זמן קריאה: 5 דקות מלכת אותיות דרך חווייתית ללמידת אותיות א-ב כולל מגוון רחב של רעיונות ליצירות ומתנות קטנות לחלוקה לבנות הכיתה. למידה מהנה!

שיטה חוויתית ללמידת אותיות לגילאי הגן

על רעיון "מלכת האותיות" שמעתי לראשונה דרך הגננות של בנותיי. רעיון נחמד מאוד ללמידת אותיות בקרב ילדות בגיל הגן.
הרעיון הבסיסי הוא שאחת לשבוע בערך, ילדה אחת לפי תורנות בכיתה, מקבלת תפקיד במפגש למידת האותיות, להיות מלכת האותיות. כל ילדה שנבחרה להיות מלכת האותיות נדרשת:

  1. להביא חפצים שונים מביתה המתחילים באות עליה היא צריכה ללמד
  2. ללמד את הבנות בכיתה על האות הזו באמצעים שונים ובעזרת הגננת

אני רוצה לשתף עמכן רעיונות לפעולה גם בבית וגם בגן (אם אתן גננות/אימהות ו/או אם ילדתכן נבחרה להיות מלכת אותיות) וכן רעיונות למתנות/יצירות לפי אותיות א-ב.

רעיונות למתנות ויצירות לפי אותיות א-ב

כל מלכת אותיות, בסיום מפגש האותיות מחלקת שי קטן לבנות הכיתה. בדרך כלל ממה שראיתי, חלקו מלכות האותיות ממתקים וחטיפים עתירי סוכרים/שומנים וכד' לכן אני רוצה להציע רעיון ליצירות שאותן מלכת אותיות תוכל להכין בכיתה יחד עם הבנות. כך כל ילדה יוצאת עם יצירה משלה או שי שימושי הרבה יותר מממתק/חטיף קנוי…

א: אלבום תמונות

מלכת האותיות תבקש מכל הבנות להביא לכיתה 2-3 תמונות שלהן למפגש האותיות. לאחר לימוד קצר על האות, במפגש, מלכת האותיות תנחה את הבנות ליצור אלבום תמונות קטן:

  • בעזרת חומרי אומנות (בריסטולים, קרפים, צבעים ומה שיש בגן) אפשר לעצב תמונות / לעצב את הבריסטול כך שהתמונה תודבק על משטח מעוצב וכך מתקבל אלבום תמונות מקורי ויצירתי. לחילופין אפשר לרכוש אלבום תמונות קטן ולחלק לבנות הכיתה.
  • רעיונות נוספים: אפשר למצוא דוממים, צמחים ובעלי חיים שמתחילים באות א' ולצייר אותם או ליצור אותם באמצעים שונים. כמובן מלכת האותיות יכולה לרכוש חפצים כאלו כגון: אריה, ארנב (בובה) ; ארנק וכד'

ב: בית

  • מציירים על דף את האות ב' וממנה ממשיכים ומציירים בית. (משלימים את החלקים החסרים של הב' לבית).
  • לחילופין אפשר להביא חפצים כגון: בלונים, בובה, בקבוק אישי עם שמות כל ילדה בכיתה אם רוצים להשקיע… אפשר גם לעצב בית מזוזה: רוכשים בית מזוזה פשוט מעץ/פלסטיק והבנות בכיתה יקשטו, יצבעו, וייקחו לביתן

ג: גינה

  • אפשר לצייר גינה ולבקש מהבנות לצייר בגינה הזו צמחים וחפצים המתחילים בג' כגון: גדר, גמבה, גזר וכד'.
  • לחילופין אפשר להביא: גירי פסטל (לא גירים יבשים ללוח כמו של פעם אלו לא בריאים לנשימה), גרביים חמודות לכל ילדה, שקית גולות וכד'

