חפש את המטמון הביתי

זמן קריאה: 4 דקות חפש את המטמון הביתי – המשחק המוכר עם שדרוגים שלי כולל הנחיות והערות חשובות: ביתי, חוויתי, חינוכי, לימודי, ומשמעותי! מתאים לימי הולדת, חופש גדול וימי כיף

הסברים למשחק חפש את המטמון עם ערך מוסף כולל הצעות ורעיונות למשימות מאתגרות

אחד המשחקים הפופולריים ביותר ברחבי העולם… בילדותנו נהנינו מאוד לשחק בו. בקבוצות וזמנים שונים, ימי הולדת, חופש גדול וסתם ימי כיף!
הפעם הבאתי לכן את המשחק עם ערך מוסף: גם חוויתי, גם חינוכי, גם לימודי, גם ביתי וגם משמעותי! שחקו ותיהנו!

הכנת המשחק

  1. בחירת המטמון הביתי: ניתן להיעזר בדוגמאות המופיעות בסוף הפוסט.
  2. עטיפת המטמון והצנעתו ברחבי מקום ההפעלה (כמובן מבלי שהמשתתפים יראו). כדאי לחשוב על מקום נגיש לכלל המשתתפים ולהתאים אותו לגיליהם, כישוריהם וכד' כל זאת תוך שמירה על ביטחונם הפיזי ושמירה על איתגור מחשבתי והשגת מטרות המשחק.
  3. הכנת חידות/משימות למשתתפים: כדאי להכין פתקים עם סוגי חידות ומשימות מגוונות הקשורות למטמון ו/או למקום מחבואו. הרעיון הוא שהחידות והמשימות ישמשו כרמזים ויסייעו בסופו של דבר למשתתפים לגלות את המטמון. בתחילת המשחק יש לתת חידה/משימה לכל הקבוצות/משתתפים. רק לאחר פתירת החידה/ביצוע משימה כפי שנתבקשו יוכלו לקבל את החידה/משימה הבאה בתור.

מהלך המשחק

  1. כל המשתתפים מקבלים פתק רמז ובו: חידה/תרגיל/ משימה. על כל אחד מהם או כל קבוצה לפתור ולבצע את הכתוב בפתק. כל ביצוע כזה יעניק להם פתק נוסף שיוביל בסופו למציאת המטמון.
  2. בסיום חלוקת כלל הפתקים כל המשתתפים יחברו את הפתרונות/אותיות מהרמזים שקבלו כדי לגלות את המטמון ומיקומו. ומיד יוצאים לשטח לחיפוש.
  3. המשחק מסתיים במציאת המטמון והענקת פרס שווה לכל משתתף תוך מתן עידודים ומחמאות לכלל המשתתפים. 

דרגות המשחק כולל הצעות למשימות וחידות

ניתן לשחק עם הילדים בדרגות שונות בהתאם לגילאיהם וכישוריהם: 

ילדים בגיל הגן – דרגה קלה

תנו לילדים רמזים על זהות המטמון עצמו ומיקומו באמצעות חידות/שאלות או באמצעות ציור.
לדוגמא אם המטמון הוא תמונה של המשפחה אז הרמזים יכולים להיות חידות כגון:

