זמן קריאה: 7 דקותמדריך מפורט להכנה לקראת ראיון עבודה כולל טיפים, שאלות לדוגמא, רשימת תכונות חיוביות וחסרונות ועוד! בהצלחה!

טיפים להתכונן לראיון עבודה מוצלח

גולשות יקרות, לאחר כמה ניסיונות שלי, של בעלי, של מכרות שלי, ולאחר עיון בכל פעם, רכשתי ידע רב בנושא ואני שמחה לשתף אתכן, כדי שתצליחו בראיון העבודה שתיגשו אליו. בהצלחה רבה!

כללי בסיס, שיעורי בית וטיפים סופר חשובים להצלחה בראיון העבודה

  1. קחו נשימה עמוקה בזמן ההכנות ולפני הריאיון עצמו שתגיעו רגועות ונינוחות.
  2. דמיינו את עצמכן מתפקדות בתפקיד אליו אתן ניגשות כעת.
  3. אמרו את האמת ורק את האמת. רצוי לא להפריז ולהיצמד לאותו קו. מראיינים עולים על שחקנים וגם אם לא עולים בראיון עבודה אם נכנסתן לתפקיד לא מתאים לכם, לא תחזיקו בו מעמד… ועוגמת הנפש תהיה גדולה יותר וההשלכות גם כן.
  4. השיבו רק על מה שנשאלתן, בלי לתת מעבר ובלי להחסיר.
  5. היצמדו לדרישות התפקיד: את קורות החיים שלכן עדכנו בהתאם לתפקיד. כמו כן, בריאיון, השיבו ומסרו ומידע בהתאם לדרישות, לידע המקצועי ולכישורים הנדרשים לתפקיד.
  6. תלמדו על הארגון (=מקום העבודה, עמותה, חברה, תאגיד וכד': חפשו מידע במקומות שונים על הארגון, גודלו, סניפים, מספר עובדים, כתבות שכתבו עליהם, מטרות וחזון הארגון. מאוד חשוב כדי לדעת מה להשיב בשאלות בריאיון. כדאי לבוא מוכנים להתחבר למטרות, לחזון, ליעדים ולציין זאת בריאיון. כדאי גם לעבור על ההיסטוריה של הארגון, המאפיינים שלו (אם זו חברה, אז מה מאפייני חברה? מה תחום העיסוק העיקרי/המשני? אילו בעלי תפקידים קיימים בארגון? ככל שתגיעו מוכנים יותר, עם יותר רקע וידע על הארגון כך ייטב וייקל עליכן.
  7. הגיעו מוכנות עם מכתבי המלצה על היכולות שלכן/על שירותים ותפקידים קודמים שלכן (כדאי שיהיו קשורים ככל האפשר לתפקיד עליו אתן מתמודדות או ליכולות הנדרשות לתפקידו). אפשר ורצוי להביא גם רשימת ממליצים עם פרטים ליצירת קשר.
  8. התכוננו כראוי לריאיון עבודה: כדאי מאוד לעשות חזרות מול חברים/מכרים. במהלך חזרות אלו, נסו לצפת את הסתייגויות המראיין (למה לא כדאי לו לקחת אתכן כדי שתדעו להשיב ולהוכיח לו למה כן כדאי לו); חשבו על שלל שאלות שתוכלנה להישאל בריאיון… עברו על הסעיפים הבאים, הגיעו מוכנות להצלחה!
  9. לבוש: בחרו בגדים ההולמים את מקום העבודה שלכן – בגדים מכובדים כגון חולצה מכופתרת בצבע בהיר, משהו רשמי וקלאסי בו זמנית.
  10. ביטחון עצמי: היו בטוחות שהתפקיד נועד עבורכן ושהוא מתאים לכן אם אתן משוכנעות בכך ייקל עליכן לשכנע את המראיין.
  11. אחרון הכי חשוב: תפילה. התפללו מעומק הלב לה' על הצלחתכן בעזרת השם תצליחו!

