פעילות לתחילת שנה בגן/יסודי/תיכון

זמן קריאה: 7 דקות ריכוז פעילויות, הפעלות ומשחקים לפתיחת שנה מוצלחת לילדי גן, יסודי ותיכון. חלק מההפעלות תוכלנה לקיים בביתכן עם ילדיכן לקראת סיום החופש הגדול ולפני חזרה ללימודים.

רעיונות להפעלות, משחקים ויצירות להיכרות ופתיחת שנת לימודים מגיל גן ועד תיכון בבית ובמסגרות הלימוד

תחילת שנת לימודים היא תמיד תקופה מרגשת, מלאת ציפיות ואנרגיות טובות. אך כדי לגרום לה באמת להתחיל כמו שצריך בייחוד כשמתחילים כיתה חדשה, חברות ומורות חדשות, צריך מעט יצירתיות, רצון ומצב רוח טוב וגם שלל רעיונות…

ממליצה להתחיל את המפגש ב ברכות לתחילת שנת לימודים ולהמשיך עם אחד או יותר מהרעיונות הבאים.
הערה: הנוסח בלשון נקבה למען הנוחות.

שתהיה לכולנו פתיחת שנת לימודים נעימה, מלאת חיוכים וכיופים!

רעיונות לפעילויות בחלוקה לפי כיתות:

פעילות לתחילת שנה בגן

  • היכרות עם פינות הגן: הגננת תספר סיפור על ילדה קטנה בשם שרה (רצוי שם של ילדה שלא נמצאת ברשימת שמות הבנות). בהגעתה לגן היא נורא מתביישת ונרגשת. מביטה לכל צדדי הגן ולא מבינה. היא לא מכירה מה עושים בגן? במה משחקים? מה נלמד? והגננת תיקח את בנות הכיתה לכל פינה בגן כדי להסביר להן מה עושים בגן… בעזרת הסיפור על הילדה הקטנה. אפשר להיעזר בבובה/מריונטה. את ההפעלה אפשר לקיים גם בבית. האמא תסביר לילדתה מה זה גן? מתי מתחיל הגן? וכו'
  • משחק העברת כדור:
    המורה תחזיק כדור בידיה וכל התלמידות עומדות מסביבה ויוצרות מעגל גדול. המורה תזרוק כדור לאחת התלמידות וזו תאמר את שמה. מיד לאחר שאמרה את שמה, תשליך את הכדור לעבר תלמידה אחרת וגם זו תאמר את שמה. כך שולחים אחת לשניה את הכדור עד שמסיימים את קריאת שמות כל הבנות.
    השלב הבא, על הבנות לזכור את שמות החברות: כל תלמידה המקבלת כדור צריכה להגיד שם של תלמידה אחרת ולמסור לה את הכדור. וכך הלאה.
    אפשר להמשיך במשחק כל עוד רוצים ולהוסיף שלבים: כגון כל תלמידה צריכה לספר משהו אחד שעשתה בקיץ, משהו שלא יודעים עליה (כמובן לא סודות גדולים ועניינים אישיים ומשפחתיים אלא דברים כמו אני אוהבת שוקולד, לא אוהבת שחם לי…) וכו'
    *אם הבנות מכירות זו את זו, אפשר יהיה לשחק בדילוג שלב הקראת השמות ולשחק ישר לפי השדרוגים הנוספים שציינתי.
