פעילות לתחילת שנה בחטיבת ביניים

זמן קריאה: 3 דקות רעיונות מגוונים ויצירתיים לפעילויות והפעלות לתחילת שנה בחטיבת ביניים. חלק מהרעיונות מתאימים גם כפעילות ביתית. בהצלחה!

פעילות לתחילת שנה בחטיבת ביניים (כיתה ז-ט)

תחילת שנת לימודים היא תמיד תקופה מרגשת, מלאת ציפיות ואנרגיות טובות. אך כדי לגרום לה באמת להתחיל כמו שצריך בייחוד כשמתחילים כיתה חדשה, חברות ומורות חדשות, צריך מעט יצירתיות, רצון ומצב רוח טוב וגם שלל רעיונות…

להלן רעיונות לשיעור היכרות, שתוכלו לקחת כדי לפתוח ולהתחיל את השנה בדרך נעימה וחווייתית. ממליצה לצרף שי קטן לכל תלמידה בהתאם ובהקשר לפעילות שתבחרו. כך שהשי יוכל לשמש אותן הן בפעילות והן לאחריה. שיהיה איזשהו הקשר סימבולי, מטאפורי וכד'. כדאי כמובן לפתוח את היום בברכה יפה ומרגשת ולבחור פעילות אחת או יותר מהרעיונות מטה.

תוכלו להיעזר גם ברעיונות המובאים ב: פעילות לתחילת שנה בגן, בבית הספר היסודי, בחטיבת ביניים, בתיכון.

בהצלחה רבה!

רעיונות להפעלות ויצירות לתחילת שנה בחטיבת הביניים – שיעור היכרות

  • תעודת זהות אישית:
    על השולחנות במרכז הכיתה יונחו דפים, מדבקות, ניירות עטיפה, וכלי כתיבה וצביעה שונים. כל תלמידה תצטרך לבנות כרטיס ת.ז משלה שיתאר אותה בצורה הטובה ביותר. כל תלמידה יכולה לצייר, ליצור, להדביק את הדברים שיסמלו אותה.
    בסיום, כל תלמידה תציג את תעודת הזהות שיצרה בפני שאר הכיתה ותצטרך להסביר עליה.
  • יצירת היכרות ראשונית: (ראינה הערות למעלה בסעיף כיתות נמוכות)
  • כתיבת שם: (ראינה הערות למעלה בסעיף כיתות נמוכות)
  • תקנון הכיתה ותאום ציפיות: (ראינה פירוט בסעיף כיתות נמוכות)
  • קישוט הכיתה: (ראינה פירוט בסעיף לכיתות נמוכות)
  • קופסת המשאלות
  • פאזל שנה חדשה: כל ילדה תקבל דף עליו תצייר/תכתוב מה מסמלת/מזכירה עבורה שנה חדשה. בסיום כל הבנות יניחו את כל הדפים ויצרו תמונה אחת כמו פאזל. עליהן לחבר רעיונות ולהניחן אחד ליד השני. בסיום אפשר להדביק ולתלות את התמונה. את הפאזל אפשר לעשות גם בבית כפעילות משותפת אמא – ילדים.
  • חוויות קיץ: (ראינה פירוט בסעיף פעילויות לילדי הגן)
  • לו היית על אי בודד:
    המורה תיתן לתלמידות את ההנחיה הבאה: את מגיעה לאי בודד. מה הם שלושת הדברים הקריטיים, הנחוצים ביותר לתחילת החיים על האי הבודד? כל תלמידה תרשום על דף את שלושת הדברים שלדעתה לא תוכל בלעדיהם לחיות באי הבודד. לאחר מכן, כל תלמידה תספר בפני הכיתה אלו שלושת הדברים שרשמה. המורה תרשום על הלוח את כל הדברים שנאמרו ותציין את מס' הפעמים שדבר חזר.
    לדוגמא: אם תלמידה ראשונה כתבה: חֶבְרה, המורה תרשום על הלוח את המילה חֶבְרה. אם התלמידה אחריה גם כתבה את המילה חֶבְרה, המורה תרשום ליד המילה חֶבְרה מס' 1 או וי אחד. בסיום הסבב ייספרו כל המילים שהוזכרו הכי הרבה פעמים. עליהם ייערך דיון כדי להחליט בסוף על דבר אחד הקריטי ביותר. עליו תוכלנה ללמוד וללמד כדי להתחזק באותו נושא. אם לדוגמא לקחנו את המילה חֶבְרה, אז נעבוד במהלך השנה איך לפתח את החֶבְרה שלנו בכיתה טוב יותר. איך לגרום לכל אחת מהבנות תחושה טובה וליצור חֶבְרה מכילה, מקבלת, תומכת מעודדת וכו'.
  • חיבור לחפץ עם משמעות:
    כל תלמידה תניח במרכז הכיתה חפץ שיש לה. הילדות יביטו על החפצים ולפי סבב כל אחת בתורה תסביר למה בחרה להניח את החפץ הספציפי שהניחה. לאחר מכן, המורה תבקש מהבנות להביט שוב בחפצים ולנסות לבחור חפץ אחר מתוך שלל החפצים שהונחו. עורכים סבב נוסף בו כל תלמידה מסבירה מדוע בחרה בחפץ האחר. לאחר מכן המורה תערוך סיכום ממה שעלה בשיח. מה למדנו מהבנות? אילו מחשבות/ רגשות/ תכונות עלו? ועוד.
  • פתגם ואימרה:
    השתמשו בפתגמים ואימרות לתחילת שנה, הסבירו אותו ובקשו מהבנות לצייר/לבטא בצורה אומנותית את הפתגם ואיך מתקשר לשנה החדשה. לדוגמא הפתגם: אל תשפוך מים שאצלך קודם שיש לך מים אחרים תוכלנה לתת דגש על התנהגויות מידות וכד' שכדאי "לשפוך" אך לא לפני שנרכוש לעצמנו מידה/התנהגות אחרת. דווקא בתחילת השנה זה זמן חשוב לעשות סדר מה שומרים לעצמנו ומה משליכים. לא חכמה להגיד אני יותר לא עושה ככה.. חשוב לדעת מה אני כן אעשה? איך אתמיד בהחלטתי? וכו'

