היכרות רגשות באמצעות יצירה המביאה למודעות ושינוי התנהגותי
לאורך כל חיינו, אנו חשופים למגוון מציאויות. כל מציאות, בהתאם למחשבה שלנו, גורמת לנו להרגיש רגשות שונים. לכל מציאות שאנו חווים, עוברת מחשבה במוח שלנו. בהתאם למחשבה הזו, נחווה רגש מסוים שיתבטא גופנית – פיזית וגם התנהגותית.
כל רגש שנחווה במציאות נתונה יגרום לנו לביטוי גופני ופיזי אחר. כל רגש הינו סובייקטיבי לחלוטין. חלקם יעילים, נעימים ומקדמים כגון: שמחה, אושר, אמפטיה, אהבה ועוד; ואחרים קשים, מעכבים ומורכבים כגון: מתח, לחץ, פחד, כעס, תסכול, חולשה, איום וכד'. על אותה מציאות זהה יכולים להיחוות שלל רגשות שונים. לדוגמא אישה שהולכת ללדת, יכולה לחוש לחץ ופחד ואישה אחרת יכולה להרגיש שמחה והתרגשות.
שעון רגשות, הוא רעיון שלמדתי באחד הקורסים שעשיתי, התחברתי ועשיתי יחד עם הבנות שלי. זה רעיון מקסים בעיניי שמאפשר זמן איכות עם כל ילד, יצירה יפה, מעניינת ומלמדת, וגם מאפשרת תהליך חשוב בהתפתחות הילדים, בהטמעת שיח רגשות נכון ויעיל עבורם. ליצירה נדרשים חומרים פשוטים להשגה ואפשר גם מחומרים ממוחזרים. ראו הסברים בהמשך.
ממליצה להכין ולהשתמש ביצירה ככלי לשינוי ועיצוב התנהגות… בהצלחה!
חומרים להכנת שעון רגשות
- 2 בריסטולים צבעוניים רצוי בצבע שונה או קרטונים דקים (למשל של אריזות מזון) עם ניירות עטיפה או צבע לצביעה ועטיפה
- מספריים
- עפרון ומחק (מחדד אם צריך)
- טושים
- סרגל – אופציונאלי
- קערה/2 קעריות בגדלים שונים
- סיכה מתפצלת (ואם אין אפשר להשתמש באטב משרדי, ואפשר גם בנעץ רק זהירות על השפיץ מאחורה כדי להניח איזה פיסה של משהו להגן שלא להידקר)
הכנת השעון
- מתחילים ביצירת 2 עיגולים בגדלים שונים: 1 קטן יותר מהשני. אפשר להיעזר בקערות. מכיון שלא הייתה לי קערה גדולה מתאימה, נעזרתי בקערה הקטנה ובסרגל. אפשר לראות בתמונות
- מהשאריות שנותרו לנו, נכין 2 מחוגים באותו עובי, אך אחד ארוך יותר מהשני. אם בחרתן 2 צבעים, כדאי מאוד להכין מחוג אחד לפי כל צבע של בריסטול שיש לכן.
עיגול הרגשות
- על העיגול הקטן יותר, הילדה תרשום 12 רגשות שאופייניים לה, כאלו שהיא בדרך כלל מרגישה אותן ביומיום. כל רגש מסומן בצבע אחר. כדאי לסמן בעזרת עפרון את מיקומי הרגשות שיש לכתוב על גבי השעון (כלומר במימקומים שלו היה זה שעון רגיל, היו מופיעים המספרים).
אם זו ילדה שאינה יודעת לכתוב מספיק טוב עדיין, היא תוכל לסמן נקודות לפי הצבעים שהיא בוחרת (על המיקומים שסימנתן בעיפרון) ואת הרגשות שהיא מעלה בהתאם לצבע שבחרה אתן פשוט תרשמו עבורה. - ילדים קטנים יותר זקוקים לעזרה בעיקר כדי להבין מה זה רגש ומה זה מחשבה ומה זו התנהגות לפעמים הכל מתערבב אצלם.
עיגול ההתנהגויות המקדמות
- לאחר שיש לנו את עיגול הרגשות, לוקחים את המחוגים שיצרנו, בעזרת מספריים יוצרים חור קטנטן ממש להשחלת הסיכה המתפצלת. אם הבריסטול לא מספיק קשיח, תוכלו לבצע את החתך בזהירות בעזרת הסיכה עצמה. מניחים כמובן את המחוג הקטן על הגדול, ואת שניהם על העיגול רגשות הקטן. מתחתיהם מניחים את עיגול ההתנהגויות הגדול יותר. פותחים את הסיכה וכך תופסים את כל חלקי השעון.
