זמן קריאה: 8 דקות מדריך מפורט ורחב עם כללים, טיפים ועצות כולל רעיונות לפעילויות עם ילדים בנושא בטיחות ברשת. שיהיה לתועלת!

כללי בטיחות ברשת לילדים ומבוגרים

כשכתבתי את הפוסט הזה, עברו בראשי מקרים רבים בהם, ילדים ומבוגרים הגיעו עד כדי סכנות ממשיות ואובדן חיים, שנגרמו כתוצאה משוטטות ברשתות השונות ללא בטיחות. ואני אומרת לעצמי, כמה חבל. מקרים רבים כל כך של צער, אבל, כאב, בכי לחינם. לו ילדים ומבוגרים, היו יודעים איך להגן על עצמם גם ברשת ובעיקר ברשת, הכל היה נראה אחרת. חיים שנגדעו לחינם. הרשתות, כמו כל טכנולוגיה, נועדו בין היתר להקל על חיינו ולאפשר מרחבים חברתיים רחבים ומגוונים. לכאורה יש לרשתות מטרה טובה אך לצערנו הרב, מקרים רבים כל כך הסתיימו באסון של ממש או בכמעט אסון, כך שיש בהם גם פוטנציאל עצום להרס חברתי, מוסרי. הרס של חיים. כדי להימנע מכך, צריכים לדעת איך לבטח את עצמנו ברשת ולשמור על עצמנו וחיי יקירנו.

כותבת לכן את הכללים הבסיסיים והחשובים ביותר כדי שתוכלו להגן על עצמכן ועל חיי יקיריכן. אל תצפו שהם ילמדו הכל בבית הספר. בנוסף לכך, אין כמו הבית – זה גם בזה. מאחר שכדי ללמוד צריך להתנסות, לתרגל. ומתי מתרגלים? בעיקר כשיש זמן פנוי… ומחוץ לכתלי בית הספר יש זמן רב מאוד… זכרו – כאימהות יש לנו הזכות והחובה לדאוג לביטחון ולשלום ילדינו. ושלומם תלוי וקשור גם בשוטטותם ברשת.

בהצלחה רבה במשימה החשובה מאוד בחיינו.

כלל ראשון והכי קריטי – שמירת פרטיות

ילדים כמבוגרים, צריכים לדעת מה זו פרטיות. מה מטרתה? למה נועדה? וכיצד לשמור עליה? הפרטיות היא ממש כלל זהב ובסיסי בבטיחות ברשת ובכלל בחיים. לדעת מה חושפים, מתי, בפני מי ואיך?

אז מה זו פרטיות?

  • שמירה על פרטיות היא שמירה והגנה על מידעים הקשורים בנו ו/או באנשים אחרים. זה כלל בסיס המעוגן על פי חוק.
    כשאדם שומר על פרטיותו, הכוונה שהוא שומר על תכנים, מידעים שונים השייכים אליו באופן אישי. למשל בשמירה על פרטיות יכולים להיכלל: מצב רפואי ובריאותי, מצב משפחתי, מקום מגורים, תמונות אישיות, דעות אישיות, ועוד.
  • קיימים סוגי פרטיות שונים:
    יש פרטיות אישית פנימית שכל אחד מגדיר לעצמו מה הוא משתף, את מי, איך ומתי. יש עניינים שלא יוודאו לעולם לאף אחד למשל ואחרים שיודעו רק להורים או רק לאחד מהם אפילו.
    ישנה פרטיות משפחתית: כל משפחה מגדירה לעצמה מה נשאר בתוך המשפחה (התא הגרעיני ו/או המשפחה המורחבת).
    יש פרטיות מקצועית: כל איש מקצוע בתחומו, נדרש על פי חוק לשמור ולדאוג לשמירת פרטיות הלקוחות/מטופלים שלו וגם על פרטיותו בפני לקוחותיו/מטופליו.
  • תחום הפרטיות מאוד אישי, אינדיבידואלי. עבור אדם אחד, הפרטיות חשובה עד מאוד ויכלול תחומי חיים רבים, עבור אדם אחר, הנושא יותר פתוח וישתף יותר דברים מחייו. כל אדם מגדיר את מה הוא חושף, בפני מי ומתי ובאילו כלים לנקוט כדי לשמור על אותם מידעים שאינו רוצה לחשוף לציבור/למשפחה..