סיפורים לתחילת שנה

תוכלנה לספר לילדות את הסיפור: חוטב העצים והגמד הקטן , או את משל השועל והחסידה ולדון על קבלת חברות חדשות לכיתה אם ישנן כאלו…
באתר יש עוד מגוון רחב של סיפורים בתוך קטגוריית סיפורים ומשלים. תוכלנה להכווין את נושא הסיפור לתחילת השנה כגון סיפורים בנושא עזרה הדדית, ערכים חברתיים יכולים להתאים מאוד לזמן זה של תחילת שנה בייחוד לאור החגים שתמיד סמוכה לתחילת השנה. לדוגמא בחוטב העצים תוכלנה לבקש מכל ילדה לבחור משאלה אחת לשנה החדשה.

משחקי היכרות לתחילת שנה בגן

* בינגו שמות

  • משחק העברת כדור:
    המורה תחזיק כדור בידיה וכל ילדות הגן עומדות מסביבה ויוצרות מעגל גדול. המורה תזרוק כדור לאחת התלמידות וזו תאמר את שמה. מיד לאחר שאמרה את שמה, תשליך את הכדור לעבר תלמידה אחרת וגם זו תאמר את שמה. כך שולחים אחת לשניה את הכדור עד שמסיימים את קריאת שמות כל הבנות.
    השלב הבא, על הבנות לזכור את שמות החברות: כל תלמידה המקבלת כדור צריכה להגיד שם של ילדה אחרת ולמסור לה את הכדור. וכך הלאה.
    אפשר להמשיך במשחק כל עוד רוצים ולהוסיף שלבים: כגון כל תלמידה צריכה לספר משהו אחד שעשתה בקיץ, משהו שלא יודעים עליה (כמובן לא סודות גדולים ועניינים אישיים ומשפחתיים אלא דברים כמו אני אוהבת שוקולד, לא אוהבת שחם לי…), רעיון נוסף הילדות יאחלו לעצמן או לחברותיהן איחולים וברכות לשנה החדשה בגן.
    *אם הבנות מכירות זו את זו, אפשר יהיה לשחק בדילוג שלב הקראת השמות ולשחק ישר לפי השדרוגים הנוספים שציינתי. אם מדובר בכיתה ראשונה בגן, המעבר מהמעון לגן אינו תמיד פשוט. בשלב זה, ישנן בנות המתקשות יותר בדיבור, בשיח פתוח ולכן כדאי שהגננת תסייע ותתן אפשרויות מתוכן הילדות יבחרו וכן לכבד את הילדות המתביישות שאינן רוצות לדבר.

בהצלחה בפתיחת השנה ועד סופה!

רעיונות לפעילויות בחלוקה לפי כיתות:

הצטרפי לשיחה