה, ועל משמעות, יתרונות וסכנות השמש על הגוף שלנו. - אופציה נוספת להכין תחפושת לפי ימי הבריאה, אני הכנתי לבנות תחפושת של יום שלישי ויום רביעי וגם: תחפושת שמש לרעיונות נוספים לתחפושות ראו כאן.
- לקריאה נוספת: דף גזירה והדבקה שמש
יום חמישי לבריאה: בריאת העופות, הדגים והשרצים
ביום החמישי נבראו היצורים החיים הראשונים: עופות, דגים ושרצים וכן תנינים גדולים (לווייתנים אימתניים שאינם קיימים בעולם).
הצעה לפעולה – יצירת היום החמישי
- דפי צביעה מנדלות חיות ומנדלות דגים
- הניחו בפני הילדים דף גדול (רצוי בריסטול), כלי כתיבה וצביעה, מספריים דבק וכל חומר אחר שתרצו. אמרו לילדים שמות שונים של עופות, דגים ושרצים והם יצטרכו לצייר אותם על הדף.
- אם אתן עובדות עם קבוצה גדולה אתן יכולות לחלק את הילדים ל-3 קבוצות קטנות ולתת דף גדול לכל קבוצה. כל אחת תצייר סוג אחר: עופות, דגים ושרצים. לאחר מכן יחברו הילדים את הדפים או ידביקו את היצורים שציירו על גבי בריסטול/פלקט אחד.
- הם יוכלו להוסיף לציור את כל מה שהיצורים שציירו זקוקים כגון צמחיה וכד', לצבוע ולקשט כפי רצונם.
- היעזרו בתשובות למשחק ארץ עיר כדי לקבל שמות לא שגרתיים.
- עוד רעיון יהיה לשחק משחק ציור בהמשכים תוך מתן ההנחיה: לפני שרטוט קו, עליכם לחשוב על פרט/יום מימי הבריאה ולשאוף לצייר משהו שקשור לבריאת העולם כמובן שכל שאר כללי המשחק נותרים כפי שהם…
- אפשר לספר סיפורים עם חיות
- להכין תרנגולת מאוריגמי
- יצירת אקווריום מקופסת נעליים
יום השישי לבריאה: בריאת החיות, הבהמות אדם וחווה
ביום השישי לבריאה נבראו הבהמות, החיות ולבסוף אדם הראשון וחווה. לאחר שברא את אדם הראשון, החליט כי "לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כרצונו". והפיל על האדם תרדמה עמוקה, לקח חלק מהצלע שלו וברא ממנה את האישה – את חווה.
לקריאה נוספת:
הצעה לפעולה חידון לסיכום ימי הבריאה
- הכינו רשימת שאלות/חידות על שמות בעלי חיים וצמחים. לדוגמה: מתי נברא חזרן צ'ילה? או מרסית זעירה? ומתי המוחן? הדוחן? תוכלנה להרחיב ולתת העשרה על החיות והצמחים הללו. שלב בין שמות מוכרים ללא מוכרים. היעזרו בתשובות לארץ עיר כדי לקבל שמות של חי וצומח לא שגרתיים. כך תוכלו להרחיב לעצמכן ולילדיכן את הידע שלכן על הקיים בעולם.
- הניחו דף וכלי כתיבה וצביעה ליד כל ילד.
- בקשו מהילדים לחלק את הדף לשלושה חלקים: ים, יבשה ושמים. הם יכולים לצייר טבלה עם העמודות הללו או לחלק את הדף כפשוטו.
- שאלו שאלה אחת בכל פעם והילדים יצטרכו לכתוב/לצייר במקום המתאים.
- לסיום בדקו תשובות הילדים והעשירו את הידע שלהם במתן הסברים נוספים על החיות/צמחים ששאלתן.
- חשוב מאוד: לא לבקש מהילדים לצייר את אדם הראשון איש מאתנו אינו יודע איך היה נראה ולכן אין לבקש לציירו. כמו כן אסור על פי היהדות לצייר בו זמנית באותו ציור את הדמויות: אריה, שור, נשר ואדם על כן הימנעו מכך.
- אפשר גם להדפיס מנדלות חיות ולתת לילדים לצבוע.
