הדרך הארוכה שהיא למעשה הדרך הקצרה

זמן קריאה: 2 דקות סיפור נפלא המתאים לבני כל הגילאים ומתאר את האמרה "דרך ארוכה שהיא קצרה ודרך קצרה שהיא ארוכה". הסיפור מעלה גם נקודה חשובה בעניין גדולתו של מנהיג. תיהנו!

הילד הקטן שלימד חכמה ומוסר

נשים ואימהות יקרות, רציתי להביא בפניכן מדרש מוכר עם מוסר השכל מקסים הרלוונטי בכל צעד ושעל שלנו. זהו מדרש המציג את אחת מאמרותיו מלאות החכמה והמוסר של רבי יהושע בן חנניה.
רבי יהושע בן חנניה מסופר במדרש, נוצח בשלושה מקרים. בפוסט זה, אביא בפניכן את המדרש, כפי שנכתב בתלמוד, המתאר את אחד מהמקרים הללו.

"פעם אחת הייתי (רבי יהושע בן חנניה) מהלך בדרך וראיתי תינוק (ילד קטן) יושב על פרשת דרכים, ואמרתי לו באיזה דרך נלך לעיר? אמר לי: 'זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה', והלכתי (רבי יהושע בן חנניה) בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין. (כלומר שכדי להיכנס לעיר, היה עליו לעבור דרך גינות ופרדסים ובעצם דרכו לעיר הייתה מתארכת והופכת למורכבת יותר) חזרתי לאחורי אמרתי לו: בני הלא אמרת לי קצרה?' אמר לי ( הילד הקטן אמר לרבי יהושע בן חנניה): 'ולא אמרתי לך ארוכה?' (אמרתי לך שזו דרך קצרה שהיא גם ארוכה) נשקתיו על ראשו ואמרתי לו: 'אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים אתם מגדולכם ועד קטנכם".

תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נ"ג, עמוד ב'.

דרך קצרה שהיא ארוכה ודרך ארוכה שהיא קצרה

מוסר השכל

מהמדרש הקצר הזה נוכל ללמוד שני דברים עיקריים:

  1. לפני שפונים למעשה מסוים, בודקים ולוקחים בחשבון את כל האפשרויות הקיימות. לפעמים אנחנו בוחרות לקצר תהליכים אבל בפועל הארכנו בעצמנו את התהליך בכפלי כפליים. תחשבו על כל הפעמים שאמרתן לעצמכן: "לא נורא, חפיף אף אחד לא ישים לב.." או אולי יצא לכן לומר את המשפט "אני ממהרת עכשיו, אז לא קריטי … אשים את הגז על עוצמה גבוהה שיתבשל מהר יותר". ואז בעצם אתן עומדות מול המאכל השרוף ומבינות שאין לכן ברירה אלא להתחיל מהתחלה…ובנוסף יש לכן סיר שרוף לצחצח ולהסיר את הריח מהמטבח… אתגר לא פשוט…
  2. גדולתו של מנהיג: לבוא לשאול ולהתייעץ עם קטן ואף בסוף להודות ולהתוודות בפניו. רבי יהושע התייעץ עם תינוק כדי לדעת איזו דרך לקחת. וכשראה ששגה בבחירתו, חזר לאחוריו והודה והתוודה בפני הילד הקטן שהוא צדק. האם הייתן נוהגות כך? מנהיג איננו רק אדם השולט על כל הממלכה / השבט / העיר שלו. לא. מנהיג הוא גם אני וגם את. כולנו. כל אחת ואחת מנהיגה. את עצמה קודם כל ואחר כך את בני משפחתה. חשובנה על זה.

שאלות מנחות לדיון עם ילדים

הסיפור – מדרש – מתאים כמובן לכל הגילאים גם לילדים. אם תרצינה להפעיל את הילדים בעקבות הסיפור, תוכלנה להיעזר בשאלות המנחות הבאות:

  1. הבאנה לילדים שני דפים ובקשו מהם לצייר על דף אחד דרך קצרה ארוכה ועל הדף השני דרך ארוכה קצרה. כפי הבנתם.
  2. בקשו מהם לספר לכן מה הם ציירו. איך הם מבינים את המושגים האלו.
  3. האם קרה להם לקצר ולהאריך את הדרך? שיתארו אילו מקרים גרמו להם לבחור לנהוג כך ולמה? שיתנו גם דוגמאות לפועלם זה ויציינו גם איך הרגישו?
  4. שוחחו יחד גם על בקשת עזרה. ממי הם מבקשים? האם גם מאחיהם הקטנים?
  5. חשוב גם לנצל את הסיפור לשיח בנוגע לטעויות הכרה בהן והודאה עליהן. האם אתם מודים עליהן? מתוודים גם בפני קטנים מכם? איך הנכם מרגישים במצבים אלו?

לידיעה כללית: רבי יהושע בן חנניה היה תנא בתקופת בית המקדש השני. תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי. רבי יהושע סייע לרבו לצאת מירושלים הנצורה כדי להידבר עם הרומאים ולנסות להציל את מה שאפשר היה מהיהדות ומיהודי ירושלים לפני חורבן בית המקדש השני. כמו כן, אחד מתלמידיו המוכרים ביותר הינו רבי עקיבא.

מסר נוסף שלימד אותנו רבי יהושוע בן חנניה: "ליסטים כמותך כבשוה".

💜אשמח ל 👍, תגובה ושיתוף💜

לקריאה נוספת

הצטרפי לשיחה