הפרטיות מעניקה ביטחון אישי והגנה פנימית לאדם. אדם שפרטיותו נחשפת (בתחומים שבחר שלא לחשוף) עלול לחוש רגשות קשים כמו: בושה, כעס, עוגמת נפש, חרדה ותחושות קשות יותר. בנוסף, יתכנו השלכות שונות לחשיפה כגון: גניבות, פגיעה באדם על ידי אחר/ים או על ידי עצמו בשל מורכבות הרגשות שמרגיש והקושי לשאתם.

איך לשמור על הפרטיות?

כדי לשמור על פרטיות אנו נעזרים בגבולות (פיזיים, רגשיים, מחשבתיים וכו'). בבית למשל, אנו מציבים דלתות, שערים, סוגרים מרפסות וחצרות של בתים בכל מיני דרכים. וכל זאת כדי לשמור על הפרטיות שלנו. להגן על עצמנו שלא יגיעו אלינו אנשים לבית סתם כך, שלא ייחשפו עניינים אישיים שלנו וכו'.

בדיוק כפי שאנו שומרים על עצמנו במובן הפיזי – בהצבת גבולות, כך עלינו להישמר גם ברשתות השונות. עלינו להציב גבולות לעצמנו – מה כן חושפים, מתי , באיזה פורמט? וכו'.

  1. ראשית נלמד ונלמד את הילדים: שמה שלא היינו רוצים לספר פנים מול פנים לאדם אחר – לא נשתף ברשת. מה שלא היינו רוצים שיגיע לידי עוד אנשים , לא נפרסם בשום אמצעי תקשורתי.
  2. ניקח בחשבון שמה שמתפרסם – נשאר, נשמר ויכול לעבור הלאה לכל מיני גורמים ואנשים שלא בהכרח היינו רוצים. ולכן, חשוב מאוד לשים לב – מה אנחנו מפרסמים ומה לא.
  3. תלמדו את הילדים ואת עצמכן לשאול את השאלה: אם המנהל/ת (או אחד ההורים) היה / הייתה רואה את התמונה/ההודעה הזו מה הייתה יכולה להיות תגובתו/תה? פעמים רבות, כשחושבים על כך ש"רגע, המשפט הזה עלול לעבור הלאה, לאדם שלא הייתי רוצה שיראה אותו… אז אולי כדאי לא לכתוב בכלל.. כי מה שכתוב – כתוב. ולכן להימנע מכך. תזכרו שתמיד יש השלכות למה שעושים. מילה שנכתבה – אין לנו עליה שליטה יותר.

כללים חשובים טכניים בבטיחות ברשת

  1. נתקין חסימות במכשירים ככל שיש אפשרות כזו. כך ילדים לא יוכלו גם לא בטעות לגלוש ולהגיע למקומות שלא תואמים לגילם, לתכנים מסוכנים/אלימים וכו'. אפשר גם להתקין חוסמי פרסומות. אם אין אפשרות כזו, תוכלו לעדכן בהגדרות רשת בפרופיל מה מעניין אתכן כך זה מפחית את הסיכוי לקבל פרסומות שאינן רלוונטיות לכן. וגם יש אפשרות לחסום פרסומות שלא רלוונטיות לכן/לילדים.
  2. כדאי שלא נגלוש (במיוחד לא ילדים), בחדר סגור לבד לבד.. אלא אם כן, יש לכן שליטה עצמית גבוהה.
  3. פעמים רבות אנשים וילדים נופלים קורבן לכל מיני טיפוסים מפוקפקים, מתחזים, אתרים שגונבים מידע/כסף וכו'. חשוב לא להתפתות אחרי כל פרסומת לא להשאיר פרטים שאין בהם ממש צורך. כך גם אפליקציות – לא צריך להוריד כל אפליקציה שקיימת… רק מה שהכרחי ונחוץ. הרבה אפליקציות דורשות מידע רב ממה שבאמת נדרש. את רוב הדברים אפשר לעשות בלי אפליקציה רק דרך האתרים עצמם בלי לשתף במידעים חשובים שלכן. הימנעו כמה שאפשר משיתוף יתר. מכתיבת מידע שלא חיוני הכרחי.
  4. הזהרו במה שאתן משוחחות עם חברות/אנשים אחרים אפילו עם הבעל שלכן. הילדים שומעים ולא תמיד צריכים להיות חשופים לכל המידע שאליו אתן חשופות. לפעמים זה מסקרן אותם, יודעים שאתם לא תגלו מה זה, וילכו לחפש במקום אחר. אם זה נושא שאתם לא רוצים שייחשפו בשלב זה או בכלל, אל תדברו לידם. ואם דברתם, והם שמעו – ספרו להם אתן שלא ילכו לרעות בשדות זרים ואז לכו תדעו מה ישמעו ולמה ייחשפו?..
  5. התנתקות מחשבונות וסיסמאות: לאחר סיום גלישה באתרים הדורשים זיהוי וכניסה: זכרו לעשות יציאה – להתנתק מהאתר בסיום. כמו כן בנושא זה, הקפידו לשמור על סיסמאות שלכן ולבחור סיסמאות שלא יכולים בקלות לפצח אבל אתן תזכרו אותן בוודאות בקלות. אם אתן גולשות ממחשבים ציבוריים – לא לשכוח לצאת מהיוזר שלכן.
  6. אתרים רבים כמו גם תמונות וסרטים מיועדים למבוגרים ורשום על כך גם – אז לפעמים גם אם אתן מבוגרות רצוי לא לגלוש בהם. פעמים רבות מדובר על אתרים בעייתיים שהצניעות יפה להם ולכן עדיף להימנע.
  7. אם יש ספק – אין ספק: לא נכנסים לאתר/אפליקציה/תכנה בספק ונגשים להתייעץ, לשתף, לדווח לאנשים הרלוונטיים, למבוגרים ולמי שיכול לסייע.

