פעילות לתחילת שנה בבית ספר יסודי כיתה א' עד ו'

זמן קריאה: 3 דקות רעיונות מגוונים ויצירתיים לפעילויות והפעלות לתחילת שנה בבית ספר יסודי. חלק מהרעיונות מתאימים גם כפעילות ביתית. בהצלחה!

פעילות לתחילת שנה בכיתה נמוכה (יסודי, כיתה א -ו)

תחילת שנת לימודים היא תמיד תקופה מרגשת, מלאת ציפיות ואנרגיות טובות. אך כדי לגרום לה באמת להתחיל כמו שצריך בייחוד כשמתחילים כיתה חדשה, חברות ומורות חדשות, צריך מעט יצירתיות, רצון ומצב רוח טוב וגם שלל רעיונות…

להלן רעיונות לשיעור היכרות שתוכלו לקחת כדי לפתוח ולהתחיל את השנה בדרך נעימה וחווייתית. ממליצה לצרף שי קטן לכל תלמידה בהתאם ובהקשר לפעילות שתבחרו. כך שהשי יוכל לשמש אותן הן בפעילות והן לאחריה. שיהיה איזשהו הקשר סימבולי, מטאפורי וכד'. כדאי כמובן לפתוח את היום בברכה יפה ומרגשת ולבחור פעילות אחת או יותר מהרעיונות מטה.

תוכלו להיעזר גם ברעיונות המובאים ב: פעילות לתחילת שנה בגן, בחטיבת ביניים, בתיכון.

ממליצה לברך את הילדים בברכה לחזרה ללימודים

בהצלחה רבה!

