חפש את המטמון הביתי

זמן קריאה: 3 דקות חפש את המטמון הביתי – המשחק המוכר עם שדרוגים שלי כולל הנחיות והערות חשובות: ביתי, חוויתי, חינוכי, לימודי, ומשמעותי! מתאים לימי הולדת, חופש גדול וימי כיף

משחק חפש את המטמון עם ערך מוסף

אחד המשחקים הפופולריים ביותר ברחבי העולם… בילדותנו נהנינו מאוד לשחק בו. בקבוצות וזמנים שונים, ימי הולדת, חופש גדול וסתם ימי כיף!
הפעם הבאתי לכן את המשחק עם ערך מוסף: גם חוויתי, גם חינוכי, גם לימודי, גם ביתי וגם משמעותי! שחקו ותיהנו!

הכנת המשחק

  1. בחירת המטמון הביתי: ניתן להיעזר בדוגמאות המופיעות בסוף הפוסט.
  2. עטיפת המטמון והצנעתו ברחבי מקום ההפעלה (כמובן מבלי שהמשתתפים יראו). כדאי לחשוב על מקום נגיש לכלל המשתתפים ולהתאים אותו לגיליהם, כישוריהם וכד' כל זאת תוך שמירה על ביטחונם הפיזי ושמירה על איתגור מחשבתי והשגת מטרות המשחק.
  3. הכנת חידות/רמזים למשתתפים: כל חידה / רמז יינתנו לאחר השלמת החידה הקודמת/ ביצוע משימה שנתבקשו.

מהלך המשחק

  1. כל המשתתפים מקבלים פתק רמז/ חידה/ תרגיל/ משימה. על כל אחד מהם או כל קבוצה לפתור ולבצע את הכתוב בפתק. כל ביצוע כזה יעניק להם פתק נוסף שיוביל בסופו למציאת המטמון.
  2. בסיום חלוקת כלל הפתקים כל המשתתפים יחברו את הפתרונות/ אותיות / רמזים שקבלו כדי לגלות את המטמון ומיקומו. ומיד יוצאים לשטח לחיפוש.
  3. המשחק מסתיים במציאת המטמון והענקת פרס שווה לכל משתתף תוך מתן עידודים ומחמאות לכלל המשתתפים. 

דרגות המשחק

ניתן לשחק עם הילדים בדרגות שונות בהתאם לגילאיהם וכישוריהם: 

  1. השלב הקל והפשוט יותר מתאים לילדים בגיל הגן:
    ניתן לתת להם מס' רמזים על זהות המטמון עצמו ולמיקומו ולאחר מכן להנחות אותם בביטויים הבאים:
    רותח: נמצאים במקום המטמון
    חם: קרבה גדולה מאוד למטמון,
    מתחמם: מתקרב למטמון
    פושר: נמצא ביניים
    מתקרר: מתרחק מהמטמון
    קר: רחוק מהמטמון
  2. דרגת ביניים – קשה: מתאים לילדי יסודי ומעלה:
    רמזים באמצעות חידות: יש אפשרות לכתוב את החידות בכתב מראה (למי שיש מדפסת אפשר במחשב בוורד או ידנית), גימטריות, חידות מצוירות / כתובות וכד'.
    רמזים באמצעות תרגילים: בחשבון, השלמת משפטים, פסוקים וכד' תרגילים בכל תחום שרוצים.
  3. בהשלמת כל חידה, הילדים ייקחו את הפתרון שקיבלו כרמז למטמון או למיקומו.
    אפשרות נוספת: לתת להם אות או מספר (אם רוצים גימטרייה) מתוך זהות ומיקום המטמון לאחר ביצוע התרגיל או המשימה שתינתן להם.

