פעילות לתחילת שנה בגן

זמן קריאה: 4 דקות ריכוז פעילויות, הפעלות ומשחקים לפתיחת שנה מוצלחת לילדי גן, יסודי ותיכון. חלק מההפעלות תוכלנה לקיים בביתכן עם ילדיכן לקראת סיום החופש הגדול ולפני חזרה ללימודים.

רעיונות להפעלות, משחקים ויצירות להיכרות ופתיחת שנת לימודים בגן

תחילת שנת לימודים היא תמיד תקופה מרגשת, מלאת ציפיות ואנרגיות טובות. אך כדי להפוך תחילת שנה למיוחדת ממש ובייחוד כשמתחילים כיתה חדשה, חברות ומורות חדשות, צריך מעט יצירתיות, רצון ומצב רוח טוב וגם שלל רעיונות…

ממליצה להתחיל את המפגש בברכה מרגשת מתוך מאגר ברכות לילדים לתחילת שנה בגן ולהמשיך עם אחד או יותר מהרעיונות הבאים.
הערה: הנוסח בלשון נקבה למען הנוחות.

שתהיה לכולנו פתיחת שנת לימודים נעימה, מלאת חיוכים וכיופים!

פעילות לתחילת שנה בגן – שיעור היכרות

  • היכרות עם פינות הגן:
    הגננת תספר סיפור על ילדה קטנה בשם שרה (רצוי שם של ילדה שלא נמצאת ברשימת שמות הבנות). בהגעתה לגן היא נורא מתביישת ונרגשת. מביטה לכל צדדי הגן ולא מבינה. היא לא מכירה כאן שום דבר.. מה עושים בגן? במה משחקים? מה לומדים בכלל בגן? ומי כל הבנות האלו? הגננת תיקח את בנות הכיתה לכל פינה בגן כדי להסביר להן מה עושים בגן… בעזרת הסיפור על הילדה הקטנה. אפשר להיעזר בבובה/מריונטה. מומלץ לקיים רעיון זה גם בבית לקראת סיום החופש הגדול. האמא תסביר לילדתה מה זה גן? מתי מתחיל הגן? איך מתארגנים לגן וכו'. כדאי להיעזר בבובה ולספר סיפור כפי שהבאתי.

