איך להעביר את הזמן בכיף במרחב מוגן?

זמן קריאה: 3 דקות הצעות ורעיונות למשחקים קלילים שניתן לשחק בכל עת גם במרחב מוגן ללא צורך באביזרים/ ציוד וכו. בהנאה!

מספר רעיונות למשחקים והפעלות במרחב מוגן או בבית בזמן חירום

אני רוצה להציע לכן מספר משחקים קלילים חלקם מוכרים, שניתן לשחק בכל עת גם במרחב מוגן ללא צורך באביזרים/ ציוד ובכך להעביר את הזמן בכיף ובהנאה ככל האפשר גם במצב חירום.

לפני שנתחיל להלן רשימת ציוד שכדאי שיהיה נגיש ויהיה נוכח בחדר המוגן/הממ"ד אם זה מתאפשר כמובן:

מה כדאי להכניס למרחב המוגן

כדאי לשמור בממ"ד/במרחב המוגן באופן קבוע או בעת מצב חירום את הפרטים הבאים:

  • סידורים, ספרי תהילים
  • בקבוקי מים
  • אוכל שאפשר לשמור בחוץ, בשקיות.
  • מנורות חירום ופנסים
  • מטענים
  • מאוורר אם אין מזגן פעיל
  • שקיות ניילון
  • נייר טואלט
  • מגבונים
  • ספרי קריאה
  • שולחן כלשהו אם אפשר ויש מקום
  • חומרי יצירה כגון: פלסטלינה, קליי, חול קינטי, כדורי ספוג או כדורי מעיכה ללחץ, טושים, צבעים, עפרונות ומחקים, מחדדים, דפים לבנים וצבעוניים, מדבקות וכו' מה שיש לכן
  • דפי צביעה או חוברות צביעה. אם יש לכן מדפסת אפשר להדפיס מנדלות חיות להדפסה בחינם
  • חרוזים קטנים/גדולים וחוטים- אפשר להשתמש כדי להכין שרשראות או כדי לעטר יצירות. פעולת ההשחלה, ממקדת, ממרכזת את הילד ומאפשרת דרך זה תחושת רוגע והרפיה.
  • משחקי חברה
  • כדור קטן
  • מזרנים, שמיכות דקות, כריות,
  • כסאות/שרפרפים/פופים שיהיה נוח
  • בובות שהילדים אוהבים
  • אפשר להדביק/לתלות תמונות לקישוט החדר לתת אווירה נעימה יותר ואפשר להכין אותן במהלך השהייה במרחב המוגן אם זה מתאפשר כמובן.

כעת נעבור לרעיונות למשחקים שאינם דורשים שום ציוד ומתאימים לכל עת ובכל מקום:

משחק לו הייתי

  1. מחליטים על תחום מסוים כגון חפץ/בעלי חיים/דמויות וכד'.
  2. בוחרים את המשתתף הראשון (אפשר בהגרלה, אפשר להטיל קובייה והראשון הוא זה שמטיל את המס' הגבוה יותר…)
  3. המשתתף הראשון מחליט מה הוא היה יכול להיות לו היה נניח, חפץ.. ונותן רמז.
    לדוגמא: הראשון אומר לו הייתי חפץ הייתי בצבע שחור. שאר המשתתפים צריכים לנחש איזה חפץ המשתתף בחר לפי שאלות שישאלו ותשובות שיקבלו ממנו. המשתתף יכול להשיב רק בכן ולא. בלי הסברים.
  4. שאלות לדוגמא: האם החפץ הוא כלי חשמלי? הוא גדול? האם משתמשים בו למשחק? שייך לילדים? יש לנו בבית/בחדר? וכו'.
  5. הזוכה שמצליח לנחש מה המשתתף חשב, הוא זה שממשיך ומוצא חפץ אחר להידמות אליו וכך הלאה. 

אפשר לשחק את אותו משחק ב" נחש מי או מה" ואז משתתף ראשון חושב על איזה דבר הנמצא במרחב בו נמצאים והמשתתפים האחרים צריכים לנחש על מה או מי חשב בשאילת שאלות. 
שמשחקים אלו מעשירים את הילדים בידע, בשפה, בדמיון ויצירתיות ועוד.