ראיון עבודה פרונטאלי או מרחוק: בזום או כל אמצעי אחר

ישנם הליכים שונים לקיום ראיונות עבודה. לכל ארגון יש דרכים ושלבים לקבלת עובדים. בתוך כל ארגון, השלבים משתנים בהתאם לאופי וסוג המשרה. חלק מהארגונים יארגנו ריאיון ראשוני מקוון, טלפוני או פרונטאלי.

ראיון ראשוני מקוון:
ריאיון המתבצע באמצעות מערכת מקוונת (אינטרנטית) שנועדה לעשות את הסינון הראשוני למראיינים.
המערכת שואלת שאלות כלליות בהתאם לנדרש, והמרואיין יושב בביתו או בכל מקום נוח אחר ומגיב בהתאם לשאלות שנשאל. המתמודדים שעוברים בהצלחה את השלב הזה, עוברים לשלב הבא שיכול כבר להיות ריאיון עם המראיינים עצמם. לעיתים ישנם שלבים נוספים שמתבצעים כגון מבחני קבלה לעבודה (מבחנים פסיכו-טכניים), פגישות עם פסיכולוג תעסוקתי ועוד.

מכרזים/ראיונות מרובי מראיינים:
בדרך כלל ראיונות מסוג כזה, מתקיימים פרונטאלית. לעיתים ובהתאם לצרכים מתקיימים היברידית (שרק המועמד מוזמן בזום וכל משתתפי הריאיון או רובם מגיעים פיזית).
בראיונות כאלו, יושב צוות רב מקצועי המורכב מ: מנהל אגף משאבי אנוש בארגון או מי מטעמו, נציגי ועד עובדים (אם קיים), מנהל הישיר לתפקיד הנדרש או מי מטעמו, נציג לשכה משפטית, ועוד נציגי ציבור או נציגים מקצועיים נוספים בהתאם לתפקיד.
מנהל המכרז/הריאיון הינו בדרך כלל איש משאבי אנוש בארגון, כלוצר, ש,הוא המראיין את המועמד לתפקיד ושאר המשתתפים מתבוננים, משקיפים, ורשאים לשאול שאלות, לבקש הבהרות נוספות. הנציגים משתתפים ומשפיעים בהחלטה על קבלת המועמד וכן מאשרים כי התהליך בוצע כהלכה.

לאחר הגשת מועמדות לתפקיד, עליכן לבדוק כיצד יזמנו אתכן לראיון ובהתאם להיערך ולהתכונן. אם הריאיון כולו או חלקו מתבצע פרונטאלית, עליכן לדעת כי ישנה חשיבות עליונה לדרך כניסת המרואיין לחדר. זהו כרטיס הכניסה שלו לתפקיד. הרושם הראשוני משמעותי ביותר עד כדי כך שאפילו הוא קובע אם האדם יתקבל או לא. כל שאר הריאיון יכול לתמוך בהחלטה ולשכנע יותר, אך הרושם הראשוני הוא החותמת לקבלה לתפקיד או לדחייה.

להלן מס' שאלות והכוונות שיש להיערך אליהם מראש כדי למנוע הפתעות ואתגרים מיותרים בריאיון.

ספרי על עצמך

ראיונות רבים מתחילים בשאלה כללית: ספרי על עצמך?
למראיין יש את קורות החיים שלכן. הוא לא שואל במטרה לדעת מה כתוב בהם שהרי קרא ויכול לקרא אותם שוב…
מטרת המראיינים שונה. הם מבקשים לערוך היכרות על הדמות שלכן, על כל אישיותכן: איך אתן מדברות? באיזה טון? אילו מילים? איך אתן יושבות? בנוחות? בביטחון? במה אתן בוחרות להתחיל להציג את עצמכן? מה אתן משדרות? למה עבדתן היכן שעבדתן ולמה אתן עוזבות? מה אתן עושות מעבר לעבודה? יש לכן תחביבים? האם המועמד חי את קורות חייו (האם עבד במקום כזה וכזה או ממש נשם וחי את מקום העבודה…? ועוד.