יצירות לתחילת שנה בגן

  • כרטיס ברכה אחת לשנייה:
    כל ילדה תכין כרטיס ברכה לילדה היושבת לידה. הגננת תכתוב והילדות יקשטו את הברכה. לחילופין אם אתן רוצות בבית, תכינו יחד עם ילדתכן כרטיס ברכה לשנה החדשה באמצעות בריסטול/דפים לבנים וכו'. הילדה תגיד לאמא את הברכה והאיחולים והאמא תכתוב ושתיהן יחד יקשטו יצבעו ויציירו. את הברכה תתלו במקום בולט בבית למזכרת. פעילות זו יכולה לשמש כפעילות לסיום החופש הגדול.
  • חוויות קיץ:
    כל ילדה תשתף מה עבר עליה בקיץ- כל ילדה תוכל לבחור את הדרך שלה להביע זאת. אם בציור, בעל פה, בהדבקת צורות, במירוח פלסטלינה ועוד. חשוב לתת תשומת לב שווה לכל ילדה ולא רק לילדות שיצאו לטיולים מסוימים כדי להימנע מיצירת תחושות שליליות בקרב אלו שלא יצאו לטייל. בנוסף, חוויות קיץ, הן לאו דווקא הטיולים. אלא איך הן העבירו את הזמן גם אם הן היו בבית כל הזמן. על מה הן חשבו? מה היה הנושא/השיח בבית? מה הצחיק ושימח אותן במהלך החופשה? וכד'. לא צריך להינעל על "איפה טיילתן? איזה יצירות עשיתן עם אמא? וכד'. חשוב לתת תחושה ויחס שווה והוגן לכל התלמידות ולהימנע מפגיעה גם אם היא בלתי מכוונת. יתכן שיש בנות ללא אמהות בכיתה, או שאמן לא יושבת איתן בכלל ליצירות וכד'… ושאלות כאלו עלולות לפגוע, לבייש, להעציב… תחושות שאנו ממש לא רוצות לתת בפתיחת שנה. לכן השתדלנה לדבר על חוויות באופן פתוח בלי שאלות מכוונות. פשוט כדי להתעניין ולדעת מה באופן כללי היה עם הילדה במהלך חודשי החופש מתוך התעניינות אמיתית ורצון לדעת ולהכיר את הילדה.
  • היכרות מדבקות: בכיתה ראשונה בגן, כפי שציינתי, המעבר אינו תמיד פשוט. בנוסף, לעיתים קרובות, הילדות לא בהכרח מכירות אחת את השנייה. כדי להקל על ההיכרות, על זכירת השמות, אפשר להדביק מדבקה עם שם הילדה וציור שהיא אוהבת/מתחברת וכו'. כך יהיה להן יותר קל לזהות ולזכור את הילדות.
  • קבוצות צבעים: אפשר גם לחלק את הילדות לקבוצות לפי צבעים. כל קבוצה תעשה פעילות מסוימת בהקשר לצבע שלה כך הילדות יכירו אחת את השנייה בקבוצות קטנות יהיה להן יותר קל. אם זו כיתה של בנות אפשר לקשור לכל ילדה סרט בשיער בצבע הקבוצה שלה. וכיצירה כל ילדה/ כל קבוצה תיצור בהתאם לצבע הנבחר למשל: בעזרת גואש, פסלטלינה, צבעי מים או כל כלי צבעוני אחר אך בצבע הקבוצה, הילדות צריכות לצייר את שעבר עליהן בקיץ, את מה שהיו רוצות לשנה הזו, את ההרגשה שלהן ליום הראשון של השנה או כל נושא אחר.. דוגמא: קבוצה 1 יכולה להיות צבע סגול. בעזרת צבע סגול + שחור + לבן (שאינם צבעים) עליהן יהיה לצייר את הנושא הנבחר וכך הלאה.
  • קופסת המשאלות: הפעילות מתאימה הן לבית והן בגן.
  • תעודת זהות להיכרות עם תלמידות הגן: אפשר לחלק צורות, תמונות מתוך קטלוגים, צבעים וכד' ולבקש מהילדות לגזור/להדביק/לצייר את מה שהן אוהבות לעשות, לאכול, ללמוד וכו'. לשים לב בעיקר לילדות קטנות שעלו לגן מהמעון בעניין גזירה והדבקה. רצוי שהגננת, סייעת תסייע. לחילופין אפשר מראש להביא מדבקות/צורות/תמונות גזורות והילדות רק ידביקו על דף.
  • אפשר לאסוף עלי שלכת ולהכין יצירות שונות מעלי שלכת ולשוחח מה אנחנו משילים ומשליכים מעצמנו מהשנה הקודמת ומה אנו אוספים מהשנה שחלפה לשנה הזו. שהרי אנחנו לא אוספות את כל עלי השלכת… אנחנו בוחרים את מה אנחנו נאסוף ומה לא….
  • אפשר גם להכין תחפושת מקורית כדי לתת אווירה משוחררת וקלילה דווקא בתחילת שנה.
  • פרח חוויות וזיכרונות
  • לימוד צבעים בדרך חווייתית
  • בבושקה מכוסות קרטון
  • לתת לילדים לעבוד בדפי עבודה, צביעה או יצירה בהתאם לרמת הילדים

