זמן קריאה: 6 דקות יום כה באלול, יום בו נברא העולם. מובא בפניכן תיאור שלבי הבריאה כולל רעיונות והצעות לפעולה ולשיח עם הילדים להבנת משמעות הבריאה. חוויה נעימה!

תיאור והפעלות בנושא יום כה באלול – יום בריאת העולם

יום בריאת העולם חל ביום כה באלול. יום זה הינו יום חגיגי ושמח בלוח השנה היהודית וראוי לכבד אותו בתפילות, בצדקה ומעשים טובים וכן נוהגים לאכול בו סעודה חגיגית עם בשר.
הבאתי בפניכן תיאור קצר על בריאת העולם וכן הצעות ורעיונות לכל יום מימי הבריאה להבנת משמעות הבריאה.
קריאה ולמידה מהנה!

תיאור שלבי הבריאה כולל רעיונות להפעלה לכל יום

בריאת העולם החלה ביום כה באלול ונמשכה שישה ימים עד ליום א בתשרי, וביום השביעי לבריאה – שבת וינפש.
עד ליום זה, העולם היה "תוהו ובוהו, וחושך על פני תהום ורוח…. מרחפת על פני המים" (בראשית א,ב).
בורא עולם ברא את עולמו לפי סדר וטבע בו גבולות ותפקידים ברורים לכל בריאה. האדם נזר הבריאה, נברא אחרון כשהעולם היה מוכן ומושלם: נקודה למחשבה…

יום ראשון: בריאת האור

ביום זה, ברא הקב"ה את האור (יום) והפריד בינו לבין החושך (לילה). בהארת העולם, נוצר הגבול הראשון בבלבול הגדול שהיה בין היום ללילה. שמנה לב, האור לא היה הדבר הראשון שנברא אלא המים. שנאמר: "ורוח … מרחפת על פני המים" (בראשית א, ב). ויש על כך פירושים רבים בנושא זה.

הצעה לפעולה להבנת המושג תוהו ובוהו ומשמעות האור
  • פזרו ברצפת החדר משחקים, בובות, כריות, נעליים, מזרנים וכד'
  • החשיכו את החדר ככל שתוכלו כך שלא ייכנס אור כלל.
  • בקשו מהילדים להסתובב בחדר בלי ליפול ולהיתקל בשום חפץ. כל הנוגע בחפץ קופא במקום ואסור לו להמשיך לזוז.
  • לאחר כמה רגעים או כשכולם קפואים במקום, הדליקו מנורות לילה קטנות או פנסים קטנים לכל ילד. האורות הקטנים הם להעצמת החוויה והריגושים וכן להרגיל את העיניים לאור לאחר החושך.
  • בקשו שוב מהילדים ללכת בחדר בלי לדעת בדוממים. הילדים ילכו מהר יותר ובביטחון רב יותר ורובם יצליחו לעמוד במשימה ולא לגעת בשום דבר.
  • לאחר כמה דק', סיימו את ההפעלה וסכמו: העולם היה שומם, חשוך, תוהו ובוהו. (מבולבל) כך בתחילה היה בחדר הכל מפוזר, מבולגן, חשוך ולכם היה אסור לגעת בחפצים הפזורים. לאחר שהולדק האור היה לכם קל יותר להבחין בחפצים ולהימנע מלגעת בהם.
  • דיון: שוחחו עם הילדים איך היה להם ללכת בחושך? ואיך היה ללכת באור? אתן יכולות לפתח דיון בנושא כדי שהילדים יבינו את משמעות הכנסת האור לסילוק החושך, אור בלב לסילוק הרגשות החשוכים… וכן עניין הגבולות כאשר גבול ברור וידוע לנו קל לנו לעמוד בו לעומת גבולות מעורפלים…

הערה חשובה מאוד: חובה לוודא שאין שום דבר מסוכן בהיתקלות/ נפילה לילדים. אין להניח דברים חדים ו/או מסוכנים שעלולים לפגוע בילדים.

