ציור בשתי ידיים בו זמנית

זמן קריאה: 3 דקות ציור בשתי ידיים, יד דומיננטית ויד חלשה, מדהים עד כמה הטכניקה הזו חשובה ויעילה. משפרת תהליכי מחשבה, דמיון, יכולות פיזיות ועוד שלל מעלות! תציירו בכיף!

טכניקת ציור מקסימה בעלת יתרונות רבים

נשים, אימהות, גולשות יקרות,
משתפת אתכן הפעם כלי חשוב בציור, המסייע רבות לתהליכי החשיבה שלנו. זהו כלי שלמדתי בילדותי, בצרפת עוד כשהייתי בכיתה ג'… כן כבר עברו שנים רבות מאוד…וכבר גדלתי ובגרתי ונולדו לי ילדים ב"ה שיהיו בריאים כן ירבו… והתרגיל הזה, כמו רבים אחרים, לא נשכח ממני… ולא לחינם..

זהו תרגיל בעל יתרונות ומעלות רבים להתפתחות אישית ובייחוד בהתפתחותם של ילדים.
ממליצה בחום לנסות בעצמכן ולתת לילדיכן!

יד דומיננטית ויד חלשה

כשאומרים יד דומיננטית, מתכוונים לכך, שיש יד שבה האדם מעדיף לעשות את כל הפעולות הנעשות ביד אחת. יש המדברים על צד דומיננטי בגוף (ולא רק על יד), כאשר היד היא איבר אחד מתוך שאר האיברים באותו צד. באופן כללי, רוב האוכלוסייה מפעילה יד דומיננטית (ימין בדרך כלל) ומיעוט קטן משתמש באופן שווה בשתי הידיים (להם אין יד דומיננטית)

הדומיננטיות מתפתחת בגיל הרך ועד גיל 5-6. מדובר בתהליך חשוב מאוד המחזק את תהליכי עיבוד המידע במוח.
כפי שציינתי קודם בעניין האיזון, חשוב לאזן גם את הידיים ולגרות את היד החלשה גם כן ולהפעיל אותה מדי פעם…

ציור בשתי ידיים מאפשר בדיוק את העניין הזה: גירוי היד החלשה בו זמנית ליד הדומיננטית, החזקה, והפעלתה באופן חוויתי. בנוסף לכך אנו מרוויחים יתרונות נוספים:

  • איזון בין שתי האונות במוח (הטכניקה מאפשרת סוג של "התעמלות" למוח)
  • שיפור החשיבה הלוגית והיצירתית
  • יכולת הלמידה
  • שיפור המוטוריקה העדינה
  • משפרים את הקואורדינציה
  • עובדים על ראייה מרחבית וחזותית
  • הדמיון
  • חוויה והנאה גדולה
  • אם מציירים עם אמא, מקבלים גם זמן איכות!

כעת נעבור למהלך הציור עצמו בהמשך הבאתי גם שדרוגים נוספים.

ציוד נדרש

  • דף בגודל שתבחרו
  • לפחות 2 עפרונות (או כלי ציור אחר)
  • מסקנטייפ נייר (אם רוצים להדביק את הדף שלא יזוז, מאחר ששתי הידיים עובדות לפעמים יכול להקשות קצת)
  • כל ציוד אחר שרוצים לצביעת הציור, לקישוט וכו'

מהלך הציור חופשי בשתי ידיים

  1. לוקחים את הדף שבחרנו, ועיפרון בכל יד (אפשר גם כל כלי צביעה/כתיבה אחר).
  2. מתחילים לצייר מה שרוצים: אפשר ציור סימטרי (כעולה בדמיונכם) ואפשר ציור שרבוט (קשקוש). מחזיקים את הדף לרוחב או לאורך או קצת ככה וקצת ככה… מה שמתחשק לכן.. והתחילו לצייר.
  3. כשמסיימים לצייר, צובעים, וממשיכים את היצירה איך שרוצים..