לכן, כדי לעבור את השאלה הזו בהצלחה, עליכן להשיב על השאלה:

  • שבו בנוחות בכסא אך בזקיפות כך תשדרו ביטחון וכבוד
  • בקול רגוע ובוטח ללא גמגומים, רעידות קול (על הכל יש להתאמן לפניכן!)
  • ספרו משהו אישי על עצמכן שאולי לא מצוין בקורות חיים או לא מספיק מודגש כגון תחביב, עיסוק פנאי, התנדבות וכד'. פעמים רבות, מראיינים יבחנו ויקראו את החלקים המעניינים אותם לתחום התפקיד, קרי ניסיון תעסוקתי, השכלה, מיומנויות רלוונטיות לתחום העיסוק ופחות יתנו דגש על החלקים האישיים. לזה נועד הריאיון.
  • התחילו במהות חייכן כל אחת ומהותה שלה זה יכול להיות מצב משפחתי, מעמד מקצועי, וכו'.
  • תזכרו שהחלק הזה הוא אחת החותמות הנוספות לקבלתכן לתפקיד לאחר כניסתכן לחדר הריאיון.
  • עליכן להיות ממוקדות, להשיב בקצרה על הנאמר לספר משהו שיגרום גם לסקרנות.

שאלות ותשובות

מעבר לשאלה ספרי על עצמך, המראיין יכול לבחור לפתוח או להמשיך בשאלות פתוחות או סגורות (של כן/לא) בנושא התפקיד, היכולת של המרואיין לעמוד בו, ידע מקצועי, יכולות ומיומנויות ועוד. בחלק זה, המראיין רוצה לבחון את מידותיו ומקצועיותו של המועמד, האם הינו אמין? האם מודע לעצמו? מה רמת מקצועיותו? האם מכיר את העבודה? המראיין יכול להיות משאבי אנוש, בעל הבית, או פסיכולוג מטעם המעסיק או שאלות במבחן פסיכו-טכני לקבלה לעבודה ועוד. השאלות יכולות להיות מוסריות ומאתגרות מאוד לכן כדאי לחשוב על תסריטים רבים מראש ולמצא מענה ולזכור להיות עקביים.

שאלות אפשריות בסעיף זה:
אם לקוח מגיע אלייך ורוצה לתת לך מתנת יום הולדת האם תקבלי אותה?
בהנחה שטעית, ונגרם נזק מה את עושה?
חברה לעבודה גזלה כספים מהעסק האם תדווחי עליה לממונים?
כיצד תפעלי מול עובדים ללא משמעת? (שאלה שיכולה להתאים לתפקיד ניהולי)
למה את בוחרת לעזוב את מקום העבודה/התפקיד?
איך הסתדרת עם קולגות לעבודה?
תארי את היחסים בינך לבין המנהל/המעסיק.

המראיין יכול לשאול שאלות רבות בהתאם לסוג התפקיד:
האם יצא לך לקדם פרויקט/תכנית/מיזם מיוזמתך?
ספרי על כישלון אחד ואיך התמודדת איתו
ספרי על הצלחה שהייתה לך בתפקיד ואיך פעלת להגיע לכך וכו'
מה מביא אותך אלינו? מדוע את מבקשת להתקבל לארגון שלנו? לתפקיד הזה?

תכונות חיוביות ושליליות

נוסף על כך, לרוב מבקשים לדעת 2-3 תכונות חיוביות, טובות, מקדמות שיש לך (כאשר לרוב הן ביחס לתפקיד) ו 2-3 תכונות שליליות, חסרות ומעכבות.

להלן מס' שאלות לדוגמא:
מה היית משנה בעצמך?
מה היית משמרת ואף משפיעה על אחרים לנהוג כמוך?
תכונות שהפריעו לך בעבודה?
תכונות שקדמו וסייעו לך בעבודה?
הכינו את עצמכן לתת הסבר על כל תכונה שתציינו: למה זה טוב/זה מעכב?
איך את מסתדרת עם התכונה הזו בחיי היומיום וחיי העבודה?
לו היה המנהל שלך פוגש אותי ומספר לי עליך מה היה הדבר הראשון שהיה אומר לי?
לו הייתי נפגש עם קולגה, חברה לעבודה מה הייתה מספרת לי?
יתכן שיבקשו מכן להביא דוגמאות שבהן התכונות הטובות/השליליות באות לידי ביטוי.