המלצות ודוגמאות למשחק

  • חשוב להתאים את המשחק לגיל, לשלב ההתפתחותי ולמצב רוחם של הילדים:
    זכרו: הילדים מעוניינים לכייף וכיוון שכך חשוב לאפשר להם חוויה כיפית ונעימה ולמעט במידת האפשר את תחושת התסכול. לכן במהלך המשחק, חשוב לטפח את העבודה הקבוצתית, את שיתוף הפעולה והאחדות של הילדים אחד לשני, התמיכה והדאגה אחד לשני כדי שכולם יצליחו. גם אם בסוף יש מוצא אחד או קבוצה אחת שמוצאת את המטמון כולם היו שותפים למציאתו. 
  • פיתוח אישי: חשוב לנצל משחק זה כדי ללמד את הילדים להתמודד עם תסכולים ואתגרים כחלק מפיתוח אישי שלהם וזאת באמצעות למידה, וההנאה שבחוויה עצמה מביצוע המשימות/ התרגילים ופתרון החידות. 
  • מאחר שכולם השתתפו וסייעו במציאת המטמון: אני מציעה וממליצה לתת פרס שווה בסיום המשחק לכלל הילדים שהשתתפו ולהימנע ממתן פרס לילד שמצא את המטמון ופרס תנחומים לאחרים זה יוצר תחושת קיפוח מיותרת .. בלאו הכי הילד שזכה לגלות, נהנה ממחיאות הכפיים, מהצלחתו בעצמו, והוא שמח ומאושר מהעובדה שהוא זכה! ולכן רצוי לתת פרס שווה ערך לכל מי שתרם מעצמו לטובת המשחק. 
  • רצוי לגוון בסוגי ואופי החידות.
  • אם יש כמה ילדים אפשר לחלק אותם לקבוצות לחילופין כל ילד עובד על גילוי דבר אחר: חידה בזהות המטמון או מיקומו. וכך כל אחד תורם את חלקו למשחק. 
  • אם יש ילדים בוגרים בבית אפשר לבקש מהם להכין את המשחק לשאר האחים ובכך לשתף את כלל בני המשפחה! אפשרות נוספת היא ששאר בני המשפחה יהיו שותפים בחידות/ רמזים שהמשתתפים יצטרכו לקבל.
  • סייעו לילדים במציאת הפתרונות במידת הצורך.

דוגמאות למטמונים/ חידות / רמזים

דוגמאות למטמונים: 

  • תמונה של הילדים/ המשפחה
  • ציורים/ יצירות של הילדים (של כולם/ של אחד שיש לו יום הולדת למשל)
  • צילום/ ציור של חומש או פריט קודש אחר (שמנה לב- מפאת כבודם של חפצי הקודש ניקח צילום / ציור של כריכה ללא שמות קודש).
  • משפט/ אמרה של חז"ל
  • בגד/ בובה אהובה על הילדים או אחד מהם (אם יש יום הולדת)
  • חפץ יקר ערך מבחינה סנטימנטלית כגון מטפחת / תכשיט/ אביזר כלשהו שקבלנו במתנה… 

דוגמאות לחידות ורמזים: 

  • בהנחה שבחרנו בתמונה של המשפחה כולה: 
  • אפשר לתת תרגילים בחשבון שתוצאתם סה"כ 40 (שווה לאות מ' ואז נותנים לילדים את האות מ') וכך ממשיכים או מגוונים לדוגמה מציירים "פה" והילדים צריכים להבין שיש את האות פ במטמון. ממליצה לא לתת את האותיות / פתרונות לפי רצף כדי לאפשר לילדים לחשוב יותר למציאת המטמון ומיקומו. 
  • אפשר לתת כתב סתרים או גימטריות או ציורים… או כל רעיון אחר העולה על דעתכם אפילו לתת משימות ביתיות כמו: עכשיו כולם מסדרים את המיטות ומי שסיים מקבל פתק רמז נוסף! 
  • אפשר להגדיל אפילו ולצייר את מפת השטח שלכם הבית / החצר / הגינה / מקום הימצאות המטמון והילדים יצטרכו לסמן איפה היו / חפשו וכו' על גבי המפה!

במציאת המטמון הילדים יקבלו מסר נוסף זהות המטמון הביתי המתאים לכל בית ובית… כמובן אפשר לשנות כל פעם מטמון ולהסביר לילדים שיש כמה אוצרות בבית…


המשחק מאפשר :

  • איתגור מחשבתי
  • יצירתיות ודמיון
  • עבודה קבוצתית (חיזוק הקשר בין הילדים, בדגש על "ואהבת לרעך כמוך" הדאגה והעזרה אחד לשני וכד'
  • למידה חווייתית תוך פיתוח אישי והתמודדות עם רגשות שונים, תחרותיות והשגיות, אכזבה, הצלחה ועוד.
  • המטמון עצמו מהווה ערך משמעותי בפני עצמו. על כן חשבו טוב על המטמון.

בהצלחה ובהנאה צרופה!

הצטרפי לשיחה

הירשמי לניוזלטר שלי

שלום לך
נעים להכיר
:-)

הירשמי לקבלת תוכן מדהים לתיבת הדואר הנכנס, פעם בשבוע.

אני לא שולחת ספאם!