משחק סולמות ונחשים

זמן קריאה: 4 דקות משחק חוויתי וכיפי עם מוסר השכל לחיים לילדים, נוער ומבוגרים כולל רעיונות לשדרוג המשחק וטיפים למפגש חברתי. משחק מהנה ומלמד!

משחק עם מוסר השכל לחיים

משחק סולמות ונחשים הוא משחק מוכר שהופץ מהודו לרחבי תבל שונים כבר שנים רבות מאוד. למשחק זה ישנן גרסאות שונות אך עם בסיס משותף בכללי המשחק.

המשחק איננו רק משחק כיפי להעביר את הזמן, אלא הוא יכול לשמש ככלי מעולה להעברת תכנים ומסרים חינוכיים ולימודיים לילדים, נוער ואף למבוגרים.

להלן כללי המשחק ורעיונות לחיים העולים מתוך המשחק. בנוסף, אפשר להכין את המשחק בעצמכן/עם ילדיכן ולשדרג אותו. ראו הצעות מטה.

מה מכיל המשחק?

  • המשחק מכיל לוח משבצות (לרוב עד 100), שעל משבצותיו מצוירים סולמות ונחשים (יש עם חבלים במקום נחשים). הסולמות והנחשים מתחילים ממשבצת מסוימת על גבי הלוח ומסתיימים במשבצת אחרת.
  • לכל שחקן צריך להיות כלי משחק בצבע אחר (חייל).
  • קובייה אחת
  • אופציונאלי: משימות/שאלות/חידות בנושא הנלמד או בכל נושא אחר שרוצים כגון: מידות, הלכות, טבע, שאלות על חיות, חידות בנושא אישים ועוד.

הארה: את המשחק אפשר לרכוש מוכן ולשדרג אותו עם משימות/שאלות/חידות. אפשר גם להכין את המשחק מתחילתו ועד סופו כולל לוח המשחק, הכלים וקוביית המשחק. זו פעילות מקסימה שיכולה להיות חלק ממפגש חברתי/מפגש גיבוש: מחלקים את המשתתפים לקבוצות. כל קבוצה מכינה חלק אחר מהמשחק (לוח גדול, שאלות/משימות/חידות/חיילים/קובייה גדולה) ולבסוף משחקים בהנאה…

כללי המשחק

  1. בוחרים את סדר המשתתפים על ידי הטלת הקובייה. המשתתף שהטיל את המס' הגבוה ביותר הוא הראשון. המשתתף הבא, יהיה זה שיטיל את המס' הגבוה הבא לאחר הראשון וכן הלאה.
  2. כל משתתף בתורו מטיל את הקובייה ומקדם את חיילו על גבי לוח המשחק בהתאם למס' שהקובייה מראה.
  3. אם המשתתף מגיע למשבצת שתחילתה סולם הוא עולה בסולם עד המשבצת בה מסתיים הסולם.
    משתתף המגיע למשבצת בה מתחיל ראש של נחש, יורד עד למשבצת בה מסתיים זנבו של הנחש.
  4. המנצח הוא זה שמגיע למשבצת האחרונה בדיוק. כלומר, אם משתתף נמצא במשבת 98, והטיל 3 בקובייה, הוא יתקדם 2 צעדים, ויחזור צעד אחד אחורה כלומר יהיה במשבצת 99. בתור הבא, כדי לנצח, יהיה עליו להטיל 1 בקובייה.
  5. שדרוג: אם מכינים חידות/משימות/שאלות בנושאים שבוחרים: המשתתף המגיע לתחילת סולם יוכל לעלות לסולם רק אם ידע להשיב על המשימה/שאלה/חידה שניתנה לו. אם משתתף עומד על תחילת ראש של נחש, אם יצליח להשיב על המשימה/שאלה/חידה שניתנת לו, הוא לא ירד בנחש. אך אם לא ידע לענות, ירד בנחש כמקובל במשחק.
    אפשר להעלות שאלות בתכנים שונים: סיכום חומר נלמד, דילמות חברתיות, שאלות סביב נושא רגשות ועוד..