ציור סימטרי מודע בשתי ידיים

יודעים מראש מה רוצים לצייר

רקע קצר על המוח

נתחיל במעט מידע על המוח שלנו כדי להבין את היתרונות לטכניקה. זה מיועד כמובן לכן, נשים ואימהות, לילדים לא צריך להסביר את כל הרקע הזה, מספיק לעבור לסעיף מהלך הציור.

במוח שלנו קיימות בין היתר, שתי המיספרות: ימנית ושמאלית. הימנית, האחראית על כל התחום היצירתי, הרגשי, ההווה העכשווי וכו'; השמאלית אחראית על זיכרונות העבר, התכנונים, החשיבה מה לעשות, מה יקרה בעתיד, מה כדאי לי וכו'.
להתפתחות תקינה, חשוב מאוד להפעיל את שתי ההמיספרות (אונות) ולהביאן לאיזון.

איך המוח פועל? תמיד באלכסון מהגוף: המוח מפעיל את ההמיספרה הנגדית לאותו איבר שמפעילים. לדוגמה, על מנת להפעיל את רגל ימין, ההמיספרה השמאלית מופעלת, ולהיפך. כאשר יד שמאל עובדת, ההמיספרה הימנית (הנגדית) פועלת במול כך מתקבל התהליך המשלים במוח של קלט מסר/מידע, עיבוד המידע/המסר ובסופו פליטת המידע/המסר הקיים במוח.
בנוסף, מיומנויות רבות דורשות שילוב של שתי האונות בו זמנית, למשל קריאה, כתיבה, בישול ואפייה (גם מתכננים וגם מפעילים ריגושים למשל) ועוד.
דוגמא נוספת מעולם ההתעמלות: בתרגילים רבים אנו מפעילים אלכסונים (רגל ימין ויד שמאל ולהיפך) וכך זה משפיע גם על הפעילות הקוגניטיבית (המוחית) שלנו. כך לגבי הפעלת וחיזוק השרירים/מפרקים. אנו דואגים תמיד לאיזון: לעשות אותם התרגילים בשני צדדי הגוף פעם ימין פעם שמאל.

כפי שציינתי, המוח אחראי על כלל הפעולות של הגוף, הוא מקבל מידע, ומעביר מידע, מסרים לשאר איברי הגוף. הפעלת הגוף והמוח בשני הצדדים מביאה את מכלול האדם לאיזון רגשי, פיזי, מנטלי ועוד. האיזון עצמו, חשוב ומאפשר לפעול באופן האופטימאלי ביותר ולרכשו מיומנויות חשובות לחיים. כל תחום הלמידה למשל מושתת על יכולת קליטה מוחית – איזון – בין שני חלקי המוח. ובכלל האיזון חשוב בחיים בכל דבר ודבר.

לסיכום, רעיונות לשדרוגים וטיפים להצלחת הציור

כפי שראיתן, לצייר בשתי ידיים זה אתגר, מיומנות שאפשר לרכוש, אך גם בלי שום מיומנות אפשר להצליח. אין כללים, למעט הכלל היחיד לצייר עם 2 הידיים… להלן כמה רעיונות לשדרוגים, וטיפים לציור בשתי ידיים:

  • אפשר להדביק דף/בריסטול על קיר ולצייר בעמידה (זה יעיל גם לכתפיים, שרירי הידיים)
  • סוג הציור תלוי ברצונכן האישי. אפשר ציור סימטרי למשל אדם, עץ, צורות כלשהן, ציור נוף, וכד'
  • אם ילדים מתקשים ממש (אין מטרה ועניין לתסכל…) אפשר לתת להם לצייר ביד אחת כל פעם (לא בו זמנית) בהתחלה עם היד הדומיננטית לכמה רגעים ואז לעבור לצייר ביד החלשה
  • ממליצה לצייר יחד עם הילדים וליהנות מזמן איכות
  • אם יש מספר ילדים בבית/בכיתה ממליצה להשתמש בטכניקה של ציור בשתי ידיים לציור בהמשכים משותף

רעיונות ליצירות ופעילויות נוספות לילדים:

ציור מהנה ומועיל בעזרת השם

הצטרפי לשיחה