משחקי אוצר מילים

זמן קריאה: 5 דקות ריכוז משחקי מילים לגילאים שונים כולל הסברים ודוגמאות במטרה לעודד ילדים לרכוש שפה גבוהה, להעשיר את אוצר המילים וכל זאת תוך חווית משחק והנאה!

העשרת אוצר מילים לילדים באמצעות משחקים

אחת המטרות החשובות כהורים, לפחות בעיניי, היא להצליח להקנות לילדים שפה עשירה ומגוונת ויכולת ביטוי אישי. זאת על ידי העשרת אוצר המילים שלהם, שימוש בניבים, פתגמים ועוד. כבני אדם, אנו זקוקים לתקשר עם בני אדם אחרים: הורים, אחים, אחיות, משפחה, חברים, חברות ועוד. לכן התפתחות שפתית חשובה עד מאוד כדי להקנות לילדים יכולות תקשורתיות וביטוי אישי.

אחת הדרכים להגיע לכך הינה באמצעות קריאת ספרים. ואפשרות נוספת על ידי כתיבת חיבורים. ככל שנרבה בקריאה ובכתיבה כך נשתפר ונרכוש אוצר מילים גדול וערכי יותר. אך לא כל הילדים מתחברים/יתחברו לכך. לכן, ישנה דרך נוספת שמהיכרותי, מרבית הילדים יתחברו אליה, והיא לימוד באמצעות משחק.

משחקים באופן כללי הם דרך נפלאה ומיוחדת לרכישת מיומנויות וידע בתחומים שונים. למשחק יש יכולות ויתרונות רבים וחשובים בהתפתחותם של ילדים, במערכות יחסים ועוד. באמצעות המשחק, הורים, מורים יכולים להעביר מסרים חשובים מאוד לילדים שיחלחלו ויוטמעו פי כמה וכמה מאשר בלימוד ללא משחק.

  • המשחק מושך, מסקרן ומגרה את הילד ולכן,
  • מאפשר רכישת מיומנויות חברתיות, לימודיות, שפתיות,
  • מסייע לו בהתמודדויות עם רגשות שונים,
  • מאפשר זמן איכות
  • משחקי מילים בפרט, מהווים היבטים חשובים בהתפתחותם של ילדים בכלל ובהתפתחות כישורי התקשורת והשפה שלהם

באמצעות המשחקים מטה, תוכלו לסייע לילדים שלכן להעשיר את אוצר המילים שלהם ולרכוש לעצמם שפה עשירה ומכובדת בכל שפה – לשון שתרצו…

בהצלחה ומשחק מהנה ויעיל!

משחקי מילים ואותיות

להלן ריכוז של משחקי מילים שאפשר לשחק בכל מקום, בכל זמן… המשחקים יכולים להיות מעולים לזמני המתנה, לנסיעות ברכב, כדרך להעביר את הזמן בכיף עם ילדים, בחופש הגדול וכו'. לרוב המשחקים לא צריך ציוד או כלים. ישנם משחקים המתאימים לבני כל הגילאים (כחלק מפעילות חימום קבוצתית, היכרות אישית וכו') וחלק מתאימות יותר לגיל הרך והכיתות הקטנות (א-ג).

את המשחקים האלו אפשר לשחק בכל שפה שרוצים.. אם רוצים להגביר את קליטת השפה האנגלית למשל אז אפשרי בהחלט להשתמש במשחקים האלו לרכישת אוצר מילים והגייה נכונה באנגלית.

מאות יוצאות מילים:

  • מטרת המשחק היא לימוד אותיות וצלילי האותיות תוך חיבור למילים. זיהוי צליל פותח, וכתיבה נכונה ברכישת אוצר מילים.
    • מחשקים את המשחק לפי סדר הא-ב. האות הראשונה, כמובן תהיה האות א'.
    • מבקשים מהילד למצא מילים המתחילות באות א' ומסבירים לו, שאלו כל המילים שאין לאות שום צליל. לדוג':
      אריה, ארון, אבטיח…
    • כשעוברים לאותיות האחרות, מדגישים לו את צליל האות למשל: האות ב' עושה בבבבב.
    • הילד ימצא מילים שהצליל הפותח שלהם מתחיל ב ב' וכן הלאה עם שאר האותיות.