מה כותבים/משתפים?

  1. קראו לפחות 3 פעמים מה שאתן כותבות ובדקו למי אתן שולחות שאין טעות בנמען (קורא הרבה מאוד בוואסטאפ שמתבלבלים בקבוצה, באיש קשר, גם במייל וכו') לפעמים יש אי נעימות גדולה שבדיוק מה שלא רצית שההיא תדע, בדיוק אליה שלחת….
  2. מה שלא הייתן רוצות שייחשף – לא לכתוב גם אם זו החברה הכי טובה שלכן איתה אתן מתכתבות – שוחחו איתה ישירות. לכו תדעו מי צופה יחד איתה בהודעה?
  3. אל תכתבו דברים שתתחרטו עליהם.
  4. וגם לא דברים שהיו עלולים להעליב אתכן לו היו נכתבים עליכן/עבורכן…
  5. אל תפיצו תוכן או תמונה עם מידע או מראה אנשים אחרים בלי ששאלתם ובקשתם את רשותם (גם אם זה בני משפחה). תמונה זה כמו כל מידע אחר… גם מבחינתכם. שימו לב איזו תמונה אתם מעלים… ברגע שתמונה עלתה – אי אפשר לעצור את זה ויכולה לעבור הלאה הלאה…
  6. אל תסכימו לאלימות גם לא ברשת. תלמדו את הילדים גם. אם יש תופעה של בריונות, של אלימות מכל סוג שהיא, מילים פוגעניות ומעליבות, השפלות, איומים וכו' אל תאפשרו למצב להימשך. יש אפשרות לדווח ולהתלונן על כך לגורמים הרלוונטיים (כמו מנהלי האתר למשל, משטרה, ילדים יפנו להוריהם או אדם מבוגר כמו מורה, מנהל/ת, יועצ/ת וכו'). אל תתנו לזה לעבור הלאה ככה סתם. זה ילך ויתעצם גם אם התוכן לא פגע בילד או בכן אלא באדם אחר. התריעו על כך. אפשר להציל נפשות (גם אם לא מדובר במוות.. אך אדם שעובר השפלה ברשת – נכנס למצב מצוקה וזקוק לעזרה ואפשר למנוע ולחסוך ולעצור את זה).
  7. שונא מתנות יחיה כתוב בתלמוד. הכלל הזה נכון כמובן וכמובן גם לרשת. פעמים רבות מציעים כל מיני מתנות חינם "תשאיר פרטים תקבל…" אל תשאירו פרטים ואל תקבלו מתנות חינם. שום דבר לא חינם אם דורש פרטים. אלא אם כן, בדקתן, וידאתן וכו' ואתן משאירות רק את הפרט הנחוץ באמת. למשל רק כתובת מייל לקבלת חומר מקצועי מסוים כשאתן מכירות את בעלת האתר (שמעתן עליה, אשת מקצוע וכו') אין צורך בפרטים נוספים גם אם מבקשים. לא חובה לתת את כל הפרטים.
  8. אל תתפתו להיכנס לאתרים שאינם בטוחים (יש אפשרות לדעת דרך גוגל), ואל תלחצו ותשאירו פרטים בפרסומות. פעמים רבות זה וירוסים, אתרים זדוניים שרק יפגעו במכשיר שלכם. כך לגבי מיילים. לא ללחוץ על קישורים שנשלחו אליכם מכתובות מייל לא מוכרות/לא ידועות.