יום שני: בריאת הרקיע

ביום זה, נוצרה המחלוקת ההפרדה הראשונה ביסוד ההולם: הפרדה בין המים העליונים למים התחתונים וכך נוצרו השמים – הרקיע – והמים שעל פני הארץ.
שמים מלשון שם מים, או שא מים (שהרקיע נושא את המים). יש לדעת: ברקיע נמצאים אש ומים. שני יסודות העולם המנוגדים זה לזה, אך "מתקיימים בשלום" יחד במקום אחד. להראות שהכל אפשרי… וכל זה במאמרו של בורא עולם.

הצעה לפעולה בנושא מים
  • תנו לכל ילד גיגית/בקבוק מים ובקשו מכל אחד להפריד בין המים כך שיהיו מים בחלק העליון של הכלי ובחלק התחתון.
  • ברור לי שזה רעיון בלתי אפשרי לביצוע כך וזו בדיוק המטרה. להבין את הפלא העצום שרק באמצעות הדיבור שדיבר הקב"ה וציווה על המים להיפרד ולהתחלק הם התחלקו לרקיע ולים.
  • תרגיל נוסף בשינוי מצב צבירה: בבית: מלאו סיר במים והרתיחו. לאחר הרתיחה, הניחו מכסה לכמה רגעים והרימו אותו.
    בכיתה: קחו כוס מלאו אותה במים רותחים (זהירות כמובן!!) והניחו כלי נוסף מעל ככיסוי. האדים (שהם בעצם חלק מהמים שהיו בסיר), נגעו במכסה והפכו לטיפות מים.
    כלומר, הצלחנו להפריד איכשהו ומעט בין המים שהיו בסיר למים במכסה אך עם זאת המים לא יעמדו ויישארו בו בניגוד לשמים שברא בורא עולם המחזיקים את המים.
  • שדרוג להפעלה: שוחחו על מהות המים, על כך שאין מים ביחיד רק ברבים…על מהלך המים והגשם, על כך שהמים הולכים ממקום גבוה לנמוך וכל הזמן מחפשים דרך לחלחל פנימה, שוחחו איתם מי זקוק למים? למה? ואם מים יעמדו במקום זמן רב הם יתאדו או יתעפשו… כל זה נכון למים של הארץ ולא המים בשמים השומרים על הגבול שציווה עליהם ה'. כך תעבירו מסר ומידע חשוב לחיים: שאנחנו כמו המים, כל הזמן נחפש להעמיק, ללמוד ולהתקדם וחשוב שנזרום ולא נעמוד במקום ועלינו לשמור על הגבולות.

יום שלישי: גבול למים שבארץ, יצירת האדמה ובריאת הצומח

יום השלישי, הוא היום בו אמר הקב"ה פעמיים כי טוב: ה' פקד על המים להיקוות למקום אחד כדי שתראה היבשה. כך נוצרו הימים, האוקיינוסים וכל מקוואות המים שבארץ ונראתה היבשה שהיא הגבול למים הללו. הים למשל נעצר בקו החוף (אני לא מדברת על מצבים קיצוניים וחריגים בטבע כגון צונאמי).
לאחר שנוצרה האדמה – היבשה – פקד ה' עליה "תדשא הארץ דשא עשב… עץ פרי עשה פרי למינו" וכך היה (אומנם האדמה שנתה מעט והצמיחה עץ עושה פרי ולא עץ פרי עושה פרי).

הצעה לפעולה להבנת גבולות והיכרות עם עולם הצומח
  • שחקו במשחק ים יבשה ובקשו לאחר מכן מהילדים שנמצאים ביבשה לתת בכל פעם שם של צומח שהם מכירים. וכשהם בים לתת שם של צמח ימי.
  • תוכלו לשדרג ולבקש מהילדים לתת שם של צומח לפי אות/צליל מסוים.
  • שדרוג נוסף יהיה במתן הסבר קצר על סוג הצמח: כגון: מתי צומח? האם זה צמח רב/חד שנתי? איזה צבע העלים/פרחים שלו? למה משמש? וכד'.
  • אפשר שוב לדבר על עניין הגבולות: איפה יש לנו גבולות בחיים? למה משמשים? וכו'

יום רביעי: בריאת המאורות הגדולים

לפי פירוש רש"י, המאורות הגדולים (השמש והירח) נבראו ביום ראשון בגודל שווה. ביום רביעי ציווה הקב"ה עליהם להיתלות בשמים.

