פעילות לתחילת שנה בגן

זמן קריאה: 3 דקות ריכוז פעילויות, הפעלות ומשחקים לפתיחת שנה מוצלחת לילדי גן, יסודי ותיכון. חלק מההפעלות תוכלנה לקיים בביתכן עם ילדיכן לקראת סיום החופש הגדול ולפני חזרה ללימודים.

רעיונות להפעלות, משחקים ויצירות להיכרות ופתיחת שנת לימודים בגן

תחילת שנת לימודים היא תמיד תקופה מרגשת, מלאת ציפיות ואנרגיות טובות. אך כדי לגרום לה באמת להתחיל כמו שצריך בייחוד כשמתחילים כיתה חדשה, חברות ומורות חדשות, צריך מעט יצירתיות, רצון ומצב רוח טוב וגם שלל רעיונות…

ממליצה להתחיל את המפגש בברכה מרגשת מתוך מאגר ברכות לתחילת שנת לימודים ולהמשיך עם אחד או יותר מהרעיונות הבאים.
הערה: הנוסח בלשון נקבה למען הנוחות.

שתהיה לכולנו פתיחת שנת לימודים נעימה, מלאת חיוכים וכיופים!

פעילות לתחילת שנה בגן – שיעור היכרות

  • היכרות עם פינות הגן: הגננת תספר סיפור על ילדה קטנה בשם שרה (רצוי שם של ילדה שלא נמצאת ברשימת שמות הבנות). בהגעתה לגן היא נורא מתביישת ונרגשת. מביטה לכל צדדי הגן ולא מבינה. היא לא מכירה מה עושים בגן? במה משחקים? מה נלמד? והגננת תיקח את בנות הכיתה לכל פינה בגן כדי להסביר להן מה עושים בגן… בעזרת הסיפור על הילדה הקטנה. אפשר להיעזר בבובה/מריונטה. מומלץ לקיים רעיון זה גם בבית לקראת סיום החופש הגדול. האמא תסביר לילדתה מה זה גן? מתי מתחיל הגן? איך מתארגנים לגן וכו'. כדאי להיעזר בבובה ולספר סיפור כפי שהבאתי.
  • משחק העברת כדור:
    המורה תחזיק כדור בידיה וכל ילדות הגן עומדות מסביבה ויוצרות מעגל גדול. המורה תזרוק כדור לאחת התלמידות וזו תאמר את שמה. מיד לאחר שאמרה את שמה, תשליך את הכדור לעבר תלמידה אחרת וגם זו תאמר את שמה. כך שולחים אחת לשניה את הכדור עד שמסיימים את קריאת שמות כל הבנות.
    השלב הבא, על הבנות לזכור את שמות החברות: כל תלמידה המקבלת כדור צריכה להגיד שם של ילדה אחרת ולמסור לה את הכדור. וכך הלאה.
    אפשר להמשיך במשחק כל עוד רוצים ולהוסיף שלבים: כגון כל תלמידה צריכה לספר משהו אחד שעשתה בקיץ, משהו שלא יודעים עליה (כמובן לא סודות גדולים ועניינים אישיים ומשפחתיים אלא דברים כמו אני אוהבת שוקולד, לא אוהבת שחם לי…), רעיון נוסף הילדות יאחלו לעצמן או לחברותיהן איחולים וברכות לשנה החדשה בגן.
    *אם הבנות מכירות זו את זו, אפשר יהיה לשחק בדילוג שלב הקראת השמות ולשחק ישר לפי השדרוגים הנוספים שציינתי.
  • כרטיס ברכה אחת לשנייה:
    כל ילדה תכין כרטיס ברכה לילדה היושבת לידה. הגננת תכתוב והילדות יקשטו את הברכה. לחילופין אם אתן רוצות בבית, תכינו יחד עם ילדתכן כרטיס ברכה לשנה החדשה באמצעות בריסטול/דפים לבנים וכו'. הילדה תגיד לאמא את הברכה והאיחולים והאמא תכתוב ושתיהן יחד יקשטו יצבעו ויציירו. את הברכה תתלו במקום בולט בבית למזכרת. פעילות זו יכולה לשמש כפעילות לסיום החופש הגדול.
  • חוויות קיץ:
    כל ילדה תשתף מה עבר עליה בקיץ- כל ילדה תוכל לבחור את הדרך שלה להביע זאת. אם בציור, בעל פה, בהדבקת צורות ועוד. חשוב לתת תשומת לב שווה לכל ילדה ולא רק לילדות שיצאו לטיולים מסוימים כדי להימנע מיצירת תחושות שליליות בקרב אלו שלא יצאו לטייל. בנוסף, חוויות קיץ, הן לאו דווקא הטיולים. אלא איך הן העבירו את הזמן גם אם הן היו בבית כל הזמן. על מה הן חשבו? מה היה הנושא/השיח בבית? מה הצחיק ושימח אותן במהלך החופשה? וכד'. לא צריך להינעל על "איפה טיילתן? איזה יצירות עשיתן עם אמא? וכד'. חשוב לתת תחושה ויחס שווה והוגן לכל התלמידות ולהימנע מפגיעה גם אם היא בלתי מכוונת. יתכן שיש בנות ללא אמהות בכיתה, או שאמן לא יושבת איתן בכלל ליצירות וכד'… ושאלות כאלו עלולות לפגוע, לבייש, להעציב… תחושות שאנו ממש לא רוצות לתת בפתיחת שנה. לכן השתדלנה לדבר על חוויות באופן פתוח בלי שאלות מכוונות. פשוט כדי להתעניין ולדעת מה באופן כללי היה עם הילדה במהלך חודשי החופש מתוך התעניינות אמיתית ורצון לדעת ולהכיר את הילדה.
  • קופסת המשאלות: הפעילות מתאימה הן לבית והן בגן.
  • סיפור:
    תוכלנה לספר לילדות את הסיפור: חוטב העצים והגמד הקטן או אחד הסיפורים מתוך קטגוריית סיפורים ומשלים. תוכלנה להכווין את נושא הסיפור לתחילת השנה כגון סיפורים בנושא עזרה הדדית, ערכים חברתיים יכולים להתאים מאוד לזמן זה של תחילת שנה. לדוגמא בחוטב העצים תוכלנה לבקש מכל ילדה לבחור משאלה אחת לשנה החדשה.
  • תעודת זהות להיכרות עם תלמידות הגן: אפשר לחלק צורות, תמונות מתוך קטלוגים, צבעים וכד' ולבקש מהילדות לגזור/להדביק/לצייר את מה שהן אוהבות לעשות, לאכול, ללמוד וכו'.