חינוך לבטיחות ברשת

  1. נהלו שיחות עם ילדיכן ושתפו אותן בסכנות הקיימות ברשתות: היכרויות מפוקפקות (אנשים מתחזים..), גניבת פרטים ומידעים אישיים, חרמות, וכד'. הבהירו להם שיתכן שיכירו אנשים דרך הרשת – וזה לא אומר שכך הם במציאות. אדם יכול להתחזות ברשת בקלות לילד בעוד שהינו נושק לגיל 100… אפשר להעלות כל תמונה, לרשום כל פרופיל שרוצים, לבחור שם, תאריך לידה וכו'. ולכן אם לא מכירים – לא יוצאים להכיר לבד גם לאחר היכרות של שנה ברשת… זהירות- מצילה חיים.
  2. בדקו בהיסטוריית גלישה של הילד/ה ובדקו היכן היא משוטט/ת. לאילו אתרים היא או הוא נכנס/ת. עם מי היא /הוא מתכתב/ת? מתי? ערכו סוג של מעקב כדי לנסות להזהיר בדרכים יצירתיות את הילדים. לוודא ולדעת מה קורה איתם.
    כמובן עדיף שתהיה שיחה פתוחה וגלויה שתדעו בדיוק היכן הם גולשים ומה הם עושים ומתי גם בלי לעקוב אחריהם בסתר. אבל במקרה של אין ברירה – אז אין ברירה. שימו לב אם היסטוריית גלישה נמחקת… אם הוא גולש ואין סימנים… אם התחילו לצאת פתאום בלי לשתף אתכן. צריך לשים לב כדי להיזהר. אם יש שינוי התנהגותי כלשהו הסתגרות למשל.
  3. חשוב ביותר שתהיה בבית אווירה של תקשורת טובה, מכילה. אפשר לקרא עוד על תקשורת ב: תקשורת נכונה בין בני זוג ובקצרה גם ב: איך מזהים בעיות רגשיות אצל ילדים כך הכל גלוי, הם לא יחששו לבוא לספר, להתייעץ, לשתף. זה כל כך חשוב!
    תזכרו תקשורת כתובה היא כמו (ואף יותר) תקשורת מילולית פנים מול פנים. מה שלא הייתן רוצות שיגידו לכן בפנים אל תכתבו לאחרים. מה שלא הייתן רוצות לומר פנים מול פנים – אל תכתבו אותו.
  4. חשוב מאוד מאוד לחנך ילדים לערכים, ולמוסר. לא לשפוט. לכתוב מתוך כבוד, הערכה, אהבה לאחר. ברגשות של סובלנות, סבלנות, חברתיות. להיזהר מהפצת מידע רע, שגוי, שקרי, פייק ניוז, לשון הרע ורכילות. זה נכון בכל מצב.
  5. לא כל הילדים יכולים באותו גיל להחזיק במכשיר נייד/טבלט אישי. רבים מאוד מהילדים לא יודעים לתפעל אותו, לא יודעים להיזהר ממנו. וזה בהחלט כלי יעיל אך גם כלי משחית. ולכן אנחנו מוכרחות להסביר לילדים, ללמד אותם לפני שיקבלו את הכלי. צריך לראות ולוודא שהילד אחראי, בוגר, מבין, שקול. וכמובן כמובן להמשיך ליווי ומעקב אחריו למניעת סיכונים. וגם אז, שהמכשיר יהיה מוגן וחסום ועם כללים ברורים לחלוטין.
  6. כהורים לעיתים אנו נותנים לילדים שלנו מכשירים כמו טלפון לצרכים שונים, ושוכחים שיש במכשיר הזה מידע/תוכן שהילדים לא אמורים להיחשף אליו. ולכן חשוב לשים לב לכך לפניכן ולחסום את האפשרות בפני הילדים לגשת לתוכן כזה. אם אתן נותנות את המכשיר שלכן לילד ובדיוק גלשתן באתר חדשות – שמרו והגנו על הילדים צאו מהאתר הזה לפני שתתנו להם את המכשיר בטעות יכולים לדלג מכרטיסיה לכרטיסיה או פשוט לפתוח את המכשיר ולצפות בדברים קשים ולא מתאימים עבורם.
  7. למדו את הילדים מראש שפרטים אישיים כגון: כתובת, גיל, מספר זהות, מצב רפואי וכד', לא משתפים בשום אופן לא ברשתות ולא פנים מול פנים אלא אם כן יש צורך ממשי בכך עליה אתן מעודכנות ולאחר אישורכן כמו השארת פרטים באתר קופת חולים, פרטים בבית הספר וכו'.
  8. יש להיזהר גם ממשחקים– משחקים רבים חינמיים, אך הם ממכרים… ולאט לאט נכנסים למקומות פחות ופחות טובים. אז מראש קחו את האינטרנט ככלי למידה, שיתוף מידע ופחות ככלי למשחק. כי קשה לצאת מזה. ילדים בכלל צריכים לדעת שרק באישור הורים יכולים לשחק ולגלוש בכלל.

