זמן קריאה: 5 דקות הסבר מודל אפר"ת/אמ"ת לשינוי התנהגות בעקבות שינוי המחשבה. כולל דוגמאות ועצות להצלחת יישום המודל. גם לילדים.

מודל לשינוי התנהגות ומציאות, לשליטה עצמית, ולהתפתחות אישית מתאים לילדים, נוער ומבוגרים

אחד המודלים המפורסמים והמוכרים יותר בתחום הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי (CBT) הינו מודל אפר"ת. מודל אפר"ת, הנקרא גם מודל אמ"ת, בא במטרה לשנות את ההתנהגות ודרכי הפעולה באמצעות שינוי המחשבה. הוא מאפשר התבוננות על התנהגויות ומציאת דרכי תגובה שונות באמצעות שינוי קוגניטיבי (מחשבתי).

תוכלו להיעזר בפוסט הזה כדי ללמד גם את הילדים שלכן לשנות מחשבות לא טובות, לא מקדמות, ולהביא אותם להתנהגות אופטימלית עבורם. לכל מידה והתנהגות יש חיסרון ויתרון, וכולנו לוקים במידה כזו או אחרת. אך כאשר התנהגות/מידה/אופי מסוים פוגע בתפקוד ומונע מהאדם לעשות את שבאמת הוא רוצה כאן זה מתחיל להיות בעייתי. מומלץ לטפל בזה בהקדם כמה שאפשר ולהיעזר בהתאם לצורך באנשי מקצוע.

קריאה מהנה ומועילה…

רקע על מודל אפר"ת / אמ"ת

לפי המודל, התנהגויות של אנשים מונעות ממחשבותיהם. כלומר, כל אדם פועל ומגיב למציאות על פי מחשבותיו. לפיכך לאירוע זהה שעובר על כמה אנשים, יכולות להיות התנהגויות רבות ושונות לעיתים אפילו הפוכות. ניקח לדוגמא מצב של פיטורין. שני אנשים מפוטרים מאותו מקום עבודה, באותו דרג, וותק וניסיון. הראשון מגיב בשמחה שסוף סוף יש לו הזדמנות לחפש מקום אחר טוב יותר. לעומתו, השני, נכנס לדיכאון, ללחץ ולבצע אפילו מעשה אובדני חלילה.

ראו בהמשך, הסבר קצר לגבי למידת המודל לילדים.

תיאור שלבי המודל

אמ"ת:

  • אירוע
  • מחשבה
  • תגובה המתחלקת ל:
    • תגובה רגשית: מה אני מרגיש (ברגש) – כעס, שמחה, עצב וכו'
    • תגובה פיזית: מה בגוף קורה (הזעה, רעידות, דפיקות לב וכד') ומה הגוף עושה – בורח, נלחם, הולך אומר וכד'

אפר"ת (E.I.R.T Model)

  • אירוע Event
  • פרשנות (שזו בעצם המחשבה) Interpretation
  • רגש Emotion 
  • תגובה פיזית ומעשית (מה קורה בגוף ומה האדם עושה) Response

תרגול ליישום המודל

כפי שציינתי לעיל, האדם צריך לשנות את המחשבה/דרך החשיבה שלו כדי לשנות את התנהגותו/דרכי פעולתו. עלינו להכיר את עצמנו, את צורת חשיבתנו כדי לזהות את החשיבה השלילית, זו שהביאה לנו לחוש רגשות שליליים. לאחר שנזהה אותה נוכל לתרגל מחשבות חלופיות שיביאו לנו רגשות טובים, חיוביים ולהתנהגות יעילה.

  1. לאחר אירוע שבו הרגשתן שפעלתן לא נכון, היזכרו בו ושחזרו אותו במחשבתכן.
  2. שאלו את עצמכן: איזו מחשבה גרמה לי לנהוג כפי שנהגתי ולאיזה רגש הובילה המחשבה?
  3. לאחר שהצלחתן לזהות את המחשבה ואת הרגש, הבנתן מה הייתה הטעות שלכן.
  4. כעת, העבירו שוב בדמיונכן את הסיטואציה, האירוע שאירע.
  5. החליפו את המחשבה הראשונית והשלילית במחשבה אחרת, טובה יותר שאתן מאמינות בה ומתחברות אליה.
  6. בדקו איך אתן מרגישות עם המחשבה הזו? נוח לכן? טובה לכן?
  7. לבסוף, דמיינו את עצמכן שוב באותה סיטואציה אך עם המחשבה הטובה והרגש החיובי. הציפיה היא שבזכות שינוי המחשבה והרגש החיובי ההתנהגות תשתנה ותהיה יעילה, טובה ומקדמת.