  • אנחנו (מס' הנפשות בבית), כולנו דומים וגם שונים. שניים מאתנו מובילים וכולם יחד אוהבים. אנחנו מרוכזים במקום אחד, והמקום הזה אהוב על כולם (למשל, התמונה המשפחתית מוחבאת בספה/במטבח וכו')
  • התחלנו בשניים ולאט לאט גדלנו ונהיינו… (מס' הנפשות) אנחנו נמצאים במקום חמים ונעים של הגדול שבינינו (תמונה מתחבאת במיטת האבא למשל)
  • אני מתחיל באות ת', יוצרים אותי בעזרת מצלמה, ובאירוע מיוחד/נסיעה משותפת עושים אותי הרבה מאוד בזוויות שונות (תמונה משפחתית). עכשיו אני נמצאת במקום בטוח ושמור מיוחד לספרים…(למשל באלבום בספריה)
  • רמזים בציורים יכולים להיות: מציירים תמונה כלשהי, בדף שני מציירים משפחה ובדף השלישי מציירים את הספרייה (ואז הילדים יבינו שזו תמונה משפחתית שנמצאת בספריה).
  • לאחר שגילו את זהות המטמון, אפשר כמובן להקשות על הילדים מעט, ולבקש מהם לציין איזה מטמון בדיוק (למשל איזו תמונה מתחבאת? ולהמשיך לשאול שאלות/חידות מכוונות. אפשר גם לתת לילדים לשאול ולהשיב להם רק בכן/לא.

לאחר שהילדים גילו את זהות המטמון ופחות או יותר גילו את מיקומו, הם יוצאים לחפש אותו. אפשר להנחות אותם בביטויים הבאים:
רותח: נמצאים במקום המטמון
חם: קרבה גדולה מאוד למטמון,
מתחמם: מתקרב למטמון
פושר: נמצא ביניים
מתקרר: מתרחק מהמטמון
קר: רחוק מהמטמון

ילדים בגיל יסודי ומעלה – דרגה ביניים-קשה

בתחילת המשחק, הילדים יציירו מפה של הבית/המתחם בו הם משחקים.
על גביה יצטרכו לצייר/לסמן את הרמזים שקבלו ומקומות בהם היו כדי לגלות את המטמון.

להלן הצעות להכנת החידות:
לכתוב את החידות בכתב מראה (למי שיש מדפסת אפשר במחשב בוורד), גימטריות, חידות מצוירות/כתובות וכד' הקשורות לנושא המטמון.
רמזים באמצעות תרגילים כגון: חשבון כולל בעיות מילוליות, השלמת משפטים, פסוקים וכד' תרגילים בכל תחום שרוצים.
רמזים באמצעות משימות כגון: לנפח בלונים רבים ככל האפשר תוך דקה. משחק כף עם מים, לקפוץ על רגל אחת, ללכת על קווי מרצפות בלי ליפול, לזחול, להכין מסלול מכשולים (זהירות שלא יהיה מסוכן),

בהשלמת כל חידה, הילדים ייקחו את הפתרון שקיבלו כרמז למטמון או למיקומו.
אפשרות נוספת: לתת להם אות או מספר (אם רוצים גימטרייה) מתוך זהות ומיקום המטמון לאחר ביצוע התרגיל או המשימה שתינתן להם.

המלצות למשחק

  • חשוב להתאים את המשחק לגיל, לשלב ההתפתחותי ולמצב רוחם של הילדים:
    זכרו: הילדים מעוניינים לכייף וכיוון שכך חשוב לאפשר להם חוויה כיפית ונעימה ולמעט במידת האפשר את תחושת התסכול. לכן במהלך המשחק, חשוב לטפח את העבודה הקבוצתית, את שיתוף הפעולה והאחדות של הילדים אחד לשני, התמיכה והדאגה אחד לשני כדי שכולם יצליחו. גם אם בסוף יש מוצא אחד או קבוצה אחת שמוצאת את המטמון כולם היו שותפים למציאתו. 
  • פיתוח אישי: חשוב לנצל משחק זה כדי ללמד את הילדים להתמודד עם תסכולים ואתגרים כחלק מפיתוח אישי שלהם וזאת באמצעות למידה, וההנאה שבחוויה עצמה מביצוע המשימות/ התרגילים ופתרון החידות. 
  • מאחר שכולם השתתפו וסייעו במציאת המטמון: אני מציעה וממליצה לתת פרס שווה בסיום המשחק לכלל הילדים שהשתתפו ולהימנע ממתן פרס לילד שמצא את המטמון ופרס תנחומים לאחרים זה יוצר תחושת קיפוח מיותרת .. בלאו הכי הילד שזכה לגלות, נהנה ממחיאות הכפיים, מהצלחתו בעצמו, והוא שמח ומאושר מהעובדה שהוא זכה! ולכן רצוי לתת פרס שווה ערך לכל מי שתרם מעצמו לטובת המשחק. 
  • רצוי לגוון בסוגי ואופי החידות.
  • אם יש כמה ילדים אפשר לחלק אותם לקבוצות לחילופין כל ילד עובד על גילוי דבר אחר: חידה בזהות המטמון או מיקומו. וכך כל אחד תורם את חלקו למשחק. 
  • אם יש ילדים בוגרים בבית אפשר לבקש מהם להכין את המשחק לשאר האחים ובכך לשתף את כלל בני המשפחה! אפשרות נוספת היא ששאר בני המשפחה יהיו שותפים בחידות/ רמזים שהמשתתפים יצטרכו לקבל.
  • סייעו לילדים במציאת הפתרונות במידת הצורך.