רעיונות להפעלות ויצירות לתחילת שנה בבית ספר יסודי

  • משחק בינגו שמות להכרת שמות הילדים
  • משחקי היכרות לילדים
  • יצירת היכרות ראשונית:
    כל הילדות יושבות סביב שולחנות הגן. בכל שולחן הגננת תניח כלי כתיבה ודפים לבנים חלקים. כל ילדה צריכה לצייר משהו שמסמל אותה/את מה שהיא אוהבת: כגון תצייר לב כי היא אוהבת לבוא לגן/אוהבת את אמא וכו'
    לאחר מכן, הגננת תעבור ליד כל ילדה תשאל לשמה ואת מה שציירה. אם יש מס' ילדות שציירו ציור דומה (כגון כמה ילדות שציירו לב/לבבות או דבר אחר המסמל אהבה, או כל מי שציירה דבר מהטבע (פרח, שמש, ים וכו') יתחברו יחד לקבוצה אחת.
    כל הבנות יתרכזו בקבוצות לפי סוגי הציורים וישוחחו ביניהן על הציורים שלהן. כל אחת תספר מה ציירה ולמה.
    הגננת תסייע לבנות, תכווין אותם ותקשיב לשיח העולה מהקבוצות.
    בסיום הפעילות, הגננת תרכז את כל הבנות למפגש ובו תסכם את מה שעלה בקבוצות.
  • הכרות אישית:
    התלמידות יסתדרו בקבוצות לפי ההנחיות הבאות:
    כל התלמידות שנולדו בחודש תשרי יסתדרו בשורה.
    כל הילדות הבכורות יסתדרו בטור.
    התלמידות יסתדרו לפי גובה מהנמוכה לגבוהה.
    כל הילדות ששמן מתחיל באות….
    תוכלנה להמציא עוד משפטים כרצונכן.
  • כתיבת שם: (הפעילות דורשת ידיעת קריאה וכתיבה לכן לא מתאימה לתחילת כיתה א')
    המורה תרשום את שמה על גבי הלוח. מאותיות שמה, תלמידה קמה וכותבת את שמה אם הוא מתחיל/מסתיים או שקיימת בשמה אחת האותיות הללו. לדוגמא אם שם המורה שרה, תלמידה אחרת ששמה רחל תרשום את שמה מהאות ר. לאחר שיש על הלוח גם אותיות ח ו-ל, תלמידה אחרת תקום ותכתוב את שמה למשל לאה. וכך ממשיכים הלאה. עד שנוצרה תשבץ שמות. כמובן כמו בתשבצים אסור שיהיו שמות דבוקים זו לזו אלא אם כן יוצרים יחד מילה הגיונית.
  • משחק העברת כדור: (ראינה פירוט בפעילויות לגן)
  • הכנת סימניית לב מאוריגמי
  • כרטיס ברכה:
    כל ילדה תכין כרטיס ברכה לילדה היושבת לידה. ילדות שטרם יודעות לכתוב, יוכלו להיעזר במורה/חברה היושבת לידה. חשוב לאפשר לילדות לכתוב ברכה בעצמן (נצלו את ההזדמנות לעבוד על מילים מתחרזות וכד').
    לחילופין, הבנות יחד עם המורה ינסחו בעצמן כרטיס ברכה כיתתי. ובו איחוליהן של הבנות לשנה מוצלחת בכיתה הנוכחית שלהן. אפשר לאחר הכתיבה לעצב ולהדביק את הכרטיס במקום בולט בכיתה.
  • חוויות קיץ: (ראינה בפוסט פעילויות לילדי הגן)
    הרחבה: התלמידות יתחלקו לזוגות ויספרו אחת לשנייה איפה הן היו בקיץ, מה עשו, כיצד העבירו את הזמן וכו'. לאחר מכן כל אחת תצטרך לספר לחברה אחרת דבר אחר. בסיום 2 סבבים הבנות ירשמו או יציירו על דף את החוויות שסופרו להן. ההפעלה נועדה להמחיש את חשיבות ההקשבה הפעילה והביטוי החופשי.
  • תקנון הכיתה ותיאום ציפיות:
    המורה תחלק את הכיתה לשלוש קבוצות לפי הפרמטרים הבאים: רגשות, מחשבות, התנהגויות.
    קבוצת הרגשות תשב ותנסח תקנון ותיאום ציפיות בנושא רגשות: אילו רגשות מותר להביע ואיך? למשל אם יש כעס- איך מותר לבטא אותו? האם במכות חלילה? או באמירה? וכן הלאה לשאר הפרמטרים.
    בסוף כל קבוצה תציג את מה שכתבה והמורה יחד עם התלמידות ינסחו תקנון כיתה ויערכו תיאום ציפיות. כך יהיה ברור מי מלמד, איך מלמדים? איך לומדים? ממתי עד מתי ההפסקות? וכו'. את התקנון תלו על אחד הקירות בכיתה.
    לכיתות א-ב אפשר לדלג על שלב הקבוצה אם זה קשה להן, ולכתוב את התקנון יחד עם המורה. חשוב לפתוח שנה בתיאום ציפיות ובידיעה מה עושים בכיתה? מה הנהלים? וכו'.
    אפשר יהיה להעתיק אותו בדף A4 ולצלם אותו לכל תלמידות הכיתה.
  • קישוט הכיתה:
    חלקו את תלמידות הכיתה לקבוצות בהתאם למס' הקירות הקיימים בכיתה. כל קבוצה תצטרך להתמקד בנושא מסוים לקישוט הקיר שקיבלו: לדוגמא יכולות לקחת פתגם, אמרה, קיר מיועד לתלמידות הכיתה עם שמות כל הבנות, כתיבת ברכה לכיתה וכד'.
    הנחנה לבנות ציוד לקישוט: גואש, בריסטולים, דבק, מספריים וכל ציוד אומנותי אחר.
  • קופסת המשאלות
  • פרח זיכרונות וחוויות
  • מערכת שעות להדפסה
  • סיפור: ביער הקסום: לאפי הארנבת עולה לכיתה א', סיפור בהמשכים
  • דפי יצירה וצביעה

בהצלחה בתחילת השנה ועד סופה!

רעיונות לפעילויות בחלוקה לפי כיתות:

הצטרפי לשיחה