  • כרטיס ברכה אחת לשנייה:
    כל ילדה תכין כרטיס ברכה לילדה היושבת לידה. הגננת יכולה לכתוב והילדות יקשטו את הברכה. לחילופין אם אתן רוצות בבית, תכינו יחד עם ילדתכן כרטיס ברכה לשנה החדשה באמצעות בריסטול/דפים לבנים וכו'. הילדה תגיד לאמא את הברכה והאיחולים והאמא תכתוב ושתיהן יחד יקשטו יצבעו ויציירו.
  • חוויות קיץ:
    כל ילדה תשתף מה עבר עליה בקיץ- כל ילדה תוכל לבחור את הדרך שלה להביע זאת. אם בציור, בעל פה, בהדבקת צורות ועוד. חשוב לתת תשומת לב שווה לכל ילדה ולא רק לילדות שיצאו לטיולים מסוימים כדי להימנע מיצירת תחושות שליליות בקרב אלו שלא יצאו לטייל. בנוסף, חוויות קיץ, הן לאו דווקא הטיולים. אלא איך הן העבירו את הזמן גם אם הן היו בבית כל הזמן. על מה הן חשבו? מה היה הנושא/השיח בבית? מה הצחיק ושימח אותן במהלך החופשה? וכד'. לא צריך להינעל על "איפה טיילתן? איזה יצירות עשיתן עם אמא? וכד'. חשוב לתת תחושה ויחס שווה והוגן לכל התלמידות ולהימנע מפגיעה גם אם היא בלתי מכוונת. יתכן שיש בנות ללא אמהות בכיתה, או שאמן לא יושבת איתן בכלל ליצירות וכד'… ושאלות כאלו עלולות לפגוע, לבייש, להעציב… תחושות שאנו ממש לא רוצות לתת בפתיחת שנה. לכן השתדלנה לדבר על חוויות באופן פתוח בלי שאלות מכוונות. פשוט כדי להתעניין ולדעת מה באופן כללי מה היה עם הילדה במהלך חודשי החופש.
  • קופסת המשאלות:
    הגננת תיקח קופסא גדולה אותה הבנות יעצבו ויקשטו. לתוך הקופסא, כל הבנות יציירו את המשאלה שלהן לשנה החדשה. לחילופין, הגננת תעבור ליד כל בת ותרשום את המשאלה שלה. את כל המשאלות יכניסו לקופסת המשאלות. את הקופסא תניח הגננת במקום בולט בכיתה כך שהבנות יזכרו את מה שאיחלו לעצמן לשנה זו. בסוף השנה אפשר יהיה לפתוח את הקופסא ולבדוק את המשאלות, מה התקיים וכו'. הפעילות יכולה להתקיים גם בבית כפעילות אמא ילדה להרחבה היכנסו.
  • סיפור:
    תוכלנה לספר לילדות את הסיפור: חוטב העצים והגמד הקטן או אחד הסיפורים מתוך קטגוריית סיפורים ומשלים. תוכלנה להכווין את נושא הסיפור לתחילת השנה כגון סיפורים בנושא עזרה הדדית, ערכים חברתיים יכולים להתאים מאוד לזמן זה של תחילת שנה. לדוגמא בחוטב העצים תוכלנה לבקש מכל ילדה לבחור משאלה אחת לשנה החדשה.

