DIY – הכנת אבני פסיפס בהכנה עצמית מבריסטול
בעולם, נהוג ליצור פסיפסים באבני פסיפס סטנדרטיות כפי שפרטתי בפוסט יצירת פסיפס לילדים. אך, למען האמת, אפשר ליצור פסיפסים מחומרים שונים: בריסטולים, סול, פלסטלינה ועוד. כל חומר שנשתמש בו ייתן תוצר דומה ושונה ליצירת הפסיפס האומנותי שלנו.
אני רוצה להציע לכן רעיון מקורי שלי ליצירת אבני פסיפס מבריסטולים.
את הפעילות הילדים יכולים לבצע בעצמם לבדם ואפשר כמובן לעבוד יחד איתם – כשלא שוכחים שהם אלו שמנווטים ומחליטים על נראות יצירתם.
יצירה מהנה!
חומרים דרושים לאבני פסיפס מבריסטול לילד אחד
- 1 שמינית בריסטול בצבע לבן או כל גודל אחר שרוצים.
- 1 שמינית בריסטול בצבע שחור או כל צבע אחר למעט לבן.
בסך הכל צריך שיהיו 2 שמיניות: אחד בצבע לבן וה2 בצבע שרוצים. - מספריים
- דבק סטיק
- כלי צביעה: עפרונות צבעוניים, צבעי פנדה, גירים, גירי שעווה וכד'.
צבעי מים/ גואש / טושים פחות יתאימו לפעילות זו.
בריסטול צבוע חופשי עליו הודבקו אבני בריסטול שחור
מהלך הכנת אבני הפסיפס מבריסטולים
- צביעת שמינית הבריסטול הלבן. הילד יכול לבחור צבעים, צורות, דרך צביעה שירצה למילוי המשטח כרצונו. חשוב שהדף יהיה צבוע כולו או לפחות רובו הגדול.
שלב צביעת הדף באופן חופשי הוא שלב חשוב מאוד ליצירת הפתיחה הנכונה לפעילות. הצביעה החופשית מאפשרת לגוף ולמוח להרפות. הצבעים שיבחר הילד ודרך צביעתו ומילוי הבריסטול, הם הבסיס ליצירה. - יצירת אבני פסיפס על ידי גזירת אחד הבריסטולים לריבועים קטנים בגודל 1 ס"מ על 1 ס"מ. רצוי צורות מרובעות אך אם הילד רוצה, הניחו לו לגזור צורות כרצונו גם מעוגלות.
ממליצה לעזור לגזור צורות בגודל אחיד וקטן, ובהתאם לצורך גזרו רצועות והילד יגזור את הריבועים. חשוב לאפשר לילד להתנסות בגזירה וליהנות מהחוויה.
הילד יכול לבחור לגזור אבני פסיפס שיצר מהבריסטול השני – השחור- (לא את הבריסטול שצבע בעצמו). - יצירת הפסיפס הביתי על הבריסטול השלם בהדבקת "אבני הפסיפס" שיצר במו ידיו. כך, ייצור יצירת פסיפס למופת כפי שרוצה מהפיסות הקטנות שגזר.
התאמות והנחיות חשובות
- אם אין בבית בריסטול, אפשר להשתמש בדף A4 סטנדרטי לאבני הפסיפס ובקרטון למשטח, אבל יש לקחת בחשבון את עובי הדף. ולכן הילד צריך לצבוע בעדינות ובזהירות שלא יקרע הדף תוך כדי צביעה, בגזירת אבני הפסיפס והדבקתם. לכן, יש לעבוד בעדינות ובזהירות.
אם בחרתן להדביק את הפסיפס על קרטון, ממליצה לצבוע אותו או לעטוף אותו לפני הדבקת אבני הפסיפס. - חשוב לתת לילד לעשות את הפעילות בעצמו ככל שיוכל ולכל הפחות לתת לו לבחור איך תראה יצירתו. אם הילד זקוק לעזרה והכוונה בגזירה או בכל חלק אחר של הפעילות הדריכו וכוונו אותו אך חשוב לתת לו את הבחירה ולאפשר לו להתנסות בכל שלבי הפעילות.
- וגם אם זה לא תואם בדיוק את כללי הפסיפס (חיבור אבנים קטנות וריבועיות אחת ליד השנייה) אין זה חשוב. העבודה החשובה של הפעילות היא החופשיות הרבה שיש בה. בצביעה החופשית במילוי המשטח, בגזירת הצורות והדבקתם. העבודה מכניסה את הילדים למיקוד וריכוז, תוך רוגע ושלווה.
כל הרעיון והתענוג באומנות בכלל הוא האפשרות ליצור, לדמיין. לקחת חומר גלם ולעשות ממנו משהו אחר. כך זה גם בפסיפס. לוקחים את חומר הגלם שהוא במקרה זה אבנים ומשטח עבודה ויוצרים תמונה, דיוקן, כתב כלשהו.
עבודת הפסיפס נחמדה וכיפית לא רק לילדים. גם מבוגרים בכל הגילאים ימצאו ביצירה זו הנאה וסיפוק. העבודה בגזירת והדבקת צורות קטנות, מאפשרת גם לנו כמבוגרות להתכנס בתוך עצמנו. היא נותנת לנו זמן לחשיבה פנימית, לקבלת נחת ושלווה ומעודדת דמיון ויצירתיות, ביטוי חופשי, חשיבה, ריכוז ומיקוד. כמו כן היא מאפשרת עבודה על מוטוריקה עדינה בצורה חווייתית ונעימה. נסו – זה שווה!
זכורנה – הכי חשוב לקיים את הפעילות באווירה של נחת, רוגע, שמחה והנאה רבה! זה מרכיב חשוב מאוד בהתפתחות האישית של הילדים ושלנו.
לרעיון נוסף ליצירת אבני פסיפס בבית היכנסו לפוסט יצירת אבני פסיפס מסול וכן לפוסט יצירת פסיפס מפלסטלינה.
💜 צרו בהנאה! לא לשכוח לסמן 👍, להגיב ולשתף💜
מהמם. רעיון מדהים. עשינו משהו דומה בפנדה בפסיפבס זה אפילו יותר מיוחד. תודה
וואו איזה יופי אני מאוד שמחה לקרא מה שכתבת אשמח אם תוכלי לכתוב לתועלת הנשים הנוספות איך עשית את היצירה שלך עם הפנדה.. תודה רבה יקירה
צבענו ציור של שקיעה בפנדה ואז הדפסתי צלליות של דגים עצי דקל דולפינים וכדו….והדבקנו על מה שצבענו. יצא מהמם.
עשיתי היום עם הבנות את הפסיפס מדםים לבנים ולקח להן זמן לצבוע ולתכנן מה הם רוצות לצייר ואז לגזור ולהדביק היה זמן יצירה ממש מהנה. מתאים אפילו לקטנה שלי בת ה4 וחצי שישבה ועשתה יצירה ממש יפה.
תודה על הרעיון
וואו איך אני שמחה לקרא את מה שכתבת זה יוכל לעזור לעוד נשים .. לקבל רעיון נוסף ליצירה.. ושמחה מאוד שאהבת גם הבת הקטנה שלי נהנתה מאוד לצבוע את הדף ולגזור קטן קטן.. תודה רבה על התגובה המעשירה