משחק כן/לא שחור לבן ואיסור חמור לשקר:

משחק ידוע ומוכר שבו משתתף אחד שואל שאלות את המשתתפים האחרים שלהם חל איסור לענות אחת מהמילים הבאות: כן, לא, שחור ולבן. בכל שפה שלא תהיה. וכן אסור לשקר. לדוגמא השואל שואל את אחד המשתתפים באיזה צבע הקיר? (והקיר לבן) המשתתף לא יכול להשיב את המילה "לבן" בכל שפה שתהיה, אבל גם אסור לו לשקר ולהשיב "אינני יודע"… עליו להשיב תשובה חכמה מתחמקת כגון "אתה לבטח יודע מה הצבע"… וכך ממשיכים עד שמישהו נפסל…

טלפון שבור

יושבים במעגל או בשורה אחד ליד השני. המשתתף הראשון בוחר מילה/ביטוי/פתגם/משפט ומעביר למשתתף הבא אחריו באוזן ובשקט. השני מעביר את אותה מילה לשלישי וכך הלאה עד לסיום הסבב. האחרון צריך לומר בקול את המילה. אם המילה שאמר האחרון, זהה למילה שאמר המשתתף הראשון, כל הילדים נצחו. אחרת, בודקים אחורנית עם כל ילד איזו מילה נאמרה לו. הילד ש"שבר" את השיחה הוא זה שלא העביר נכון את המסר והוא זה שהפסיד. במידה ויש כמה כאלו בדרך, כולם יוצאים מהסבב.

דוגמא: משתתף א' העבירה את המילה "הצלחה" למשתתף 2. זה מעביר "הצלחה" למשתתף 3. משתתף 3 לא שמע טוב, התבלבל והעביר לבא אחריו את המילה "הצלה". הוא מעביר למשתתף החמישי את המילה "הצלה". משתתף זה, האחרון בסבב, אומר את המילה ששמע "הצלה". מי שנפסל הוא משתתף 3 שהחליף את המילה.

משחק מהנה המסייע ללכידות קבוצתית, להעברת מסרים ועוד.

פנטומימה

אחד המשתתפים בוחר מקצוע/פעולה שאותו יציג בפנטומימה לפני שאר המשתתפים. המשתתפים צריכים לנחש מה המקצוע/הפעולה המוצג. המשתתף שניחש הוא הממשיך ומציג בתורו מקצוע אחר בפנטומימה וכך הלאה.

כדי למצא רעיונות למקצועות אפשר להיכנס ל: תשובות לארץ עיר חי צומח דומם.

המשחק מעודד ומפתח דמיון, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, ביטוי אישי וכמובן גורם להנאה מרובה!!

משחק ציור על הגב

אחד המשתתפים מצייר ציור כלשהו בעזרת אצבעותיו בלבד, על גב משתתף אחר. המשתתף שעליו ציירו נדרש לגלות מה "ציירו" לו על הגב. כאשר גילה הוא הופך להיות "הצייר" ומצייר על גב משתתף אחר וכך הלאה…
המשחק מהנה במיוחד ומפתח דמיון, יצירתיות, כושר הבעה ועוד.

משחק החיוכים

כל המשתתפים יושבים/ עומדים במעגל ומסתכלים אחד בפני השני עושים פרצופים, חיוכים.
אסור להם להוציא הגה מפיהם ולא צחוק… הראשון שצוחק נפסל כמובן… אשתף אתכם שזה משחק שאיש לא מנצח בו חחח הצחוק מדבק בדיוק כמו פיהוקים… נסו לפהק מול אדם אחר ותראו שמיד הוא מפהק. חייכו לעבר השני והישארו בחיוך ותראו שהשני לא רק יחייך אלא גם יצחקק בקול רם!! ממליצה לקרא את הפוסט איך לסייע לילדים להתמודד טוב יותר עם מצבי חירום שם הסברתי על חשיבות החיוך והצחוק בהפגת מתחים והתמודדות עם מצבי חירום!

משחק א -ב

אחד המשתתפים מתחיל את סדר הא ב ומשתתף אחר עוצר אותו. המשתתפים צריכים למצא מילים המתחילות באות שעליה נעצר המשתתף שאמר את סדר האותיות. ניתן לשדרג את המשחק ולבחור נושאים בדומה למשחק ארץ עיר חי צומח דומם ולבקש מהילדים לאיית את המילים ועוד ככל העולה על רוחכן!

