איך לסייע לילדים להתמודד טוב יותר עם מצב חירום?

זמן קריאה: 3 דקות נשים ואימהות יקרות אני מזמינה אתכן להיכנס לקרא על שיטתי הפשוטה והיעילה המסייעת לילדים ומבוגרים כאחד להתמודד באופן חיובי ואפקטיבי. בהצלחה

שיטה יעילה ופשוטה לשינוי דרך התמודדות במצבי חירום

יתכן שכבר התרגלנו למצבי חירום ויתכן שלא… יתכן שילדינו מורגלים לחיות בחירום, יודעים בדיוק מה עליהם לעשות בזמן הישמע אזעקה… אך יחד עם זאת לרובנו ולרוב הילדים קשה ההתמודדות, בעיקר במצב חירום מתמשך..

הלחץ, המתח החששות והחרדה מפני ההווה והעתיד מציפים אותנו ומציפים בנו רגשות קשים… אם אצלנו כך, קל וחומר בקרב ילדינו… גם להם יש מחשבות, רגשות ותחושות ולרוב אם לא למדו אותם, הם יתקשו להתמודד איתם בשלום.. התמודדות לא יעילה עם מצב חירום עלולה לפגוע בהם בדרכים שונות בהתפתחות שלהם… בנפש בתפקוד שלהם… ועל כן ראוי ורצוי ראשית לדבר איתם על כך לפני מצב החירום שיהיו מחוסנים ומוכנים לקראת מצב חירום שלא יבוא ולא יהיה…

בטרם תקראו חשוב לי להבהיר ולציין כי בפוסט זה הבאתי בפניכן טיפים ועצות כלליות לסיוע מידי בזמן חירום. מי שמרגישה צורך עבור עצמה או ילדיה, מומלץ וכדאי לה ביותר לפנות לגורמי טיפול רלוונטיים מקצועיים לקבלת עזרה וייעוץ מקצועיים. שימו עיניכן על עצמכן, ילדיכן כי הם מקור אושרינו משוש חיינו ועתידנו!

חירום – כשיטה להתמודדות עם מצבי חירום

כעת, אתאר בפניכן את שיטתי הפשוטה שתוכל לסייע לכן ולילדיכן להתמודד טוב יותר עם מצבי חירום: היעזרו במילה חירום כדי לזכור את שעליכן לעשות בזמן חירום כך תגרמו לעצמכן ולילדיכן לשנות גישה והתמודדות עם מצבי החירום. בהצלחה רבה ושנדע ימים שקטים ושגרתיים!

חירו"ם: חיוכים יצירות, רגשות ומשחקים. 

חיוכים

זה יישמע לכן מגוחך ואולי לא במקום, אבל דווקא בעת שהייה במרחב מוגן, בזמן אזעקה כשסף הלחץ עולה וגובר חייכו לעצמכן לילדיכן. החיוך גם אם הוא חיצוני ומאולץ יגרום אוטומטית לגוף לשחרר אנדורפינים ("הורמון מצב הרוח"), ומביא לדיכוי רמות הקורטיזון, האדרנלין והדופמין – הורמונים הקשורים בלחץ ומתח. כתוצאה מכך הגוף יירגע… 

ערכו ניסוי: בקשו מהילד לבטא רגשות קשים שהוא חש (אם הוא חש אותם כמובן) בחיוך! כן כן! תראו שאוטומטית הוא יתחיל לחייך ולצחוק באמת! נסו בעצמכן לכעוס בחיוך . תחייכו ותגידו שאתן פוחדות… זה לא הולך יחד! בדיוק כמו שלכעוס בנחת בשקט לא הולך…. תרגיל זה גורם לחיוך אמיתי ולצחוק! החיוך והצחוק מדבקים ומחזקים אותנו בהתמודדות עם מצבי חירום! עוד על השפעות החיוך תוכלו לקרא בגוגל בלי סוף מחקרים ומאמרים המדברים בעד החיוך והשפעתו אפילו על הארכת תוחלת החיים! עד כדי כך!!! ( לא לחינם אנו מצווים ללמוד ולקיים מצוות התורה בשמחה…)

יצירות

צורנה עם ילדיכן יצירות שונות בעזרת כלים וחומרים שונים. אפילו תוכלנה לקחת דף ולקשקש מה שתרצו או להיעזר בפלסטלינה, חול קינטי, וכד'. כל דבר שיש לכן בהישג יד שיעזור לכן להביע מוחשית את מחשבותכן תחושותיכן שלכן ושל ילדיכן. העיסוק ביצירה כלשהי מסייעת לגוף להרפות, גורמת להנאה למרגוע להפגת הלחצים והמתחים. ובנוסף תוכלו ללמוד מכך מה מעסיק את הילדים בזמנים קשים אלו…מה מתרחש בקרבם? אילו שאלות מעסיקות אותם? חשוב לשוחח על כך ולהיעזר באנשי מקצוע בהתאם לצורך.

רגשות

יש לתת מקום לעצמכן ולילדיכן לדבר על הרגשות ולתת להם ביטוי. יצריך בעצם לעשות מה שנקרא "נורמליזציה של המציאות". כלומר, להסביר לילדים שזה נורמלי לפחד ו/או להרגיש ולבטא רגש קשה אחר. אל תילחצו מזה שהילד מפחד או מבטא רגש קשה אחר. רק חשוב להסביר להם שאתם מבינים אותם, לתת לגיטימציה לרגשותיהם ולסייע להם להרגיש ביטחון למרות המצב. לראות יחד איתם מה כן ניתן לעשות כדי לחוש בטוח יותר: להיות במרחב המוגן, להתפלל, לקרא ספרים לחשוב מחשבות חיוביות וכמובן לעסוק ביצירה, בחיוך. כן צריך לשוחח על הרגשות, לתת מקום ופתרונות אינסטנט גם רגעיים מידיים להרגעה, ובהתאם לצורך לפנות לגורמי טיפול כגון יועצים, פסיכולוגיים, עובדים סוציאליים, רופא משפחה וכד'.

משחקים

נצלו את הזמן למשחקים. המשחק גורם להנאה, לחיוכים, לחיבור וקרבה בין בני המשפחה המשחקים  המשחק מפיג את החרדה והמתח ומהווה סייע נוסף לגוף למצא את המרגוע לו הוא זקוק. בנוסף, באמצעות המשחקים ניתן להעביר מסרים רבים חינוכיים, מחזקים, להעביר תחושת ביטחון, שלווה ועוד.

בפוסט איך להעביר את הזמן בכיף במרחב המוגן הבאתי טיפים להפעלת הילדים על ידי משחקים קלילים ומהנים שאפשר לשחק בכל מקום גם במרחב מוגן…

מידע נוסף איך להגיע לנחת תוכלו לקרא בפוסט "נחת" ולצפות בפוסטים נוספים שיפורסמו בנושא זה.

הצטרפי לשיחה

הירשמי לניוזלטר שלי

שלום לך
נעים להכיר
:-)

הירשמי לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, פעם בשבוע.

אני לא שולחת ספאם!