התכונות החיוביות צריכות וכדאי מאוד שיהיו קשורות לתפקיד ותומכות בו, ואילו התכונות השליליות רצוי מאוד שיהיו רחוקות מהתפקיד אלא אם כן מצאתן דרכים להתמודד איתם. כמובן אין להגיד משפטים יוהרה כמו: אין לי חסרונות, לא מכיר… או חסרונות לא מוסברים כלליים שקיימים בכל עובד. צריך להביא דוגמאות להסביר בדיוק מה הכוונה ולא להאשים אף אחד בחולשות גם לא את עצמכן. בחולשה קיימת, אתן מודעות אליה ומתמודדות איתה.

למראיינים חשוב לדעת שיש לכן מודעות לעצמכן למצבכן, שאתן יודעות את היכולות והחסרונות שלכן, על מה אתן צריכות עוד לעבוד ולשפר ומה לשמר ולתחזק שאתן יודעות אי לעזור לעצמכן בכך ובעצם איך אתם תוכלנה לתפקד בתפקיד המוצע באופן האופטימאלי ביותר.

דוגמאות לציון וביטוי תכונות חיוביות ושליליות:


דוגמא לתכונות חיוביות:
אני עו"ס, בתפקידי זה רכשתי כלים ומיומנויות רבות מלימודים והתנסויות קודמות. ביניהן אמפתיה והכלה ויחסי אנוש טובים. אלו מהווים יכולות וכישורים בסיסיים ביותר בתפקיד העו"ס. אני מצליחה לראות את האדם בשלמותו, את כוחותיו הטמונים בו, אני מסורה לעבודה ונחושה להצליח במה שהתחלתי/לקחתי על עצמי.. לדוג' האתר הנוכחי שלי… (או כל פרויקט אחר שלכן) וכו'…

דוגמא לתכונות שליליות:
באישיותי אני אישה מופנמת וקפדנית מאוד כלפי עצמי, דורשת מעצמי מה שאינני דורשת מאחרים- לתת מעצמי את המיטב. לפעמים זה פוגע בי כי אני מתקשה לשים לעצמי גבול בעבודה, לעצור, לנשום, אני חייבת להספיק את מה שהוטל או שהטלתי על עצמי…

תכונות אלו הינן שליליות עבורי אך יעילות או לא משפיעות על קבלתי לתפקיד עו"ס. (אם אני מופנמת, זה לא יעשה אותי פחות טובה בטיפול מול לקוחות, להיפך.. עו"ס לא אמור לספר את קורות חייו בפני מטופל. כך שזו תכונה נייטראלית, שלילית עבורי אישית, אך נייטראלית לעבודה וכך הקפדנות, היא שלילית לי, אך יעילה למערכת.

כאשר ישנה מידה שלילית בהקשר לתפקיד עלי למצא את הדרך להתמודד איתה למשל אישה שאיננה מסודרת ומאורגנת מטבעה יכולה בהחלט לציין זאת תוך שיתוף דרכי התמודדותה: אני שמה לעצמי תזכורו בטלפון/ביומן כדי שלא אשכח דברים, מארגנת לו"ז בכל יום, וכו'.
אדם ישיר מדי, או לא סבלני, יכול להגיד שהיה ככה, למד לנשום עמוק, לספור עד 10 וכך הפך ליותר סבלני.
מועמד מהיר ופזיז מדי, יכול להגיד שבעבר נהג בפזיזות הפסיד …. ועכשיו הוא עוצר, ממתין, קורא שוב ושוב וכן למד להתייעץ וכך לא מפספס.