ד: דלת

  • כמו עם האות ב', מציירים את האות ד' ויוצרים דלת.
  • בנוסף אפשר לצייר או לחלק: דחליל, דג (יש ערכות קטנות וזולות של דגים קטנים מפלסטיק שצריך לדוג אותם), דילגית, דבורה צעצוע, דלי ועוד

ה: הר

  • מציירים הר וצובעים או שיוצרים מעיסת נייר, פלסטלינה ואמצעי יצירה נוספים אפשר לדמות פתגם כגון: ההר הוליד עכבר ולעשותו מוחשי (יוצרים הר עם בטן ומתוך ההר יוצא עכבר), אפשר ליצור גם הר געש.. הזדמנות נהדרת ללמידה והעשרה בנושא זה.
  • לחילופין אפשר לצייר או לחלק ענפי הדסים, הליקופטר קטן.

ו: וו תלייה

  • רוכשים וו תליה קטן כמס' הבנות בכיתה ובמפגש, מלכת האותיות תחלק לכל ילדה.
  • כל ילדה תקשט את הוו שקבלה כרצונה ותרשום את שמה (או בעזרת הגננת).
  • את הוו יניחו בכיתה ועליו הבנות יוכלו לתלות את המעילים/ג'קטים שלהן.
  • אופציות נוספות: לצייר או לחלק ורד לכל ילדה בכיתה, לקשט את הווילון בכיתה ועוד

ז: זבוב

  • כך זוכרים גם את הצליל של האות ז' זזזזזזז זבוב.
  • אפשר להכין זר פרחים: מלכת האותיות תביא לכיתה פרחים שונים וכל ילדה תעצב את הזר שתרצה ותעניק לאימא שלה.
    (אין צורך לחכות ליום האימהות כדי להעניק לאימא מתנה…)
  • אפשר גם לדבר על שמן זית בייחוד אם האות נלמדת סמוך לתקופת הכתית.
  • רעיונות נוספים: זברה צעצוע, זחל, זיכרון (משחק) ועוד

ח: חלון של חלום

  • מלכת האותיות תחלק שמינית בריסטול לכל ילדה
  • כל ילדה תכתוב פעמיים את האות ח צמוד. הגננת יכולה לסייע כמובן צריך שיצא כך: חח
  • סוגרים בקו תחתון מתחת לכל ח. כך שיצאו שני מלבנים.
  • צובעים את החלונות
  • הגננת תעזור לחצות את החלון באמצע ובשני הקווים העליונים והתחתונים כך שהחלון ייפתח.
  • בדף/בריסטול נוסף הילדות ירשמו/יציירו את החלום שלהן.
  • את הדף ידביקו מתחת לבריסטול עם ציור החלון. כך יוכלו לפתוח את החלון ולראות את החלום.
  • לחילופין אפשר לצייר חיפושיות ולצבוע אותן, חילזון, לרכוש חתולים קטנים מבובות פרווה, חוט מיוחד שאפשר לחלק לבנות ליצירות מיוחדות, חרוזים ועוד

ט: טבעת

מלכת האותיות תחלק טבעות לכל ילדה או יחד עם הבנות בכיתה יכולות לעצב טבעות דמויות בכיתה:

  • לוקחים דף ויוצרים דמויות שרוצים.
  • בנוסף יוצרים רצועות (כמס' הדמויות) בעובי הטבעת שרוצים לפי היקף אצבע הילדה.
  • כל ילדה תצבע את הרצועות והדמויות ותגזור אותם.
  • לוקחים כל דמות ומדביקים באמצע כל רצועה דמות אחת.
  • סוגרים את הרצועות, משחילים לאצבעות ומשחקים בסיפור אצבעות…
  • אפשר לחלק גם טושים

י: יונה

  • אפשר לצייר יונה ולדבר מה מסמלת היונה?
  • כמו כן אפשר לחלק לבנות בכיתה: יויו, ידית נשיאה של שקיות ועוד