סיפור לתחילת שנה בגן

תוכלנה לספר לילדות את הסיפור: תחילת שנה בגן היער הקסום, חוטב העצים והגמד הקטן , או את משל השועל והחסידה ולדון על קבלת חברות חדשות לכיתה אם ישנן כאלו… אפשר גם שהילדים יספרו בעצמם סיפור בהמשכים.
באתר יש עוד מגוון רחב של סיפורים בתוך קטגוריית סיפורים ומשלים. תוכלנה להכווין את נושא הסיפור לתחילת השנה כגון סיפורים בנושא עזרה הדדית, ערכים חברתיים יכולים להתאים מאוד לזמן זה של תחילת שנה בייחוד לאור החגים שתמיד סמוכה לתחילת השנה. לדוגמא בחוטב העצים תוכלנה לבקש מכל ילדה לבחור משאלה אחת לשנה החדשה

משחקי היכרות לתחילת שנה בגן

  • משחקי היכרות לילדים
  • משחק העברת כדור:
    המורה תחזיק כדור בידיה וכל ילדות הגן עומדות מסביבה ויוצרות מעגל גדול. המורה תזרוק כדור לאחת התלמידות וזו תאמר את שמה. מיד לאחר שאמרה את שמה, תשליך את הכדור לעבר תלמידה אחרת וגם זו תאמר את שמה. כך שולחים אחת לשניה את הכדור עד שמסיימים את קריאת שמות כל הבנות.
    השלב הבא, על הבנות לזכור את שמות החברות: כל תלמידה המקבלת כדור צריכה להגיד שם של ילדה אחרת ולמסור לה את הכדור. וכך הלאה.
    אפשר להמשיך במשחק כל עוד רוצים ולהוסיף שלבים: כגון כל תלמידה צריכה לספר משהו אחד שעשתה בקיץ, משהו שלא יודעים עליה (כמובן לא סודות גדולים ועניינים אישיים ומשפחתיים אלא דברים כמו אני אוהבת שוקולד, לא אוהבת שחם לי…), רעיון נוסף הילדות יאחלו לעצמן או לחברותיהן איחולים וברכות לשנה החדשה בגן.
    *אם הבנות מכירות זו את זו, אפשר יהיה לשחק בדילוג שלב הקראת השמות ולשחק ישר לפי השדרוגים הנוספים שציינתי. אם מדובר בכיתה ראשונה בגן, המעבר מהמעון לגן אינו תמיד פשוט. בשלב זה, ישנן בנות המתקשות יותר בדיבור, בשיח פתוח ולכן כדאי שהגננת תסייע ותתן אפשרויות מתוכן הילדות יבחרו וכן לכבד את הילדות המתביישות שאינן רוצות לדבר.

סיכום

  • הרעיונות לעיל מתאימים כאמור הן לפעילות כיתתית והן לפעילות בבית ומאפשרים קיום מפגש חוויתי מיוחד הנשאר לעד בלבן של הילדות.
  • פתחו וסיימו את מפגש הפתיחה בנועם, בחיוך ובסבלנות, במצב רוח טוב ומרומם, ובברכה לתחילת שנה היוצאת מלב אוהב.
  • פתיחת השנה במשחקים והפעלות תועיל להיכרות, לשבירת מחסומים, לחיבור תחושת השייכות בכיתה ועוד.
  • התאימו את הרעיונות בהתאם לאופיין של הבנות, לגילן, לרמתן וכו'. זכורנה: יש שוני בין ילדות. יש כאלו פתוחות וזורמות, ויש אחרות מתביישות, לוקח להן זמן להיפתח. חשוב לנסות לתכנן רעיונות שיתאימו לרוב הבנות, ולהכיל את התלמידות שלא מתאימה להן ההפעלה.
  • שמנה לב למה שמתרחש בכיתה, למצב רוח הילדות, תלמדו רבות על הילדות מהשיח העולה והאווירה בבית/בכיתה.
  • אם יש צורך היו דינמיות והחליפו את הפעילות תוכלו לקבל רעיונות רבים ליצירות והפעלות לילדים בקטגוריית ילדים.

💜מאחלת לכן, שנת לימודים מהנה ומוצלחת💜

רעיונות לפעילויות בחלוקה לפי כיתות:

הצטרפי לשיחה