פעילות לתחילת שנה בכיתה נמוכה (יסודי, כיתה א -ו)

  • יצירת היכרות ראשונית:
    כל הילדות יושבות סביב שולחנות הגן. בכל שולחן הגננת תניח כלי כתיבה ודפים לבנים חלקים. כל ילדה צריכה לצייר משהו שמסמל אותה/את מה שהיא אוהבת: כגון תצייר לב כי היא אוהבת לבוא לגן/אוהבת את אמא וכו'
    לאחר מכן, הגננת תעבור ליד כל ילדה תשאל לשמה ואת מה שציירה. אם יש מס' ילדות שציירו ציור דומה (כגון כמה ילדות שציירו לב/לבבות או דבר אחר המסמל אהבה, או כל מי שציירה דבר מהטבע (פרח, שמש, ים וכו') יתחברו יחד לקבוצה אחת.
    כל הבנות יתרכזו בקבוצות לפי סוגי הציורים וישוחחו ביניהן על הציורים שלהן. כל אחת תספר מה ציירה ולמה.
    הגננת תסייע לבנות, תכווין אותם ותקשיב לשיח העולה מהקבוצות.
    בסיום הפעילות, הגננת תרכז את כל הבנות למפגש ובו תסכם את מה שעלה בקבוצות.
  • כתיבת שם: (הפעילות דורשת ידיעת קריאה וכתיבה לכן לא מתאימה לתחילת כיתה א')
    המורה תרשום את שמה על גבי הלוח. מאותיות שמה, תלמידה קמה וכותבת את שמה אם הוא מתחיל/מסתיים או שקיימת בשמה אחת האותיות הללו. לדוגמא אם שם המורה שרה, תלמידה אחרת ששמה רחל תרשום את שמה מהאות ר. לאחר שיש על הלוח גם אותיות ח ו-ל, תלמידה אחרת תקום ותכתוב את שמה למשל לאה. וכך ממשיכים הלאה. עד שנוצרה תשבץ שמות. כמובן כמו בתשבצים אסור שיהיו שמות דבוקים זו לזו אלא אם כן יוצרים יחד מילה הגיונית.
  • משחק העברת כדור: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)
  • כרטיס ברכה:
    כל ילדה תכין כרטיס ברכה לילדה היושבת לידה. ילדות שטרם יודעות לכתוב, יוכלו להיעזר במורה/חברה היושבת לידה. חשוב לאפשר לילדות לכתוב ברכה בעצמן (נצלו את ההזדמנות לעבוד על מילים מתחרזות וכד').
    לחילופין, הבנות יחד עם המורה ינסחו בעצמן כרטיס ברכה כיתתי. ובו איחוליהן של הבנות לשנה מוצלחת בכיתה הנוכחית שלהן. אפשר לאחר הכתיבה לעצב ולהדביק את הכרטיס במקום בולט בכיתה.
  • חוויות קיץ: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לילדי הגן)
    הרחבה: התלמידות יתחלקו לזוגות ויספרו אחת לשנייה איפה הן היו בקיץ, מה עשו, כיצד העבירו את הזמן וכו'. לאחר מכן כל אחת תצטרך לספר לחברה אחרת דבר אחר. בסיום 2 סבבים הבנות ירשמו או יציירו על דף את החוויות שסופרו להן. ההפעלה נועדה להמחיש את חשיבות ההקשבה הפעילה והביטוי החופשי.
  • תקנון הכיתה ותאום ציפיות:
    המורה תחלק את הכיתה לשלוש קבוצות לפי הפרמטרים הבאים: רגשות, מחשבות, התנהגויות.
    קבוצת הרגשות תשב ותנסח תקנון ותיאום ציפיות בנושא רגשות: אילו רגשות מותר להביע ואיך? למשל אם יש כעס- איך מותר לבטא אותו? האם במכות חלילה? או באמירה? וכן הלאה לשאר הפרמטרים.
    בסוף כל קבוצה תציג את מה שכתבה והמורה יחד עם התלמידות ינסחו תקנון כיתה ויערכו תיאום ציפיות. כך יהיה ברור מי מלמד, איך מלמדים? איך לומדים? ממתי עד מתי ההפסקות? וכו'. את התקנון תלו על אחד הקירות בכיתה.
    לכיתות א-ב אפשר לדלג על שלב הקבוצה אם זה קשה להן, ולכתוב את התקנון יחד עם המורה. חשוב לפתוח שנה בתיאום ציפיות ובידיעה מה עושים בכיתה? מה הנהלים? וכו'.
    אפשר יהיה להעתיק אותו בדף A4 ולצלם אותו לכל תלמידות הכיתה.
  • הכרות אישית:
    התלמידות יסתדרו בקבוצות לפי ההנחיות הבאות:
    כל התלמידות שנולדו בחודש תשרי יסתדרו בשורה.
    כל הילדות הבכורות יסתדרו בטור.
    התלמידות יסתדרו לפי גובה מהנמוכה לגבוהה.
    כל הילדות ששמן מתחיל באות….
    תוכלנה להמציא עוד משפטים כרצונכן.
  • קישוט הכיתה:
    חלקו את תלמידות הכיתה לקבוצות בהתאם למס' הקירות הקיימים בכיתה. כל קבוצה תצטרך להתמקד בנושא מסוים לקישוט הקיר שקיבלו: לדוגמא יכולות לקחת פתגם, אמרה, קיר מיועד לתלמידות הכיתה עם שמות כל הבנות, כתיבת ברכה לכיתה וכד'.
    הנחנה לבנות ציוד לקישוט: גואש, בריסטולים, דבק, מספריים וכל ציוד אומנותי אחר.
  • קופסת המשאלות: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)
  • סיפור: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)

פעילות לתחילת שנה בחטיבת ביניים (כיתה ז-ט)