סיכום

  • הרעיונות לעיל מתאימים כאמור הן לפעילות כיתתית והן לפעילות בבית ומאפשרים קיום מפגש חוויתי מיוחד הנשאר לעד בלבן של הילדות.
  • פתחו וסיימו את מפגש הפתיחה בנועם, בחיוך ובסבלנות, במצב רוח טוב ומרומם, ובברכה לתחילת שנה היוצאת מלב אוהב.
  • פתיחת השנה במשחקים והפעלות תועיל להיכרות, לשבירת מחסומים, לחיבור תחושת השייכות בכיתה ועוד.
  • התאימו את הרעיונות בהתאם לאופיין של הבנות, לגילן, לרמתן וכו'. זכורנה: יש שוני בין ילדות. יש כאלו פתוחות וזורמות, ויש אחרות מתביישות, לוקח להן זמן להיפתח. חשוב לנסות לתכנן רעיונות שיתאימו לרוב הבנות, ולהכיל את התלמידות שלא מתאימה להן ההפעלה. לרעיונות נוספים לקראת שנת הלימודים החדשה היכנסו לכאן.
  • שמנה לב למה שמתרחש בכיתה, למצב רוח הילדות, תלמדו רבות על הילדות מהשיח העולה והאווירה בבית/בכיתה.
  • אם יש צורך היו דינמיות והחליפו את הפעילות תוכלו לקבל רעיונות רבים ליצירות והפעלות לילדים בקטגוריית ילדים.

💜מאחלת לכן, שנת לימודים מהנה ומוצלחת💜

רעיונות לפעילויות בחלוקה לפי כיתות:

הצטרפי לשיחה