צלילים וחרוזים:

  • מטרת המשחק הינה לזהות צליל פותח וצליל סוגר וכן יכולת הבחנה בין צלילים למציאת חרוזים.
    • אומרים לילד מילה ומבקשים ממנו לזהות מה הצליל של המילה? ולאחר שזיהה מבקשים ממנו למצא מילה אחרת עם אותו צליל פותח בדיוק. לדוגמא: חלון – חתול ; שולחן – שועל
    • אופציה נוספת: מבקשים מהילד למצא את הצליל הסוגר של המילה וחרוז לאותה מילה. למשל: משאית – כבאית. חלון – בלון.
    • אופציה נוספת: לילדים שכבר יודעים לזהות אותיות והברות: אפשר להכין משחק קלפים/כרטיסיות של הברות שונות והילד יצטרך לחברן למילה לפי צליל פותח או צליל סוגר. למשל כרטיסיה אחת יהיה רשום ח ובכרטיסיה שניה לון. והילד יצטרך לחבר את 2 הכרטיסיות יחד וליצור את המילה חלון.
      ואפשר לשחק את זה כמשחק זיכרון ולהרוויח תוספת מעניינת וחשובה (חידוד הזיכרון).

קבוצות של מילים:

  • מטרת המשחק העשרת אוצר מילים וחלוקתן לקבוצות השתייכות. בנוסף, מהעובדה שהילד יצטרך לציין מילים שיש לו איתם איזשהו קשר, זה ייצור אצלו חיבור מעניין למשחק ויחזק אצלו את תחושת השייכות.
    • מבקשים מהילד למצא מילים המשתייכות לקבוצות שונות למשל: שמות של בעלי חיים שהילד אוהב (או שיש לו אותם כבובות וכו'), שמות של חפצים שיש לילד בחדר, חפצים וכלים במטבח, מאכלים וכו'.

משחק מילה רודפת מילה:

  • מטרת המשחק העשרת אוצר המילים בחשיבת בזק.
    • בוחרים משתתף ראשון. אותו משתתף, אומר מילה אקראית.
    • משתתף אחר במהירות הבזק צריך לומר מילה אחרת על פי הקריטריונים הבאים:
      • שייכת לאותה קבוצת השתייכות של מילים
      • קשורה למילה שנאמרה כחלק מביטוי, פתגם, מושג
      • מילה הפוכה או נרדפת (מילה שונה, בעלת משמעות זהה למילה שנאמרה כגון- עץ – אילן. שמש – חמה וכו')
      • מתחרזת למילה שנאמרה.
    • אם משתתף אמר מילה שעונה על לפחות שני קריטריוני המשחק, אזי הוא המנצח והוא זה שמתחיל את המשחק מהתחלה (ואומר מילה חדשה).
    • כאשר אין לאף אחד מילה להוסיף, המשתתף שאמר את המילה האחרונה הוא המנצח.
    • לדוגמא: משתתף ראשון אמר את המילה "כחול".
      הבא אחריו יכול לומר "סגול" (גם חרוז וגם השתייכות) ואז הוא ניצח.
      אם הבא אמר את המילה "צהוב" (השתייכות לקבוצת הצבעים) או "חול" (מילה מתחרזת), או "שמים" (קשור למילה שנאמרה כחלק מביטוי/מושג "כחול השמים)
      המשחק ממשיך וכל משתתף אחר יכול לקפוץ ולומר מילה אחרת בהתאם למילה האחרונה שנאמרה. למשל אם המילה שנאמרה הייתה "חול" אפשר לומר "ים" (חול ים), והבא אחריו יכול להגיד "יבשה" (ים – יבשה) או "מסוים" (חרוז למילה ים..) וכך ממשיכים הלאה… עד שאין לאף אחד רעיון מה לומר.
    • חשוב להדגיש שהמשחק צריך להיות מהיר והמשתתפים נדרשים לשלוף את המילים…
    • כאשר משתתף מתבלבל ואומר מילה לא נכונה, הוא נפסל מהסבב הנוכחי..
    • המשחק יסתיים אם יישאר כמובן רק משתתף אחד או כאשר משתתף ניצח ואמר מילה המתאימה ללפחות לשני קריטריוני המשחק.