דוגמאות למטמונים/ חידות / רמזים

דוגמאות למטמונים: 

  • תמונה של הילדים/ המשפחה
  • ציורים/ יצירות של הילדים (של כולם/ של אחד שיש לו יום הולדת למשל)
  • צילום/ ציור של חומש או פריט קודש אחר (שמנה לב- מפאת כבודם של חפצי הקודש ניקח צילום/ ציור של כריכה ללא שמות קודש).
  • משפט/ פתגם/אמרה של חז"ל
  • בגד/בובה אהובה על הילדים או אחד מהם (אם יש יום הולדת)
  • חפץ יקר ערך מבחינה סנטימנטלית כגון מטפחת/ תכשיט/ אביזר כלשהו שקבלנו במתנה… 

דוגמאות לחידות ורמזים: 

  • בהנחה שבחרנו בתמונה של המשפחה כולה: 
  • אפשר לתת תרגילים בחשבון שתוצאתם סה"כ 40 (שווה לאות מ' ואז נותנים לילדים את האות מ') וכך ממשיכים או מגוונים לדוגמה מציירים "פה" והילדים צריכים להבין שיש את האות פ במטמון. ממליצה לא לתת את האותיות / פתרונות לפי רצף כדי לאפשר לילדים לחשוב יותר למציאת המטמון ומיקומו. 
  • אפשר לתת כתב סתרים או גימטריות או ציורים… או כל רעיון אחר העולה על דעתכן אפילו לתת משימות ביתיות כמו: עכשיו כולם מסדרים את המיטות ומי שסיים מקבל פתק רמז נוסף! 
  • אפשר להגדיל אפילו ולצייר את מפת השטח שלכם הבית / החצר / הגינה / מקום הימצאות המטמון והילדים יצטרכו לסמן איפה היו / חפשו וכו' על גבי המפה!

במציאת המטמון הילדים יקבלו מסר נוסף זהות המטמון הביתי המתאים לכל בית ובית… כמובן אפשר לשנות כל פעם מטמון ולהסביר לילדים שיש כמה אוצרות בבית…


המשחק מאפשר :

  • איתגור מחשבתי
  • יצירתיות ודמיון
  • עבודה קבוצתית (חיזוק הקשר בין הילדים, בדגש על "ואהבת לרעך כמוך" הדאגה והעזרה אחד לשני וכד'
  • למידה חווייתית תוך פיתוח אישי והתמודדות עם רגשות שונים, תחרותיות והשגיות, אכזבה, הצלחה ועוד.
  • המטמון עצמו מהווה ערך משמעותי בפני עצמו. על כן חשבו טוב על המטמון.

בהצלחה ובהנאה צרופה!

למשחק חברתי משעשע ומיוחד היכנסו לפוסט: בין הגבולות.

הצטרפי לשיחה