- לאחר שהילדים למדו את כל ימי הבריאה, ועבדו כל כך יפה מגיע להם פתק נחת…אז העניקו להורי הילדים ואם אתן אמהות לילדים, העניקו אתן את הפתק נחת של ילדיכן למורה/לגננת…
- ציור על חלוקי נחל – אפשר לבחור לצייר כל דבר שקיים בעולם כי הכל כבר נברא… תוכלו לצייר פרחים, ציפורים או בעלי חיים, עננים, נופים, מאורות, או סתם קישוטים דקורטיביים…
יום שביעי לבריאה – שבת וינפש
ביום זה הקב"ה עצר ממלאכתו וקידש את יום השבת. ביהדות היממה מתחילה מהלילה – החל משקיעת החמה/צאת הכוכבים ועד לשקיעה הבאה = יממה אחת שנאמר "ויהי ערב ויהיה בוקר יום אחד".
במוצאי שבת נבראה האש, וזו אחת הסיבות שאנו מברכים על האש בהבדלה במוצאי שבתות. מזמינה אתכן להיכנס לפוסט מדורה זה רע לך ולסביבה לקבלת מידע ורעיונות בנושא מדורות, אש, והפעלות ליום ל"ג לעומר.
הצעות ורעיונות לפעולה בנושא יום השבת:
- אבא ואמא של שבת
- קיפולי מפיות לשולחן שבת וחג
- ואם כבר בנושא בריאת עולם וטבע עסקינן, ממליצה להיכנס לקרא מידע נוסף ב- הטבע בשבילי אך לא שלי.
סיכום
נשים ואימהות יקרות, השתדלתי להביא את שלבי ימי הבריאה בתמציתיות וכן רעיונות שמדגישים ומסבירים את תהליך הבריאה ומשמעותה. כמובן שאפשר ורצוי להעמיק עוד בנושא חשוב כל כך-בסיס חיינו. ממליצה לנצל את ההזדמנות, ללמוד עוד על הסביבה, על כדור הארץ שלנו, על שמירה על הטבע ועל הבריאות הנפשית והפיזית שלנו.
בנוסף, אפשר לנצל את ההזדמנות כדי ללמד גם מילים נרדפות כגון: שמים ורקיע, שמש וחמה, ירח ולבנה, ארץ ויבשה ועוד וכן מילים והיפוכן: ים יבשה, אור וחושך, יום וליל וכד'. וכן ללמד צבעים, צורות, שמות של פרחים, צמחים וחיות. ללמוד על גוף האדם על מערכותיו השונות הכל כך חכמות ומיוחדות. על חשיבות כל מערכת ועל דרכים לשמירה על חברה טובה.
מדהים. מדהים. מדהים. אין לי מילה אחרת. רעיונות מפורטים, יפייפים, ומלאים עניין.
שמחה מאוד שאהבת! תודה שכתבת לי
אהבתי מאוד
תודה רבה
תודה לך שכתבת ושמחת אותי! שמחה תמיד לסייע באהבה גדולה לכולן…. בעזרת השם בהמשך יעלו רעיונות נוספים… כל טוב!
אני גננת ונהניתי מאוד מהניסוח והרעיונות החינוכיות והכל היה מתומצת ויפה ישר כח ותודה רבה
איזה כיף לי לשבת על האתר, להמשיך לעדכן תכנים ולראות אונליין תגובה חמה ונלהבת כזו! תודה רבה ששמחת אותי ונתת לי עוד כח להמשיך.. שמחה מאוד שהצלחתי לסייע לך ותודה לך שיידעת אותי בכך… בהצלחה רבה עם ילדי הגן!
תודה רבה על כל הרעיונות! אני אשתמשמ הרבה דברים לגן שלי!
איזה כיף שאהבת! שימחת אותי, תודה ושיהיה בהצלחה!
הפעילות על יום ראשון עם הפנס היתה מוצלחת מאוד!
תודה רבה, הילדים נהנו מאוד
איזה כיף! אני ממש שמחה שאהבתם, שהילדים נהנו ב"ה ומודה לך שחזרת לכתוב לי, תודה ששמחת אותי! כל טוב
תודה רבה לך על הרעיונות המקסימים! עזר לי מאד בשיעורי תורה בכיתה א!!
בשמחה רבה! שמחה תמיד לסייע… תודה שכתבת ושמחת אותי חזרה.. 🙂