ביהדות, מודל אפר"ת מתבטא בכמה וכמה אמרות חז"ל כגון: "הווי דן את כל האדם לכף זכות"; "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך"; "איזהו מכובד המכבד את הבריות"; "סוף מעשה במחשבה תחילה" ועוד. אמרות אלו לא נאמרו כלפי אנשים זרים אלא בעיקר קודם כל לנו עצמנו לעצמנו, לבני הבית ואח"כ לשאר העולם בבחינת "עניי עירך קודמים".
ההמלצה היא לפעול תמיד מתוך שיקול דעת, מתוך חשיבה אמיתית ולא חשיבה אוטומטית. בכל מצב של לחץ, חרדה, כעס, עייפות וכו', קחו נשימה עמוקה וצעד אחד או שניים אחורה.

דוגמה למחשבה שלילית על פי מודל אפר"ת

  1. אירוע:
    אמא נכנסת למטבח ורואה את ילדתה עומדת לצד צלחת כשכל האוכל שלה שפוך ומפוזר.
  2. מחשבה/פרשנות של אמא:
    "היא בטח עשתה בכוונה כי לא רצתה לאכול, היא כפויית טובה, כמה טרחתי בשבילה והיא שופכת הכל בכוונה"
  3. רגש/תגובה רגשית:
    כעס, עלבון
  4. תגובה פיזית:
    צעקה על הילדה "עשית בכוונה! זה לא יפה! תתביישי לך! כפוית טובה שכמוך!!". האמא מנסה לנקות, אך, ממשיכה לכעוס ולרטון. תוך כדי כך, גם לה נופל הסמרטוט, מחליק הלכלוך ומתפזר ובעצם, איננה מצליחה לנקות באופן יעיל. היא כועסת כעת על עצמה ומשליכה את הכעס על ילדתה ומענישה אותה. סביר להניח שהעונש גם הוא שהגיע מתוך כעס וקושי, ולא מתוך שיקול דעת, היה עונש שלילי ולא מקדם.
  5. הילדה מגיבה לאם:
    הילדה נעצבת, בוכה ומנסה להגן על עצמה: זה לא אני שפכתי.. התכוונתי להניח על השולחן את הצלחת אבל החלקתי.."
  6. כעת, האם כעוסה, מתוסכלת ומאוכזבת יותר. היא מבינה שכעסה לחינם על הילדה. היא מלאה רגשות אשמה כלפי הילדה וכעוסה על שגרמה בעצמה לכל המציאות הזו. במקום לחבק את הילדה לבדוק שלא קרה לה כלום, הענישה אותה וכעסה עליה וגרמה לה לבכות שבעתיים.. האם עייפה ממש ואיננה יודעת איך לצאת מהמצב המביך והלא נעים הזה מול הילדה… האם תודה בפניה שטעתה וכעסה עליה לחינם? או שתשלח את הילדה באיזו אמירה סתמית אחרת? ככה זה.. דבר גורר דבר.

דוגמא לתיקון מחשבה על פי מודל אפר"ת/אמ"ת

  1. אירוע:
    אמא נכנסת למטבח ורואה את ילדתה עומדת לצד צלחת כשכל האוכל שלה שפוך ומפוזר.
  2. מחשבה/פרשנות של אמא:
    "היא בטח לא עשתה בכוונה. היא ילדה טובה, היא בוכה אולי נפלה מסכנה"
  3. רגש/תגובה רגשית:
    צער, חמלה ודאגה.
  4. תגובה פיזית:
    דיבור רך, חיבוק ונשיקה לילדה "וואי מה קרה לך ילדה שלי? נפלת? לא נורא שהאוכל נשפך העיקר שאת בסדר". בואי ננקה יחד בסדר?
  5. הילדה מגיבה לאם:
    מנגבת את דמעותיה וחיוך עולה על שפתיה, כן אמא החלקתי. בטח! אעזור לך לנקות".
  6. וזהו.. האירוע מסתיים מהר, המטבח נקי ומסודר והאם והילדה שמחות ומחויכות, מלאות כוחות…