כ: כל הכבוד

  • שחקו במשחק כל הכבוד. לחילופין, מלכת האותיות תוכל לחלק ערכת כפות אוניברסליות להכנת מאפים ביתיים, או כרית קטנה, כוכב צעצוע או מדבקת קיר בצורת כוכב וכד'

ל: לב

  • מלכת אותיות תחלק כריות קטנות או בלונים בצורת לב לכל ילדה.
  • לחילופין אפשר לצייר/ליצור לב באמצעים שונים.
    בתוך הלב לרשום מה מכיל הלב שלי? וכל ילדה תכתוב או תצייר מה שיש בליבה ברגע הנוכחי.
  • אפשר לחלק פרחי לילך, לגו קטן, לוח ועוד.

מ: מתנה

  • כל ילדה תקבל קופסא קטנה אותה תעצב ותבחר איזו מתנה תכניס בה:
    מכתב, משפט, ציור, או משהו שיש לה. את המתנה תיתן בסוף היום כמובן… לאימה…
  • דברים נוספים המתחילים באות מ': מים (אפשר לדבר על מהות המים, מהלך המים, לעשות משחקי מים קטנים בגן), לחלק משקפי שמש, מסגרת,
  • אפשר לעצב מראה: מלכת האותיות תחלק מראה לכל ילדה (רק הזכוכית עצמה, זה קיים בחנויות יצירה) כולל משטח מעץ עליו תודבק המראה ואפשר יהיה לעצבה בעזרת גואש, טוליפים, מדבקות וכד'. כך כל ילדה חוזרת הביתה עם מראה מעוצבת משלה.
  • אפשר לחלק גם מפיץ ריח טבעי ולצייר/לצבוע מנדלות או לחלק חוברות של מנדלות לבנות, מחזיק מפתחות, מעמד לעטים, מדבקות ועוד

נ: נחש מי או מה

  • הילדות בכיתה יצטרכו לנחש על מה מלכת האותיות חשבה ולהיפך… ראו פירוט נוסף על המשחק בפוסט איך להעביר את הזמן עם ילדים (סעיף 7)
  • כמו כן אפשר ליצור נרתיק, לחלק נר ריחני דקורטיבי לכל ילדה
  • ליצור נחשים מפלסטלינה, או מנייר טואלט (מעולה לחיזוק שרירי כף היד ומוטוריקה עדינה)

ס: סבון

  • אפשר לרכוש סבונים טבעיים קטנים דקורטיביים, ולמשקיעות אפשר להביא סדנת הכנת סבונים טבעיים זה יכול להיות גם כיום הולדת וכך בו זמנית הרווחתן מלכת יום הולדת – אותיות.
  • אפשר לשחק בסיפור בהפתעה
  • לקראת חנוכה אפשר להביא סביבון
  • אופציות נוספות: סרט לשיער בצבע סגול, סוס צעצוע, ספרון לחלק לבנות, לחלק ו/או לעצב סימניות, לחלק משחק סולמות ונחשים, סלסלה ועוד

ע: עין

יצירה המורכבת מעיניים:

  • יוצרים בובה באמצעים שונים: גלילי נייר טואלט, גרביים וכד'.
  • מדביקים עיניים (שרוכשים או שמכינים) בכל מיני מקומות כך שיראה כאילו הבובה מתבוננת בנו לא משנה איפה נהיה.
  • אופציה נוספת: מציירים עין אחת ובתוכה עוד עין ועוד כמה שאפשר וכמה שרוצים. זה סוג של מנדלה… לבסוף צובעים בהנאה.
  • אפשר לתת לכל ילדה ערכת עפרונות צבעוניים, עט מיוחד ועוד.

פ: פסיפס

  • תוכלו לעשות בכיתה יצירת פסיפס מלכת האותיות תביא איתה אבני פסיפס או את הציוד הנדרש להכנת אבני פסיפס מבריסטול.
  • אופציות נוספות: לצייר או לחלק פרחים קנויים, להכין פיתות בכיתה, לחלק ערכת פלסטלינה לכל ילדה או צבעי פנדה/ פסטל, פאזל, פעמון, פנס וכו'.