פעילות בנושא בטיחות ברשת

  1. זהירות זיופים/התחזויות:
    מטרת המשחק הינה לגרום לילדים להבין מה זה זיופים/התחזויות, הסכנות שבכך ומה עושים כשיש חשש
    • הוציאו 2-3 ילדים לחדר אחד ותנו להם מכשיר טל' נייד. תנו להם את ההנחיה הבאה: "החבר (שם הילד הנשאר) יתקשר אליכם. רק אחד מכם עונה לשיחה וישנה את קולו כך שלא יוכל לזהות עם מי הוא מדבר. עליו לנסות לשכנע אותו שהוא מישהו אחר".
    • ילד נוסף (ואם יש יותר, אז שאר הילדים) הושיבו יחד אתכם בחדר אחר עם טל' נייד נוסף. בקשו ממנו להתקשר לטלפון שביד הילדים האחרים.
    • לאחר חיוג, אחד הילדים יענה ותבקשו מהם לנהל שיחה ביניהם. מבלי שהילד שאתכם יודע עם מי מבין החברים הוא מדבר.
    • לאחר כמה דק' שיחה, שאלו אותו "עם מי אתה מדבר בטלפון??" הוא יאמר את תשובתו, בדקו יחד איתו "אם אתה לא יודע עם מי אתה מדבר, מה אתה צריך לעשות?" חכו ונסו לכוון אותו שיגיד לכם "לפנות לאמא/למבוגר".
    • בקשו ברגע זה מהילדים שיצאו לחזור לחדר. ובדקו האם צדק או לא?
  2. דילמות חברתיות ברשת:
    • פזרו לילדים 3-4 מקרים על השולחן דילמות/סוגיות חברתיות ברשת (אפשר יותר, תלוי במס' הילדים)
      • על אחת התמונות בו מופיע ילד בשם ראובן, פורסמה התגובה הבאה: "ראובן ילד רע, אני שונא אותו, הוא סתם ילד מציק ורע אני דורש שכל החברים בכיתה לא יהיו חברים שלו".
      • "ראיתי מקרה מכעיס, רציתי ממש לכתוב אותו ולפרסם לכולם, ואז החלטתי …."
      • יש לי תמונה יפה שלי ולידי מופיעה חברתי הטובה. אני רוצה לשלוח אותה לאתר שמחפש תמונות…כיצד אנהג?
      • "כבר חצי שנה אני מתכתבת עם חברה שהכרתי ברשת. היא מגיעה לעיר מגוריי ורוצה שניפגש. מה לעשות?
    • בקשו מהילדים לקרא כל אחד משפט אחר ולאמר מה צריך לעשות? מה הדרך הנכונה לנהוג כדי לשמור על פרטיות/ועל הבטיחות שלי ברשת?

שמרו על עצמכן ועל חיי יקירכן!

הצטרפי לשיחה