מילים יוצאות משמות

  • כל ילד רושם על דף את שמו הפרטי
  • על פי אותיות שמו, על כל ילד לרשום מילים נוספות שקשורות לעולמו האישי.
  • לדוגמא אם לילדה קוראים לאה. מהאות ל' היא צריכה לכתוב מילה שקשורה באיזשהו אופן לחיים שלה. זה יכול להיות שם של פעולה שהיא אוהבת, של מאכל, של ספר שהיא אוהבת לקרא. למשל בל' הילדה יכולה לכתוב "ללמוד".
    ואז היא עוברת לאות הבאה האות א'. אבטיח. ובאות האחרונה האות ה' היא יכולה למשל לכתוב "הליכה".
  • אפשר להמשיך את המשחק, ועל סמך המילים שכבר נרשמו, "ללמוד, אבטיח, הליכה" יש להוסיף שמות של בני משפחה ולשלב אותם בין המילים הללו. וגם לשמות הללו להמשיך להוסיף מילים נוספות שקשורות אליהם אלא אם כן חלק מהאותיות מתחברות למילים האחרות ולא יהיה אפשרי להוסיף. זה בדומה למשחק scrabble. זה למעשה, כמו תשבץ. מחברים מילים למילה קיימת…

משחק "המן תלוי" או "איש תלוי"

  • אחד המשתתפים בוחר מילה(מושג, פתגם וכו') בראשו ולא אומר אותה לשאר.
  • על גבי לוח או דף גדול, הוא מציין קוים תחתיים כמס' אותיות שיש במילה/במושג שבחר.
  • המשתתפים צריכים לנחש את המילה על ידי אמירת אותיות.
  • כל אות נכונה נרשמת במיקומה הנכון על הקווים.
  • אות לא נכונה (כלומר, שאין אותה במילה שנבחרה) נרשמת בצד (כדי לעזור למשתתפים אם רוצים להקשות, לא רושמים) ומתחילים לצייר קו אחד מעמוד התליה. בכל פעם שנאמרת אות לא נכונה, מוסיפים עוד קו, עד שמשלימים את עמוד התליה והמן או סתם איש תלוי עליו.
  • מנצח מי שמנחש את המילה לפני כולם ולפני שהאיש נתלה…

מילה יוצרת סיפור/משפט

  • ההורה או אחד המשתתפים בוחר מילה באקראי ואומר אותה לשאר המשתתפים.
  • על המשתתפים להמציא סיפור או משפט (בהתאם לרמה ההתפתחותית שלהם) בתוך דקה אחת בלבד. (במקרה של משפט אפשר לקצר לחצי דקה)
  • בחלוף הזמן, כל משתתף בתורו מספר את סיפורו למשתתפים. לחילופין, כל משתתף כותב בדף את הסיפור.
  • אפשר להשתמש במשחק כדרך לרכישת שפה, לתגבור הלשון למשל לבקש לחבר משפט שיש בו את כל מרכיבי המשפט (נושא, נשוא, פועל, שם עצם וכו'). ובמקרה של סיפור לתת הנחיות נוספות כגון שהסיפור יכלול מס' משפטים בלבד (כפי שתחליטו) וכו'.

למעשה המשחק הזה יכול להתאים לילדים ברמות שונות החל מהגיל הרך (טרום חובה-חובה ועד התיכון ואפילו מבוגרים כחלק ממשחק קבוצתי לגיבוש חברתי וכו'). עליכן להתאעם את הרמה למשתתפים ולבחור מילים בהתאם לתחום העניין הרלוונטי לכן.

משחקי מילים נוספים

תיהנו משלל המשחקים ומאוצר מילים!

הצטרפי לשיחה

2 תגובות
  • לאמא פוטי היקרה נהנתי מאוד מהמישחק
    המישחק היה מיוחד מאוד
    תודה, ביתך לאה האוהבת אותך…