מוסר השכל מהמשחק לחיים

  • ביהדות, הנחש מסמל את היצר הרע. את הנוכלות, השקר, המרמה, הרוע… זאת לומדים מפרשת בראשית. לאחר בריאת העולם, החטא הראשון נגרם בעטיו של הנחש שדרדר את חווה לחטוא בעץ הדעת. לכן כל ההתנהגויות/המחשבות המעכבות, הפוגעות, השליליות, אלו המביאות רוע, כל אלו מקורם בנחש.
  • הסולם הוא סמלו של יעקב אבינו. יעקב אבינו, בהתאם לבקשת הוריו, יוצא מבאר-שבע והולך לחרן. בדרכו, לאור רדת החשכה ושקיעת החמה, מחליט יעקב לעצור ולנוח במקום בו נמצא. על פי רש"י, מדובר על הר המוריה. בשינתו חולם יעקב אבינו חלום: "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ומלאכים עולים ויורדים מהסולם. כחלק מהחלום, ה' מדבר עימו, מברך אותו ואת זרעו ועוד. כך מבין יעקב, שהמקום בו ישן, הנו קדוש וקורא לו בשם "שער השמים". כלומר, שהסולם הינו סמל לדבר קדוש. סמל לעלייה ולהתרוממות, סמל ליצר הטוב.
  • ההבדל בין הנחש לבין הסולם מהותי ביותר:
    • מהנחש, אפשר להחליק למטה ישר, אין מעצור… הנחש מרחיק אותנו מהמטרה (הגעה למשבצת 100 = ניצחון המשחק). הדרך היחידה להינצל מהחלקה מהנחש, היא רק אם משדרגים את המשחק, במענה על שאלה/חידה/משימה כפי הראוי. מכאן לומדים, שגם אם אדם נמצא בנקודה שלילית בחייו, תמיד יש לו אפשרות לעצור, לחשוב, לשנות מסלול רגע לפני הנפילה לתהום. אך אם בכל זאת טעה ונפל, לא נורא, ימשיך במשחק, ימשיך את חייו. יאמין שיש לו הזדמנות נוספת לתקן. כל עוד הנר דולק אפשר לתקן. כל עוד המשחק ממשיך, הוא יוכל לתקן, לעלות על סולם ולנצח במשחק על אף שנפל, ואפילו כמה פעמים…
    • הסולם מאפשר עליה והסתכלות כלפי מעלה. במשחק המשודרג, רק מענה נכון מאפשר למשתתף לעלות. אם לא תחשוב נכון וטוב, לא תענה תשובה נכונה, לא תוכל לעלות בסולם. כך זה גם בחיים. לעיתים רבות אנו זוכים להזדמנויות בחיים של צמיחה, התפתחות, הצלחה בחיים אם זה בפרנסה, בזיווג, בבחירה נכונה בכל תחום אחר בחיים, בהתנהגות נאותה ונכונה. אך, אנו בעצמנו מונעים מעצמנו את כל הדברים הטובים האלו… בכך שאנו לא חושבים נכון וטוב. חשיבה נכונה וטובה תביא אותנו למעשים/מציאויות נכונות וטובות לנו שיקדמו אותנו ולא יעכבו אותנו.

סיכום

משחק סולמות ונחשים מהווה משחק סימבולי לחיים. דרכו אפשר:

  • להבין את המושגים של יצר הרע ויצר הטוב. היצרים הקיימים בכל אדם: יצר שגורם ומביא לרוע בעולם, להרס, להשחתה או יצר המביא לטוב, לצמיחה, לגדילה ולהתפתחות. תסבירו לילדים תוך כדי המשחק ולאחריו, בכל פעם שהם מתנהגים לא כשורה, ולאחר שנרגעים כמובן, שיחשבו על ההתנהגות שלהם. האם היא אפקטיבית? יעילה? קדמה אותם? או הפוך? זה יכול לתת להם כלי חשוב להתגברות בחיים. בפעם הבא יזכרו שזו התנהגות של נחש. אולי יעדיפו לנהוג אחרת ולא כמו נחש…
  • לבחון מצבי חיים וחשיבה עליהם האם הם מעכבים או מקדמים אותי? האם הם חיוביים או שליליים?
  • לתת שאלות של התבוננות אישית פנימה (שדרוג המשחק) כדי לעשות עבודה אישית התפתחותית. ולחשוב ולעצור בחיים לפני כל פסיעה לא בטוחה, לפני פניה כלשהי. האם אנו מתקרבים ליעד או מתרחקים?
  • עם ילדים לחשוב על דרכים של התגברות על כעסים/תסכולים ורגשות קשים אחרים. אפשר לבנות מידות טובות ולעלות בסולם המידות.
  • לשוחח עם ילדים תוך כדי המשחק על אתגרים/סיפורי שאלות למיניהם שהילדים יצטרכו לתת תשובות. זה ייתן אור ויפתח צוהר למחשבותיהם, לרגשותיהם.. ולא, לא צריכים להיות מטפלים כדי להכיר את הילד/ים שלנו. צריך לאפשר להם לדבר, להיפתח. לשמוע על החלומות שלהם, על הרצונות והצרכים שלהם. לתת להם מקום לביטוי, לדבר גם ובעיקר תוך כדי משחק.
  • בנוסף לכל היתרונות שמניתי, המשחק חוויתי ומאפשר זמן איכות אמיתי עם הילדים, בזמן חופשה או בשעות הפנאי. הילדים ילמדו לספור, לחשב לדוג': אני נמצאת במשבצת 12, הטלתי 6 בקוביה, באיזו משבצת אהיה בלי לספור אותם אחד אחד? מי שעונה מהר יתקדם בצעד נוסף למשל. כך הרווחנו גם חשבון בהנאה! בנוסף לנושאים הנלמדים לתכנים הנוספים אם שדרגתם את המשחק.
  • דוגמאות לשדרוג למשחק: להכין את לוח המשחק ואת החידות בהתאם לחג/לתקופה.
    תוכלו להיעזר בחידות הרבות המופיעות באתר למשל: חידון פסח; חידות לשבועות; חידון חנוכה; חידון לראש השנה; חידון פורים; חידון לטו בשבט

בהצלחה רבה במשחק והכי חשוב בחיים!!

משחקי חברה נוספים עם מוסר השכל:

הצטרפי לשיחה

2 תגובות