- לאחר מכן, בקשו מהילדה לחשוב על התנהגויות יעילות/מקדמות לכל רגש. למשל: אם כשהיא כועסת היא רגילה לצעוק ולרקוע ברגליים, התנהגות מקדמת יותר תהיה אם מיד כשהיא מרגישה כעס – תצא להתאוורר או למקלחת, או תשתה כוס מים.. גם רגשות נעימים כמו התלהבות, שמחה, דורשות מציאת התנהגות יעילה יותר. פעמים רבות ילדים שמתלהבים נוטים לעשות "שטויות" לקפוץ על הספה למשל, זו התנהגות שעלולה להיות מסוכנת… לכן גם לזה צריך למצא משהו שירגיע, שיביא לאיזון ולתפקוד יעיל יותר כגון: ללמוד להתאפק, על ידי תרגילי נשימה להרגעה למשל, או "במקום לקפוץ על הספה תקפצי ברצפה הישרה שלא תסכן אותך" וכן הלאה.
- למעשה השעון מוכן, אם הילדה רוצה היא יכולה לקשט אותו… וזהו תוכל להשתמש בו.
כיצד משתמשים בשעון רגשות
הילדה תניח את המחוגים על הרגשות המתאימים לה באותו רגע נתון. אם עלה לה רגש אחד, שני המחוגים יהיו אחד על השני. אם עלו שני רגשות בו זמנית תניח במקום הנדרש.
לאחר מכן, תתבונן הילדה לבד או יחד אתכן על ההתנהגויות היעילות.. מה כדאי שתעשה לאור הרגשות שהיא מרגישה כעת? ותלך לבצע.
כדאי מאוד להכניס לרוטינה היומית של הילדה שלפחות 3-4 פעמים ביום תתבונן על השעון, בעיקר בזמן בו התנהגותה לא יעילה. אפשר לעודד אותה על ידי איזו מתנה או פרס על עצם העבודה שלה, התהליך, הנכונות שלה לרצות לשנות התנהגויות מעכבות.
לאחר ימי הסתגלות, ימים של התבוננות, תגדל אצלה המודעות לעצמה וכך תסגל התנהגויות טובות וחיוביות יותר. נדרשת הקפדה כמובן זה לא נס שמתרחש בן רגע. זה תהליך. זה דורש זמן למידה והטמעה. אבל זה שווה את זה.
כדאי לשים לב לצבעים שהילדה בחרה להשתמש איתם… זה מאוד מעניין וחשוב בעיניי…
בכוונה לא מדביקים את העיגול הקטן יותר ולא מבצעים הכל על אותו מעגל. כך אפשר להזיז גם את מעגל הרגשות. לפעמים התנהגויות מסוימות יותר מתאימות כרגע מאותה התנהגות שרשמנו בהתחלה… כך אפשר לסובב לא רק את המחוגים אלא גם את המעגל עצמו סביב ההתנהגויות.
לסיום, מצרפת לכן רשימת רגשות שהכנתי הכוללת רגשות נפוצים רבים שתוכל לסייע לכן…
רשימת רגשות
להלן רשימת רגשות הנפוצים ביותר. שימו לב יש רגשות שיכולים להיות מקדמים ומעכבים בו זמנית. זה תלוי מציאות. למשל בושה יכולה להיות טובה במקרים שצריך אותה, ולא יעילה כאשר לא צריכים אותה…
רגשות נעימים/מקדמים/קלילים | רגשות מורכבים/מעכבים/קשים |
אושר | זעם/עצבנות/חימה/כעס |
שמחה | דכדוך/עצב |
הפתעה | פחד |
תקווה | דכאון |
הודיה/הכרת תודה | הלם |
אמונה | תדהמה |
אהבה/חיבה | בהלה |
חדווה | חרדה |
שלמות/קבלה | לחץ |
סבלנות | מתח |
סובלנות | תסכול |
טוהר | אכזבה |
בטחון עצמי/ערך עצמי | געגוע |
געגוע | דאגה |
התפעלות | עויינות |
בושה | בושה |
סקרנות | צער |
שליטה | חוסר אונים/חוסר שליטה/ בלבול |
אומץ | כלימה |
שיתופיות | מבוכה |
חמימות | סלידה |
שייכות/אחווה/חברות/רעות | נקמה |
אכפתיות | ריחוק /בדידות |
רצון/נכונות | מחנק |
שביעות רצון/מרוצה | חלחלה/זעזוע |
נינוחות/נחת/שלווה/נועם/זרימה | בוז |
איזון | מנוצל |
צדק | כאב |
שעשוע | אפאטיות |
חשיבות/משמעות/סיפוק | אדישות |
ציפייה/תשוקה/דחף/חמדה | קוצר רוח |
סליחה/מחילה/זרימה | מאוים |
רחמנות/חמלה/אמפטיה | חולשה |
קריאה נוספת
- פעילות בנושא רגשות לילדים
- איך מזהים בעיות רגשיות אצל ילדים
- מי"ם: מחשבה יוצרת מציאות
- התמודדות עם בושה
- זואזי הציפור שפחד לעוף
- מודל אפר"ת
- אין דבר העומד בפני הרצון
בהצלחה והנאה רבה!