  • תעודת זהות אישית:
    על השולחנות במרכז הכיתה יונחו דפים, מדבקות, ניירות עטיפה, וכלי כתיבה וצביעה שונים. כל תלמידה תצטרך לבנות כרטיס ת.ז משלה שיתאר אותה בצורה הטובה ביותר. כל תלמידה יכולה לצייר, ליצור, להדביק את הדברים שיסמלו אותה.
    בסיום, כל תלמידה תציג את תעודת הזהות שיצרה בפני שאר הכיתה ותצטרך להסביר עליה.
  • יצירת היכרות ראשונית: (ראינה הערות למעלה בסעיף כיתות נמוכות)
  • כתיבת שם: (ראינה הערות למעלה בסעיף כיתות נמוכות)
  • תקנון הכיתה ותאום ציפיות: (ראינה פירוט בסעיף כיתות נמוכות)
  • קישוט הכיתה: (ראינה פירוט בסעיף לכיתות נמוכות)
  • קופסת המשאלות: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)
  • פאזל שנה חדשה: כל ילדה תקבל דף עליו תצייר/תכתוב מה מסמלת/מזכירה עבורה שנה חדשה. בסיום כל הבנות יניחו את כל הדפים ויצרו תמונה אחת כמו פאזל. עליהן לחבר רעיונות ולהניחן אחד ליד השני. בסיום אפשר להדביק ולתלות את התמונה. את הפאזל אפשר לעשות גם בבית כפעילות משותפת אמא – ילדים.
  • חוויות קיץ: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לילדי הגן)
  • לו היית על אי בודד:
    המורה תיתן לתלמידות את ההנחיה הבאה: את מגיעה לאי בודד. מה הם שלושת הדברים הקריטיים, הנחוצים ביותר לתחילת החיים על האי הבודד? כל תלמידה תרשום על דף את שלושת הדברים שלדעתה לא תוכל בלעדיהם לחיות באי הבודד. לאחר מכן, כל תלמידה תספר בפני הכיתה אלו שלושת הדברים שרשמה. המורה תרשום על הלוח את כל הדברים שנאמרו ותציין את מס' הפעמים שדבר חזר.
    לדוגמא: אם תלמידה ראשונה כתבה: חֶבְרה, המורה תרשום על הלוח את המילה חֶבְרה. אם התלמידה אחריה גם כתבה את המילה חֶבְרה, המורה תרשום ליד המילה חֶבְרה מס' 1 או וי אחד. בסיום הסבב ייספרו כל המילים שהוזכרו הכי הרבה פעמים. עליהם ייערך דיון כדי להחליט בסוף על דבר אחד הקריטי ביותר. עליו תוכלנה ללמוד וללמד כדי להתחזק באותו נושא. אם לדוגמא לקחנו את המילה חֶבְרה, אז נעבוד במהלך השנה איך לפתח את החֶבְרה שלנו בכיתה טוב יותר. איך לגרום לכל אחת מהבנות תחושה טובה וליצור חֶבְרה מכילה, מקבלת, תומכת מעודדת וכו'.
  • חיבור לחפץ עם משמעות:
    כל תלמידה תניח במרכז הכיתה חפץ שיש לה. הילדות יביטו על החפצים ולפי סבב כל אחת בתורה תסביר למה בחרה להניח את החפץ הספציפי שהניחה. לאחר מכן, המורה תבקש מהבנות להביט שוב בחפצים ולנסות לבחור חפץ אחר מתוך שלל החפצים שהונחו. עורכים סבב נוסף בו כל תלמידה מסבירה מדוע בחרה בחפץ האחר. לאחר מכן המורה תערוך סיכום ממה שעלה בשיח. מה למדנו מהבנות? אילו מחשבות/ רגשות/ תכונות עלו? ועוד.
  • סיפור: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)
  • פתגם ואימרה:
    השתמשו בפתגמים ואימרות לתחילת שנה, הסבירו אותו ובקשו מהבנות לצייר/לבטא בצורה אומנותית את הפתגם ואיך מתקשר לשנה החדשה. לדוגמא הפתגם: אל תשפוך מים שאצלך קודם שיש לך מים אחרים תוכלנה לתת דגש על התנהגויות מידות וכד' שכדאי "לשפוך" אך לא לפני שנרכוש לעצמנו מידה/התנהגות אחרת. דווקא בתחילת השנה זה זמן חשוב לעשות סדר מה שומרים לעצמנו ומה משליכים. לא חכמה להגיד אני יותר לא עושה ככה.. חשוב לדעת מה אני כן אעשה? איך אתמיד בהחלטתי? וכו'

פעילות לתחילת שנה בתיכון (כיתה י-יב)