המדרש מספר כי הלבנה (הירח) פנתה לבורא עולם ואמרה לו: "רבונו של עולם אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד, אמר לה הואיל [שכן], לכי ומעטי את עצמך" ומאחר שהצטערה הלבנה על אמירתה ובקשה את סליחת הבורא "הרבה צבאה, שנאמר ואת הכוכבים, ומפני כבודה הרבה צבאה כמו השלטון שהולך ועשירי המדינה הולכין עמו" (מדרש אגדה בראשית א, ט"ז). כך נוצרה השמש לממשלת היום והירח והכוכבים לממשלת הלילה.

חשוב לדעת כי לירח בפני עצמו אין אור משלו אלא מקבל את אורו מהשמש. יתכן שזו הסיבה שהירח נקרא גם לבנה. כמו הצבע הלבן שאיננו צבע אלא הוא שילוב של כל הצבעים כולם, כך הירח אין לו אור משלו אלא של השמש. ויתכן שהשמש נקראת שמש משום שם אש…

הצעה לפעולה
  • קחו מחזירי אור שיש לכם בבית כגון מדבקות, צבעים, מוצצים, או אפילו החליפה שנמצאת ברכב.
  • הניחו את החפצים שהבאתם מול אור השמש והמתינו כמה דקות שהשמש תאיר ישירות את החפץ שהנחתם.
  • לאחר מס' רגעים, החשיכו את החדר וראו את החפץ זוהר ומאיר את סביבתו. ככל שספג וקלט יותר אור שמש כך יחזיר אור זמן רב יותר.
  • כך תסבירו לילדים את אור הירח הקולט את אורו ישירות מהשמש.
  • תוכלנה לעיין במדרש המלא ולדבר עליו ועל מושגי שלטון ומלכים וכד'. וכן לדבר על כך שהירח זכתה בברכה מיוחדת אחת לחודש ואילו השמש אחת ל28 שנים.
  • כתבו את המילה מאורות ושאלו מה המילים המסתתרות שם ולמה לדעתם זה כך?
    התשובה היא כמובן: מאורות ו – מאורות: כי אם נסיר את האור, בעצם יהיה מות (או מת אם נכתוב כלשון המקרא מאורת) בלי האור אין קיום לעולם. הרי האור היה הדבר הראשון שנברא בעולם כשהיה חשוך ותוהו ובבוהו (מלבד המים כאמור לעיל).
    הצמחים לא יכולים להתקיים בלי האור. בלעדיו לא יוכלו לקיים פוטוסינתזה.
    בהזדמנות זו, הסבירו לילדים על תהליך זה, ועל משמעות, יתרונות וסכנות השמש על הגוף שלנו.

יום חמישי: בריאת העופות, הדגים והשרצים

ביום החמישי נבראו הייצורים החיים הראשונים: עופות, דגים ושרצים וכן תנינים גדולים (לווייתנים אימתניים שאינם קיימים בעולם).

הצעה לפעולה – יצירת היום החמישי
  • הניחו בפני הילדים דף גדול (רצוי בריסטול), כלי כתיבה וצביעה, מספריים דבק וכל חומר אחר שתרצו
  • אמרו לילדים שמות שונים של עופות, דגים ושרצים והם יצטרכו לצייר אותם על הדף.
  • אם אתן עובדות עם קבוצה גדולה אתן יכולות לתת לכל ילד/או לחלק ל 3 קבוצות דף וכל קבוצה תצייר סוג אחר: עופות, דגים ושרצים. לאחר מכן יחברו הילדים את הדפים או ידביקו את היצורים שציירו על גבי בריסטול/פלקט אחד.
  • הם יוכלו להוסיף לציור את כל מה שהייצורים שציירו זקוקים כגון צמחיה וכד', לצבוע ולקשט כפי רצונם.
  • היעזרו בתשובות ארץ עיר כדי לקבל שמות לא שגרתיים.