מודל אפר"ת לילדים

  • חינוך ילדים הוא קודם כל חינוך עצמי. אם אני אפעל נכון, גם הילדים יפעלו נכון ברוב המקרים. ואם וכאשר הם עשו טעות, או לא התנהגו כראוי, צריך לזכור שהם ילדים, הם מנסים אותנו. ואם נעמוד בניסיון שהם העמידו, אז נראה תוצאות.
  • בראש ובראשונה אתן צריכות לתרגל את סה ביומיום. הילדים יראו ויחוו את השינוי לכן. שיראו וירגישו אתכן חושבות אחרת. דרך דוגמא אישית, הילדים ילמדו יותר טוב מכל הסבר אחר שתתנו להם…
  • כדאי שכבר מגיל קטן יתחנכו הילדים לחשיבה מקדמת, ולא מעכבת.
  • ממליצה ללמד את המודל תוך כדי סיפור. קחו סיפור ילדים כלשהו (יש לכן מגוון רחב של סיפורי ילדים בקטגוריית סיפורים ומשלים).
    עצרו מדי פעם את הסיפור ותנו לילדים לחשוב מה הדמות חושבת? מרגישה? מה תעשה? מה אתם (הילדים) הייתם חושבים/מרגישים/עושים במקומה?
    לאחר מכן המשיכו ובדקו לפי מודל אפר"ת את התנהגות הדמות עליה סיפרתן. אתן יכולות להמציא סיפור מעצמכן בהתאם לאופי הילדים שלכן. למשל אם הילדה שלכן ביישנית ברמה שפוגעת בתפקודה למשל, המציאו סיפור על ילדה ביישנית ונסו יחד עם הילדה למצא סיבות/הסברים לביישנות הזו ולמצא פתרונות ודרכים חלופיות.

סיכום – הכל שאלה של פרשנות

  • רעיון המודל הינו מאוד פשוט וקל להבנה. אך ליישום, אני מודה שזה מורכב יותר. בייחוד בעת מצב דחק, בסיטואציה מלחיצה, מפחידה וכו'. אבל אם נתרגל אותו ביומיום, בכל סיטואציה וסיטואציה. ואם נביט ונתבונן במציאויות של אנשים אחרים, יהיה לנו הרבה יותר קל לתרגל ולהפנים כדי ליישם. אם נתרגל מחשבות חיוביות בכל עת, יהיה לנו קל לשלוף אותן בעת הצורך.
  • התנאי ההכרחי להצלחה הוא מודעות עצמית. מודעות עצמית = מודעות למחשבות שלנו. שנדע מה גרם לנו לנהוג בצורה כזו או אחרת. ועל מנת להיות מודעות, עלינו לתרגל ולתרגל. לחשוב שוב ושוב. כשנבין את הטעות, את עיוות החשיבה יהיה לנו קל יותר למצא חלופה או דרך אחרת יעילה יותר לפעול בה.
  • ממליצה מאוד להשתמש בכלי הזה כדי לשפר מערכות יחסים ביניכן לבין עצמכן, בזוגיות, בהורות שלכן, במשפחות שלכן, בעבודה..
  • תזכרו: ככל שנהיה אנחנו טובות יותר לעצמנו, רגועות יותר, בטוחות ושולטות יותר בעצמנו כך נצליח להעניק ולהשפיע גם על הסביבה שלנו, הבעל, הילדים, חברות ועוד.
  • הבאתי את עיקרי המודל, ככלי שיכול לסייע לכן והוא אינו מחליף ואינו מהווה התייעצות עם אנשי מקצוע (מדריכי הורים, יועצים חינוכיים, פסיכולוגים, עו"ס קליניים וכד'). על כן בהתאם לצורך פנו אליהם לקבלת סיוע..

מאמרים נוספים להרחבת הנושא:

חשיבה חיובית נכונה – יעילה תמיד

הצטרפי לשיחה

2 תגובות