בכיתה של ביתי (א) התארגנו למסיבה לציון סיום לימוד ניקוד קמץ פתח ולרגל תחילת לימוד ניקוד חיריק. הבנות שרצו, נתבקשו להכין ולהביא משחק בנושא המסיבה. לאור סמיכות המסיבה לחנוכה, ביתי ואני חשבנו על רעיון מקורי וייחודי שיחבר את הנושאים: חנוכה, קמץ פתח וחיריק. הרעיון הבסיסי היה של הילדה ואני רק התאמתי, כיוונתי ועזרתי לה לבצע אותו.
זו התוצאה:
מטרות המשחק
הרעיון הבסיסי של המשחק הוא חידון בהתאם לנושא הנבחר, כאשר כל תשובה נכונה מזכה באות אותה יש להניח על גבי לוח המשחק. בסיום המשחק, מתקבל משפט/אמרה חכמה כלשהי המתארת את המהלך שנעשה, האירוע וכו'.
אצלנו, מאחר שדובר על מסיבת סיום לימוד קמץ פתח ותחילת ניקוד חיריק ובסמוך לחנוכה, ציירנו חנוכייה, וכל תשובה נכונה זכתה את התלמידה באות בצורת להבה או בסיס לחנוכייה. כך שבסופו של המשחק, החנוכייה "הודלקה" כולה ונצבה באותיות היוצרות את האמרה: "יגעת ומצאת תאמין". משפט בקמץ פתח ורק בסופו חיריק. שביטא יותר מכל סיום של לימוד הקמץ ופתח וכן הצלחת המשחק.
המשחק מאפשר:
- חזרה ובדיקת החומר הנלמד באופן חוויתי (קריאה + מנהגי והלכות חנוכה במקרה שלנו)
- יכולת חשיבה יצירתית ולוגית (בשל סוגי החידות)
- העברת זמן חוויתי לגיבוש
- תחרותיות בריאה ויעילה
- כמובן שעבור ביתי המשחק היה הרבה יותר מכך: הוא איפשר לה זמן איכות איתי ביצירתו (על שלל המעלות המתקבלות מיצירה), חשיבה יצירתית בסוג המשחק ובדרך ביצועו, חשיבה על השאלות ועוד. וכן היא העבירה את המשחק בכיתה. מיותר לציין את היתרונות והמעלות הרבות שזכתה להן הילדה בהעברת משחק שכזה מול כל בנות כיתתה. (גם מי שלא מסוגלת לעמוד מול כיתה,עצם העובדה שהיא הכינה והמורה מעבירה את המשחק שלה, שהכינה בבית עם אמה, יש לזה ערך עצום בל ישוער).
ציוד נדרש להכנת המשחק
- משטח ללוח המשחק כגון: בלוק ציור, בריסטול, פוליגל, קרטון ביצוע, קאפה וכו בגודל ובצבע שתרצו (השתמשנו בבלוק ציור לבן בגודל A3)
- שמיניות בריסטול להכנת כרטיסיות והאותיות
- כלי צביעה לצביעת המשטח והכנת הכרטיסיות (השתמשנו בפנדה)
- עיפרון לשרטוט הדוגמא
- מספריים
- סקוטש זכר ונקבה
הנחיות להכנת המשחק
- קחו את המשטח וצבעו את הרקע (למי שזקוק, אפשר לצייר תחילה את החנוכיה בעדינות). אצלי בנותיי צבעו את הלוח בפנדה כפי שרצו.
- כאשר המשטח צבוע, ציירו את החנוכיה בצבע בולט
- גזרו ריבועי סקוטש נקבה קטנים והדביקו מעל הקנים. שם יונחו הלהבות (אותיות) ואם יש צורך, בהתאם לאורך המשפט שתבחרו ומס' האותיות,, הדביקו סקוטשים גם בבסיס החנוכיה
- כעת גזרו שמינית בריסטול לרבעים (או כל גודל אחר שתבחרו) על כל רבע כתבו חידה/מילה/שאלה ומאחורה ציירו נר או ציור אחר בהתאם לתקופה.
- אנחנו הכנו כרטיסיות כמס' בנות הכיתה כך שלכל תלמידה תהיה אפשרות להשיב על לפחות שאלה אחת.
- לאחר הכנת המשטח+הכרטיסיות נותר להכין את האותיות: אנחנו הכנו אות לכל להבה ועוד אותיות לבסיס החנוכיה לסיום המשפט שבחרנו.
- מאחורי כל אות הדבקנו סקוטש זכר וכתבתי מס' בהתאם למיקום האות בציור (גם בציור כתבתי אותו מס' למשל האות י של המילה יגעת היא ראשונה. לכן כתבתי בלוח על הקנה מס'1 וכן על הלהבה עם האות י רשמתי מס'1)
לסיכום
השאלות המופיעות בתמונה מתאימות לילדים בכיתה א, אלו כמובן רק דוגמאות.
אפשר כמובן לקחת את רעיון המשחק ולהתאים אותו לגילאים השונים וכן לתקופות השונות. אפשר לשחק את המשחק הזה ליום הולדת (ובמקום חנוכייה להכין את הדמות של הילד או כל דבר שהוא אוהב. המשפט יכול להיות משהו כמו "מזל טוב ושם של הילד".. פשוט דמיינו, תחשבו ותהיו יצירתיים. כמו כן הרעיון עצמו יכול להתאים לכל תקופה בשנה, לחגים שונים (לצייר מדורה לל"ג לעומר למשל ויצא משפט על להבות האש "ואהבת לרעך כמוך", לצייר מסכה/מגילה/משלוח מנות לפורים ולמצא משפט מתאים כגון: "מי שנכנס אדר מרבין בשמחה", בפסח זו יכולה להיות מצה, הגדה כד' וכו')
חשוב לערבב ולתת סוגי שאלות וחידות שונות: אנחנו הבאנו גם הלכות ומנהגי חנוכה, גם מילים בקמץ ופתח שהילדות בכיתה היו צריכות לקרוא ולהסביר את ההקשר לחנוכה כגון: שבת, שמש (שאיתו מדליקים חנוכייה) ועוד וכן שילבתי חידות בציורים כגון כיס 💜 = כיסליו, 💜יבה= לביבה. וכד'
הבנות נהנו מאוד מהמשחק עד כדי כך שבקשו שנביא אותו שוב גם למסיבת חנוכה שתתקיים בכיתה.
ממליצה בחום להשתמש ברעיון ולהתאים אותו לגילאי הילדים ולתקופת זמן המשחק.
הוא כמובן מתאים גם לכיתה כפעילות מהנה עם חברי הכיתה (אפילו לימי הולדת, ימי כיף תוך התאמת החידות כמובן) וכן לבית כמשחק משפחתי.
אם תרצו, יש גם:
- חידון חנוכה
- דף צביעה לחנוכה
- ברכות לחנוכה
- שבת שלום וחנוכה שמח
- יצירות עם נר שעווה
- יצירת נר מחומרים ממוחזרים
- הכנת חנוכייה מבמבה
💜בהצלחה וחנוכה טוב ומבורך💜