יום השישי: בריאת החיות, הבהמות אדם וחווה

ביום השישי לבריאה נבראו הבהמות, החיות ולבסוף אדם הראשון וחווה. לאחר שברא את אדם הראשון, החליט כי "לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כרצונו". והפיל על האדם תרדמה עמוקה, לקח חלק מהצלע שלו וברא ממנה את האישה – את חווה.

הצעה לפעולה חידון לסיכום ימי הבריאה
  • הכינו רשימת שאלות/חידות על שמות בעלי חיים וצמחים. לדוגמה: מתי נברא חזרן צ'ילה? או מרסית זעירה? ומתי המוחן? הדוחן? תוכלנה להרחיב ולתת העשרה על החיות והצמחים הללו. שלב בין שמות מוכרים ללא מוכרים. היעזרו בתשובות ארץ עיר כדי לקבל שמות של חי וצומח לא שגרתיים. כך תוכלו להרחיב לעצמכן ולילדיכן את הידע שלכן על הקיים בעולם.
  • הניחו דף וכלי כתיבה וצביעה ליד כל ילד.
  • בקשו מהילדים לחלק את הדף לשלושה חלקים: ים, יבשה ושמים. הם יכולים לצייר טבלה עם העמודות הללו או לחלק את הדף כפשוטו.
  • שאלו שאלה אחת בכל פעם והילדים יצטרכו לכתוב/לצייר במקום המתאים.
  • לסיום בדקו תשובות הילדים והעשירו את הידע שלהם במתן הסברים נוספים על החיות/צמחים ששאלתן.
  • חשוב מאוד: לא לבקש מהילדים לצייר את אדם הראשון איש מאתנו אינו יודע איך היה נראה ולכן אין לבקש לציירו. כמו כן אסור על פי היהדות לצייר בו זמנית באותו ציור את הדמויות: אריה, שור, נשר ואדם.

יום שביעי – שבת וינפש

ביום זה הקב"ה עצר ממלאכתו וקידש את יום השבת. ביהדות היממה מתחילה מהלילה – החל משקיעת החמה/צאת הכוכבים ועד לשקיעה הבאה = יממה אחת שנאמר "ויהי ערב ויהיה בוקר יום אחד".

הצעות ורעיונות לפעולה בנושא יום השבת:
תוכלנה לקרא בפוסט "אבא ואמא של שבת".

סיכום

בריאת העולם. דבר מופלא, שרב הנסתר בה על הגלוי. פרשנים רבים שאלו שאלות רבות ונתנו תשובות רבות עוד יותר להסברת והבנת מהלך הבריאה. הבאתי תמצית מאוד בסיסית וכן רעיונות למסרים חשובים לחיים. אם תרצינה להעשיר את הידע שלכן, ממליצה מאוד לעיין בחומש בראשית ובפירושים הרבים מאוד וליהנות מיופי אדיר של חכמה עצומה.

נצלו את ההזדמנות כדי ללמד גם מילים נרדפות כגון: שמים ורקיע, שמש וחמה, ירח ולבנה, ארץ ויבשה ועוד וכן מילים והיפוכן: ים יבשה, אור וחושך, יום וליל וכד'.

מאחלת לכן בהצלחה רבה ותזכרו שמירה על גבולות משמעה שמירה על חיינו. לא לחינם ה' טבע וברא את העולם מתחילתו על ידי גבולות ברורים. ללא הגבולות היה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום.
על כן שמרו על עצמיכן, ילדיכן בגבולות ברורים וכן שמרו על העולם שנברא למענינו ביום כה באלול, ומאז ועד ימינו, בכל יום ויום מתחדשת הבריאה למענינו.

💜אשמח ל👍, תגובה ושיתוף💜

הצטרפי לשיחה

2 תגובות
  • ממש מיוחד ומהמם!!
    אהבתי מאוד את הרעיונות שהוספת לכל תיאור יומי…בהחלט מתאים לילדים ומאמינה שיגרום להם לזכרו את סדר בריאת העולם בצורה חוויתית ומהנה.
    תודה רבה!!

הירשמי לניוזלטר שלי

שלום לך
נעים להכיר
:-)

הירשמי לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, פעם בשבוע.

אני לא שולחת ספאם!