כמובן שניתן מראש להכניס למרחב המוגן במידת האפשר כלי כתיבה, עפרונות, דפים, מדבקות אביזרי יצירה, ספרים, משחקים, פאזלים ועוד. עיסוק כלשהו מסייע רבות להפגת מתחים ולחצים.

בהצלחה רבה ושנזכה לחיות חיי שגרה בבשורות טובות בע"ה!

ממליצה גם להיכנס לאיך להעביר את הזמן עם הילדים לראות רעיונות נוספים למשחקים עם ילדים ללא צורך בציוד ואביזרים.

💜אל תשכחי לסמן👍להגיב ולשתף👋 בפוסט הבא💜

הצטרפי לשיחה

6 תגובות
  • הי שירה, ראשית תודה רבה על התעניינותך בבלוג שלי ועל תגובתך והשאלות שהעלית, הן אכן חשובות ביותר.
    אנסה לסייע ולענות על שאלותייך בקצרה.

    בהחלט אפשר לשחק במשחקים שהועלו בכל עת גם בשבתות וימים טובים… ובכל מרחב שנמצאים. חלק מהמשחקים אפשר לשחק גם ברכב ( מקום קטן) נסיעה ארוכה כגון משחק כן לא שחור לבן, או לו הייתי…
    וזאת מאחר שאינם דורשים משטח/ מרחב פעילות.

    אני חושבת שהשאלה המהותית שלך היא איך נרגעים לאור העובדה שאין אצלכם ממד ואתם גרים בעיר שספגה טילים רבים ואזעקות רבות נשמעות בה? ובעצם אינך חשה מוגנת ועל כן את לא מאפשרת לעצמך להירגע.

    אענה לך בתשובה מוכרת וידועה: "סוף מעשה במחשבה תחילה" הכל מתחיל ונגמר במחשבה.
    אין לנו דרך לשנות או להשפיע על המציאות החיצונית לנו זו ש"נוחתת" עלינו תרתי משמע… אבל כן בהחלט יש לנו את היכולת לשלוט ולהשפיע על איך נחווה ונתייחס למציאות זו.
    תלוי במה את מזינה את מחשבותייך…

    הכניסה למרחב המוגן יכולה להיעשות בנחת ובחיוך כפי שכתבתי בפוסט איך לסייע לילדים להתמודד טוב יותר עם מצבי חירום.
    זה עניין של תרגול מחשבתי. יש אזעקה? חייכו. כן זה נשמע הזוי אבל זה מאפשר את השחרור..

    המשחק והעיסוק במשהו כלשהו, מאפשר שחרור והשחרור מביא לרגיעה.

    אציע לך 2 אפשרויות נוספות:
    1- קחו אתכם/ השאירו במרחב שלכם כדור רך קטן מספוג, או נייר כלשהו, כל דבר שתוכלו לכווץ ולשחרר אותו ביד. פעולה זו של הפעלת השרירים מסייע לגוף להירגע.
    2- התרכזו בנקודה קטנה במרחב או במשפט כלשהו או מקום אהוב או כל דבר אחר שגורם לך קורת רוח. התרכזו רק בו. כאשר מתרכזים עמוק רעשי הרקע נמוגים…

    אני ממליצה לך לקרא את הפוסט "נחת" ולעקוב אחר הפוסטים הבאים בבלוג, אתן עצות וטיפים בנושא שינוי חשיבה, השפעת החשיבה, הדמיון, משחקים ותרגולי נשימות ועוד.

    מקווה שהצלחתי לסייע לך במקצת….
    כל טוב,
    בברכת בריאות איתנה!

  • היי, ראשית כלהמודה מאוד על המשחקים הנחמדים שהעלית
    זה בהחלט טוב לזמנים שונים לשבתות וחגים
    עקב כך שדי בעייתי במקום קטן לשחק בחלק מן המשחקים שהועלו כאן
    בנוסף הייתי מעונינת לקבל עצה כיצד לשחק כשיש יירוטים ופיצוצים מרעישים ברמות שלא מאפשרים לשחרר את המחשבה מה יקרה אם מפני שאין לנו ממ"ד ואנחנו דרים בעיר הים הדרומית אשקלון…
    עוקבת אחרי העצות.תודה מראש….