משל על שכר היושר
מסופר על מלך חכם וטוב לב שלא היו לו ילדים. לעת זקנותו, דאג המלך רבות לעתיד הממלכה: את מי ימנה במקומו למלך? מי יהיה ראוי לתפקיד רם מעלה זה? האם מי מבין שרי ממלכתו? אולי יועצו? אולי …? מחשבות רבות כבדות משקל מילאו את ליבו ומוחו. אין זה פשוט כלל וכלל להחליט החלטה גורלית שכזו.
גם על מיטתו לא מצא המלך מנוחה. חשב וחשב. ברור היה לו כעת, כי המלך הבא צריך להיות בחור צעיר כאילו היה ילדו. אך איך לבחור את הבחור הנכון? נראה כי אין ברירה. עליו לתת הזדמנות שווה לכל נתין צעיר בממלכה. על כן החליט הוא לערוך תחרויות שונות דרכן ייבחנו הבחורים שירצו להתמודד על התפקיד. החליט וביצע.
בבוקר השכים קום, התיישב בכסא מלכותו בחדר הישיבות הגדול וכינס לפניו את כל שריו ועבדיו. בחגיגיות סיפר להם על רעיונו לבחירת המלך הבא וביקש מהם להתארגן למשימה החשובה. ישבו כולם לחשיבה משותפת על משימות תחרותיות לשבוע התחרויות המלכותיות. לאחר מס' ימי חשיבה ועבודה, נשלחו כרוזים בכל רחבי הממלכה להכריז על קיום התחרויות.
ביום המיועד, יום פתיחת שבוע התחרויות, התקבצו ובאו בחורים רבים מכל קצוות הממלכה: בחורים חסונים, גבוהי קומה, נמוכים, עשירים ועניים… כולם רצו להתמודד על התפקיד הנשגב: להיות המלך הבא. הבחורים הרבים התנסו בכל מיני תחרויות: חשיבה ולוגיקה, ניהול, חברה, ספורט ועוד. בסיום כל שלב, הלך ופחת מספר המתמודדים עד שלשלב הסופי נותרו רק עשרה מתמודדים. מי שיזכה בשלב הסופי ייבחר להיות המלך.
המשימה האחרונה – גרגר התירס
בוקר יום חמישי. עשרת המתמודדים שנותרו, ממתינים לכניסת המלך. על שלב גורלי שכזה רצה המלך להיות אחראי בלעדי. לכן הוא זה שיקבל את פניהם וינחה אותם במשימתם האחרונה.
הס! המלך נכנס. המתמודדים הנרגשים מביטים לראשונה באופן ישיר בפני מלכם הדור הפנים. מקשיבים למוצא פיו: "בחורים יקרים, רואה אני בכם כי אנשים חכמים ונבונים הנכם. זכיתם והצלחתם להשלים את כל המשימות עד כה. אאחל לכם בהצלחה רק במשימה האחרונה. והרי היא לפניכן".
ליד כל משתתף הונח עציץ ובו אדמה טריה. אחד ממשרתי המלך עבר בין כל משתתף והעניק לו שקיק ובו גרגר תירס אחד.
המשיך המלך ואמר: "המשימה שלכם היא לשתול את גרגר התירס בעציץ ולחזור אלי בעוד חודשיים יחד עמו. רוצה אני לראות ולדעת אם יש לכם ידע באגרונומיה. הרי אגרונומיה הוא תחום חשוב ביותר לפיתוח הממלכה. כעת בחורים יקרים הנכם יכולים לשוב לבתיכם להתחיל במשימתכם.
כל המשתתפים הזדרזו לשוב לבתיהם לשתול את הגרגר. מניחים את העציץ בשמש החמימה של חודשי האביב הנעימים וממתינים לצמיחת הגרגר. אך מה קורה? גרגר התירס לא צומח… חלף כבר שבוע וכלום לא קרה. המתמודדים נלחצים ומנסים למצא פתרונות. תשעה מהם מצאו רעיון נועז. כל אחד בפני עצמו, מבלי לשתף את זולתו, קנה גרגר תירס אחר ושתל אותו.
כעבור חודש כבר העציץ של כל אחד מהם הגיע ל-50 ס"מ גובה! יופי. נותרו להם שבועיים ימים עד המפגש המכריע עם המלך.
המתמודד העשירי
לעומתם, המתמודד העשירי לא ידע את נפשו. הוא קרא, התייעץ ושאל. עשה כל מה שהציעו לו: להוציא אותו לשמש, לדבר ולזמר לצמח, לחבק וללטף, לדשן וכלום לא קרה. הצמח לא צמח. הוריו שראו בעצבונו ודאגתו הרבה עודדו אותו: "לא נורא בן יקר, הצלחת להגיע למקום כל כך גדול בין כשרת הבחורים הטובים והמוצלחים בממלכה. אתה עשית ככל אשר יכולת. אם זה לא גורלך לא תהיה המלך. מה שחשוב הוא שלא תרמה. אם המלך נתן לכם גרגר תירס משלו, אות הוא שאת הגרגר הזה הוא רוצה שתשתול ולא גרגר אחר".