רשימת תכונות חיוביות בראיון עבודה

בחלק היתרונות/מעלות/תכונות חיוביות חשוב כמו תמיד להביא תכונות אמיתיות שקיימות בכן שיכולות לעודד ולתמוך בקבלתכן לתפקיד. שימו לב, לפעמים יתרון מסוים יכול להיות גם חסרון בתפקיד אחר, אחרים יתאימו לתפקידי ניהול, יתרונות אחרים לתפקידי ריכוז, אדמיניסטרציה ועוד.

להלן רשימת תכונות חיוביות:

  • אסרטיביות
  • סדר וארגון
  • ביקורתי
  • יחסי אנוש טובים (אף פעם לא להגיד מצוין)
  • יודעת לעבוד בעבודת צוות, בעבודת פנים וחוץ ארגונית
  • חריצות
  • יוזמה
  • אחראיות
  • מסירות
  • אכפתיות
  • נחישות
  • שאפתנות
  • סובלנות
  • סבלנות
  • רגישות תרבותית
  • אמינות
  • משמעת עצמית
  • שמחת חיים
  • אוהבת ללמוד, להתנסות

אפשר להביא יכולות/כישורים מקצועיים:

  • יכולת אנליטית
  • חשיבה מרחבית
  • אמפתיה והכלה
  • יכולת ביטוי בכתב (שיווק אינטרנטי למשל אם זה התפקיד, כתיבה דיגיטלית וכו')
  • יכולת ביטוי בעל פה (תקשורת מילולית)
  • כישורים טכנולוגיים
  • למידה עצמאית

תכונות שליליות/חסרונות לעבודה

  • קפדנות
  • עקשנות
  • ביישנות
  • מופנמות
  • קשיחות
  • דומיננטיות
  • שתלטנות (חשוב להיות זהירים בביטויים כאלו, כמו עם כעס, מאחר שמעסיקים לרוב לא מעוניינים להעסיק עובדים כאלו, אך אם יש בכן מידה זו, ציינו אותה תוך שאתן מספרות שאתן מודעות ועובדות על עצמכן בנושא ונעזרות בכלים שרכשתן, ואתן מקבלות סמכות ומשמעת וכו')
  • סקפטיות
  • חשדנות
  • חסר ידע וניסיון – חשוב להיות עדינים כן כדאי לציין שחסר לכן למידה, ואתן זקוקות לעוד וכל כמה שתלמדו תרצו עוד יחד עם זאת לא להראות שאינכן יודעות דבר, ואתן חס וחלילה בורות בתחום הנדרש.
  • ישירות
  • רגישות

למה אני? תשכנע אותי שעלי לבחור בך לתפקיד

אוקי זו שאלת המחץ מבחינתי. השאלה הגורלית מצד אחד שיכולה לשנות את מהלך הריאיון ולתת צ'אנס נוסף או להיפך (שוב תזכרו שהכניסה, והפתיחה הראשונה הם העיקריים).

בשאלה זו עליכן בעצם לעשות מן סיכום של כל מה שדברתן והצגתן בראיון.

דוגמא: "אני מרגישה שאני ראויה לתפקיד כי יש לי …. כישורים ויכולות שרכשתי, אני מודעת לעצמי, לחסרונותיי ויכולותיי ויודעת שהתפקיד מתאים לי… אני מאוד אוהבת ומתחברת לחזון הארגון… כך אני פועלת בחיי ….אני אשמח להיות חלק ממשפחת…." וכד'.

הדגשים חשובים לסיכום

בנוסף לכל מה שרשמתי, חשוב להכניס במהלך הריאיון את הידע שיש לכן על הארגון, החיבור שלכן אליו, לתפקיד, לחזון ולמטרת הארגון. דברו בביטחון, משפטים קצרים וקולעים. תנו מידע והשיבו באופן ברור וכנה בלי הצגות והעמדות פנים. היו עקביות בתשובותיכן.

פוסטים נוספים שאולי יוכלו לעניין אתכן ולסייע לכן:

ותזכרו שכאשר יחנו כן יסעו

💜בהצלחה רבה!💜

הצטרפי לשיחה