  • השנה אני רוצה:
    המורה תחלק את הכיתה ל-4 פינות חשיבה. בכל פינה ימוקם שלט עם ביטויים המדברים על רגשות, מחשבות והתנהגות בקשר לתחילת השנה כגון:
    רגשות: אני רוצה להרגיש… (תנו מס' דוגמאות של רגשות)
    מחשבות: אני רוצה לחשוב….(תנו מס' דוגמאות של מחשבות)
    התנהגות: אני רוצה ל… (תנו מס' דוגמאות של התנהגות)
    את הפינה ה 4 השארנה פתוח כך שהבנות תוכלנה בעצמן להוסיף ביטויים ואמירות משלן.
    כל תלמידה תעבור בכל פינה, תציין לעצמה את הרגשות, מחשבות והתנהגות שלוקחת לעצמה לשנה זו.
    לסיום, הבנות יוכלו לשתף מה שבחרו ולהעלות נושאים לדיון.
  • בקשות ואיחולים בלב:
    המורה תביא למפגש כרית בצורת לב וכל ילדה בתורה צריכה להחזיק את הלב ולספר מה משאלת הלב שלה לפתיחת השנה.
  • תשליך:
    כמו מנהג התשליך הנהוג בראש השנה (השלכת העוונות למים) כך המורה יכולה להביא גיגית קטנה עם מים וכל ילדה בתורה עוברת ומשתפת מה היא רוצה להשליך מעליה: איזה עול (מידה, תכונה, מחשבה, רגש וכו') שהיא נושאת על עצמה ורוצה להסירו: עלבון, כעסים, עצלות וכו'.
    לאחר מכן כל ילדה תנסה למצא פתרון דרך להתמודדות אחרת. עם הסירה מעצמה עלבון, איך להתיידד חזרה עם חברה שפגעה בה. אפשר יהיה לקיים דיון ולעזור אחת לשניה.
  • פתגם ואימרה: (ראינה פירוט בסעיף חטיבת ביניים)
  • חוויות קיץ: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לילדי הגן)
  • פאזל השנה החדשה: (ראינה פירוט בסעיף חטיבת ביניים)
  • מפתחות ההצלחה: כל ילדה תצייר לעצמה 3 מפתחות ותציין על כל מפתח את שימושיו לפתיחת השנה. כגון מידות, רגשות, טכניקות, מחשבות, פתגם, אימרה וכו' כגון: סוף מעשה במחשבה תחילה, אמונה, שמחה, בקשת עזרה, וכד'.
  • תעודת זהות אישית (ראינה פירוט בסעיף חטיבת ביניים)
  • יצירת היכרות אישית: (ראינה פירוט בסעיף כיתות נמוכות)
  • כתיבת שם: (ראינה פירוט בסעיף כיתות נמוכות)
  • תקנון הכיתה ותאום ציפיות: (ראינה פירוט בסעיף כיתות נמוכות)
  • קופסת המשאלות: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לילדי הגן)
  • לו היית על אי בודד: (ראינה פירוט בסעיף חטיבת ביניים)
  • חיבור לחפץ עם משמעות: (ראינה פירוט בסעיף חטיבת ביניים)
  • סיפור: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לגן)

סיכום

  • גם אם אתן נערכות לפתיחת שנת הלימודים בבית עם ילדותיכן וגם אם אתן גננות/מורות שמתכננות מפגש פתיחה עם תלמידותיכן תוכלנה להיעזר ברעיונות הללו ולקיים מפגש חוויתי מיוחד הנשאר לעד.
  • פתחו וסיימו את מפגש הפתיחה בנועם, בחיוך ובסבלנות, במצב רוח טוב ומרומם, ובברכה לתחילת שנה היוצאת מלב אוהב.
  • בחרו מס' אפשרויות לפעילויות עם ילדותיכן/ תלמידותיכן.
  • פתיחת השנה במשחקים והפעלות תועיל להיכרות, לשבירת מחסומים, לחיבור תחושת השייכות בכיתה ועוד.
  • התאימו את הרעיונות בהתאם לאופיין של הבנות, לגילן, לרמתן וכו'.
  • זכורנה: יש שוני בין ילדות. יש כאלו פתוחות וזורמות, ויש אחרות מתביישות, לוקח להן זמן להיפתח. חשוב לנסות לתכנן רעיונות שיתאימו לרוב הבנות, ולהכיל את התלמידות שלא מתאימה להן ההפעלה.
  • שמנה לב למה שמתרחש בכיתה, למצב רוח הילדות, שנו והתאימו את עצמכן והפעילות בהתאם למה שקורה בכיתה.
  • למדו מהנעשה והנשמע בכיתה/בבית: מהתנהגות הבנות, מהשיח העולה ועוד.
  • לרעיונות נוספים לקראת שנת הלימודים החדשה היכנסו לכאן.

מאחלת לכן, שנת לימודים מהנה ומוצלחת!

💜אשמח ל 👍, תגובה ושיתוף💜

הצטרפי לשיחה

הירשמי לניוזלטר שלי

שלום לך
נעים להכיר
:-)

הירשמי לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, פעם בשבוע.

אני לא שולחת ספאם!