צ: צמיד

  • מלכת האותיות תחלק חרוזים ליצירת צמיד, או תחלק צמיד קנוי לכל ילדה
  • אפשר לחלק צעיף
  • צ- ציור: לתת לבנות לצייר ציור חופשי או ציור עם צורות גיאומטריות שונות
  • ליצור משחק צורות או לרכוש מוכן (לוח קטן בתוכו מס' צורות הנדסיות)

ק: קשקוש

  • מלכת האותיות תלמד את בנות הכיתה ציור קשקוש. ביתי עשתה זאת בגן חובה יצא מדהים! הבנות והגננות התלהבו ונהנינו ממש. כל ילדה חזרה הביתה עם היצירה המיוחדת שעשתה בגן!
  • אפשר להכין בכיתה קופסת משאלות כיתתית או פרטנית אם כל ילדה דואגת להביא קופסא קטנה מביתה (אם רוצים להשקיע אפשר להכין גם את הקופסא עצמה בכיתה ואחר כך לעצב אותה)
  • אופציה לפעילות נוספת: קישוטי קיר בכיתה.
  • אפשר לחלק קלמר לכל ילדה, קוביה הונגרית, קוספת אחסון יפה וכד'

ר: ראש

  • אפשר לתת ראש דשא לכל ילדה, או ערכת רקמה פשוטה ויפה שכל ילדה תוכל לעשות בעצמה, רעשן, להכין שעון רגשות יחד עם בנות הכיתה ועוד

ש: שרשרת

  • מלכת האותיות תביא חרוזים שונים עם חוטי דיג ותחלק לבנות שיכינו בעצמן שרשרת. או שאפשר לרכוש שרשראות מוכנות אותן תחלק לכל ילדה.
  • שולחן שבת: אפשר גם לעשות שולחן שבת מדומה ומלכת האותיות תהיה גם אמא של שבת.
  • לחילופין אפשר לרכוש שופרות, שעון (צעצוע, שעון חול), שקית מיוחדת ועוד

ת: תעודה

  • הבנות בכיתה יכינו תעודה המעידה על סיומן של מפגשי האותיות. מלכת האותיות יכולה לרכוש מסגרות ודפים מיוחדים שתחלק לבנות הכיתה. ובמהלך המפגש הבנות יעצבו לעצמן את התעודה. הגננת כמובן תסייע בכתיבת המלל על התעודה (אפשר יחד עם הבנות לבחור מה לרשום). כך כל ילדה תצא הביתה עם תעודה על למידת האותיות!
  • אופציות נוספות: לחלק או להכין תיק, תמונה מעוצבת, תרנגול צעצוע ועוד.
  • אפשר לשחק במשחקי תופסת.

סיכום

השתדלתי להביא רעיונות פשוטים ליישום, שאינם דורשים השקעה מרובה לא כספית ולא טכנית. כמובן שאפשר לשדרג ולהתאים את הרעיונות בהתאם לאופי ולגיל של הילדות. הרעיונות יכולים להתאים גם כמתנה בבית כפרס שתרצו להעניק וכן בכיתה. לטעמי האישי מוצרים שימושיים כאלו טובים פי כמה וכמה מאשר ממתק שנאכל ותוך שניה נשכח טעמו אך הגוף זוכר אותו זמן רב מאוד מאוד…

רעיונות נוספים תוכלו למצוא בדף תשובות למשחק ארץ עיר. ולהיכנס לקטגוריית ילדים לקבלת רעיונות למשחקים נוספים שאפשר לשחק לפי א-ב.
שיהיה בהצלחה, למידה נעימה!

💜אשמח ל👍, תגובה ושיתוף💜

הצטרפי לשיחה