משיב להם הבחור: "אבא ואמא היקרים, כל חיי למדתם אותי לנהוג ביושר ובאמת ולתת את כל כולי במה שאני עושה. בכל מעשה לעשות הטוב ביותר שאני יכול. השאר הוא רצון הבורא. ואני בטוח שעשיתי ככל יכולתי, למדתי איך לגדל תירס. אך לא הצלחתי נכשלתי במשימה. אך לרמות? לא עלה בדעתי לעשות זאת. אמשיך לתחזק את העציץ להשקיע בו עוד עד למועד המפגש עם המלך."
וכפי שאמר כך עשה. אך על אף מאמציו הרבים, הצמח לא צמח. העציץ נותר כפי שקיבל אותו מאת המלך. משמועות הבין כי חבריו המתמודדים הצליחו להצמיח עציץ תירס מתנשא לגובה ויפה במיוחד. אך למרות זאת, המשיך לדבוק בדרכו הישרה והתחזק באמונה. "אני את שלי עשיתי כנראה אינני מיועד למלוכה" חשב כך בליבו.
ההכרעה הסופית
בוקר יום ראשון נפתח. בבית המלוכה התרגשות ותכונה אדירה. היום הוא יום גדול. היום בו ייבחר המלך הבא. המלך לבש את הבגדים היקרים ביותר שיש בארמונו. תשעת המתמודדים שמחים ומחויכים מחזיקים בעציץ עם קלח גבוה של תירס ממתינים לבוא המלך. לצידם בשקט ובפנים נפולות ומבויישות, צועד לו לאיטו הבחור הנאמן עם עציצו מלא האדמה.
כולם ממתינים לפתיחת המפגש החשוב. והנה המלך נכנס מביט בפני המתמודדים. עובר ליד כל אחד ומתבונן בעציצו. מתיישב בכיסא מלכותו ומכריז: " בחורים יקרים, עברתי ביניכם, ונוכחתי לראות כי רק אחד מכם הצליח במשימה". מתבוננים המתמודדים אחד בפני השני, משתוממים להכרזתו של המלך. הרי הם הצמיחו תירס בעציץ שלהם! הבחור הנאמן, הרים מבטו משתאה.
המשיך המלך: "אני רואה שהכרזתי בלבלה אתכם. אך האמת היא שרק אחד מכם הצליח במשימה. רציתי לבחון את אישיותכם ונאמנותכם. ומצאתי כי אחד מכם הצליח בה. הבאתי לכולכם גרגר תירס יבש, פגום. שלא היה מצליח לצמוח בשום פנים ואופן. תשעה מכם הגעתם עם עציץ צומח. משמעות הדבר היא שהחלפתם ולא הצמחתם את הגרגר שנתתי לכם. היחיד שהגיע עם עציץ ריק הוא זה שהוכיח את יושרו ונאמנותו. לפיכך ראוי הוא ביותר לתפקיד החשוב ביותר בממלכה: הוא יהיה המלך הבא אחרי.
קרא המלך לבחור העשירי להגיע לקדמת החדר ובקול גדול לעיני כל השרים, העבדים בני משפחות המתמודדים וכל הקהל הרב שהגיע הכריז עליו "ברוך הבא יורש העצר". מעתה תגדל בביתי, תלמד את מנהגי ודרכי המלוכה ובבוא העת תהפוך למלך.
סיכום ודיון
כהרגלי אתן לכן מעט רעיונות להפעלה עם ילדים סביב משל נפלא זה.
- דונו יחד עם הילדים על הנמשל החשוב העולה מהמשל (על חשיבות האמון, היושרה, ההשתדלות)
- שוחחו יחדיו על הרגשות העולים מהסיפור: איך הם מרגישים כשהם נכשלים במשימה? במבחן? מה היו עושים במקום הבחורים?
- בקשו מהילדים לצייר סיטואציה אחת מתוך הסיפור
- עודדו אותם לחשוב על משימות שונות שיכל המלך לתת לבחורים כדי לבחון את אישיות המתמודדים
- באיזו תקופה בשנה חל הסיפור?
- למדו יחד איך גדל התירס, למה הוא זקוק ועוד
- תנו דוגמאות למצבים בהם חשבתם שנכשלתם ולבסוף המצב התהפך והצלחתם? כפי שקרה עם הבחור העשירי
קריאה והפעלה מהנה!
💜לקריאת סיפור נוסף על מעלת היושר בחברה, קולקטיביות וסולידריות חברתית הכנסו לכאן💜
יפה מאוד מסר מהממם לילדים
תודה רבה יקרה!